Hyves krijgt concurrentie van Nederlandstalige MySpace
Henk de Hooge merkt vandaag op dat MySpace (wereldwijd meer dan 100 miljoen leden) stap voor stap Europa aan het veroveren is. MySpace lanceerde eerder al sites in Groot-Brittannië (6,5 miljoen leden) en Duitsland (2,4 miljoen leden). Afgelopen weken zijn daar de sites in Frankrijk, Ierland, Italië en Spanje aan toegevoegd. Wanneer Nederland aan de beurt is, is niet bekend maar MySpace is al wel op zoek naar een designer die in Amsterdam komt te werken (vacature staat vanaf 7 januari online).
Grote vraag is natuurlijk of ‘onze’ eigen Hyves met 1 miljoen Nederlandse leden al een voldoende stevige basis heeft gelegd om weerstand te bieden tegen het News Corporation van Rupert Murdoch, sinds juli 2005 voor 580 miljoen dollar eigenaar van MySpace.
De “glocal” strategie die Myspace hierbij hanteert maakt het erg moeilijk om als Nederlands product hier lang tegen te concurreren. Tenzij Myspace het verdomd om een Nederlands sausje aan te brengen zie ik het somber in voor Hyves…
Ik zoek overigens een goede verhandeling over de beweegredenen van gebruikers om meerdere online profielen aan te maken. Iemand hiermee bekend?
glocal = global + local (mondiaal concept met lokale accenten)
Het voordeel van MySpace zou kunnen zijn dat je tegelijkertijd makkelijk kunt schakelen met buitenlandse vrienden, of dat je veel meer liefhebbers (en dus kennis) van jouw favoriete hobby om je heen kunt vergaren. Ik weet alleen niet of MySpace.nl straks gaat corresponderen met MySpace.com. et lijkt me echter van wel.
@Polle: Hyves is absoluut op de goede weg en de komst van MySpace zal zeker nog scherper maken dan ze al zijn. Toch zla het niet meevallen met die miljoenen die Murdoch in ‘zijn speeltje’ pompt. Ben het overigens niet eens met die theorie van DeWolfe; kijk maar eens wat er is gebeurd met profielensites als CU2, ooit hadden alle online jongeren een eigen CU2-pagina!
@Jeroen: Thx!
@Marco, Jeroen: Denk dat zelfs een eventueel breed succes van MySpace weer kansen biedt voor een specialized Nederlandse versie. MySpace zal lokaal nooit zo sterk zijn als een volledig-Kaaskoppen-based versie van een social network.
Wat wel weer interessant wordt in het kader van Identity 2.0: wordt MySpace zo groot dat ze de kern worden voor profielen online en dat andere profielsites verder borduren op de profielinfo van MySpace. Dus: eBay gekoppeld aan je MySpace, Monsterboard gekoppeld aan MySpace en op termijn zelfs eventueel je financiele account gekoppeld aan je MySpace Identity.
Het blijkt vaak heel lastig om mensen over te laten stappen, maar het kan wel. De ICQ gebruikers waren ook zo over toen de massa ineens MSN ging gebruiken. CU2 is eenzelfde voorbeeld waar men makkelijk weggaat. Toch weet ik niet of mensen Hyves zomaar verlaten, hoewel er wel een behoorlijke schare MySpace gebruikers al is. Ik denk dat bij de nieuwe instroom het twee kanten op kan gaan, maar MySpace heeft het interionale voordeel. Kijk naar alle Nederlandse ‘sterren’ (muzikanten, etc) met een MySpace.
Maar goed, Hyves het zal denk ik naast elkaar blijven bestaan, waarom zou dat niet kunnen?
Normaal was het geen probleem geweest, Hyves heeft gewoon verzaakt, het stelt toch niets voor die hele Hyves. Of MySpace hier vaste voeten aan de grond krijgt is iets anders.. Maar er is markt zat hier…
@rxbbx: Hoe bedoel je, Hyves heeft verzaakt? Op welke punten heeft Hyves voor jou verzaakt?
@rxbbx: die snap ik niet, hoezo heeft Hyves verzaakt?
@Nils: zal er eens over meedenken!
Zelfde gedachte Polle! 😉
Ik vind dit wel eng worden zo 😉
Is het niet tijd voor een open source platform? Al die walled gardens.. Tijd dat mensen een open profiel hebben. Met import/export mogelijkheden.. Is hier een bestaansrecht voor denken jullie?
zoals http://www.peopleaggregator.net?
Behoefte vanuit de gebruikers is er zeker Raimo; de vraag is alleen, wie zet als eerste de deur open?
@Marco: Rupert heeft de strategie en de centjes Hyves de leden. 1 +1 = …. of is dat een rare gedachte?
“Verzaakt” in de zin dat als er een fatsoenlijke conccurent komt ze het kunnen schudden. Ik heb me misschien wat onduidelijk uitgedrukt met het woord “verzaakt”. Maar ik snap die hele positieve ophef over Hyves niet. Mensen zullen zeker beide profielen behouden. Veel Nederlanders zijn inderdaad al lid van MySpace. Met de introductie van een Nederlands gedeelte dit alleen maar zal toenemen. De overstap lijkt me zo gemaakt na vergelijking van beide door de gebruiker.
@Nils
Het is inderdaad dat Nederlands Sausje dat het moet doen. Indien ze dat geregeld krijgen zie ik het positief voor ze in. We hebben afgelopen jaar bijna bij elke startup of bestaand social network profielen aangemaakt. Om te kijken natuurlijk en om te vergelijken wat de mogelijkheden zijn, wat mensen kunnen met hun profiel. En voor de links natuurlijk.
@rxbbx: heb je enig idee hoeveel Nederlanders nu al gebruik maken van MySpace? Moet eerlijk bekkenen dat ik meer vrienden in MySpace (140) heb dan in Hyves (40). Van beide maak ik nauwelijks gebruik; ga af en toe kijken of er nog een verloren vriend is aangespoeld 😉
Wordt wel spannend dit. Myspace heeft natuurlijk het megavoordeel dat ze het via MSN kunnen pushen bij schooljongeren. Hyves heeft toch wat meer een hoger opgeleid imago: studenten en oud-studenten. De al aanwezige Hyves-profielhouders zullen minder geneigd zijn om nog over te stappen naar een andere aanbieder. Aangezien zij in die levensfase wel al vaak in hechte netwerken zitten, lijkt de kans me groot dat Hyves zijn nieuwe aanwas wel voor elkaar blijft krijgen; bijvoorbeeld een hockey-Hyve die al bestaat, gaat niet zonder reden nóg zo’n community beginnen; nieuwe leden zullen zich daar dus aan moeten aanpassen. Voorwaarde is wel dat Hyves blijft mee-innoveren, maar dat zit wel goed volgens mij. Naast elkaar dus.
@KJ: waarom zou MySpace (News Corp) het kunnen pushen via MSN (Microsoft)?
Ik denk overigens dat Hyves met haar voorspong en kennis van de Nederlandse markt in staat zou moeten zijn om MySpace buiten de deur te houden. Tijd van spelen is voorbij; het gaat vanaf nu echt om de knikkers!
Ik denk dat MySpace in niet-Engelstalige landen taaie concurrentie zal ondervinden van lokale grootheden. In Frankrijk (niet echt pro-Amerikaans toch) moet men opboksen tegen Skyblog, wat nu nog 13x groter is dan MySpace. Ook in Engeland is Bebo nog steeds groter dan MySpace. In Azië is Cyworld een geduchte tegenstander, in Scandinavië Lunarstorm. De vraag is natuurlijk wat de doelstelling is: wil men marktleider worden of een serieuze speler op de lokale markten?
@ Nils Rooijmans Frank Feathers propageert zelf de term ‘Thinking globally, acting locally’ te hebben bedacht maar er zijn wel wat referenties aan de term van voor 1977.
1969: David Brower: slogan bij oprichting Friends of the Earth
1972: Rene Dubos als adviseur bij de ‘United Nations Conference on the Human Environment’
Mogelijk is de term nog ouder en toe te wijzen aan R. Buckminster Fuller in de jaren 50.
Maar de heer Feathers pronkt in deze in mijn ogen met andermans feathers.
@Marco
Ik heb een tijd geleden een presentatie gelezen. Daarin stond dat 19% een Hyves account heeft en 5% MySpace account(tweede plek)..
Raimo
@Marco
Is het logo “eigen” ontwerp? Kijk even naar de vlag..
dat ziet er idd niet al te best uit, l’attitude vers le drapeau 😉
@Raymond Spanjar
Als die ff offline is, kan gebeuren. Moet je bij mijn Hoster zijn. Ik snap ook niet wat het ermee te maken heeft.
Maar jij spreekt erover dat er geen taalbarriere zou zijn.. Engels is voor ons geen barriere maar Ik denk dat je de “gemiddelde Nederlander” overschat en zeker degene die profieltjes aanmaken. Als MySpace zijn Nederlandse Inbreng krijgt is Hyves geen partij. Je moet kijken naar de gemiddelde Nederlander. Wat hun wensen zijn. Ze willen spelen met hun profiel, veel mogelijkheden, groot netwerk en opties hebben. Dat heeft MySpace gewoon meer (kijk eens naar je eigen Hyves Profiel). Met een Nederlands sausje gaan de mensen komen.
@Marco
Ben je antwoord schuldig op percentages. Ben wel al zoekende / vragende.
@Robert: yep, zelf gefotosjopt maar niet vanuit DC-plaatje maar vanuit één van de MySpace-pagina’s (Ierland geloof ik).
@Raymond: al weer een beetje beter? Hoor allemaal van die wilde verhalen 😉 Goed overigens dat je reageert!
@Raymond: nog een kleine nuance op je opmerking dat MySpace al sinds de start aktief is; dat geldt uiteraard voor alle landen omdat het een internationaal platform is dat vanaf de start gewoon open is voor leden uit alle landen. Groot verschil met huidige aanpak: Nederlandstalig en lokaal personeel voor techniek/vormgeving en wellicht sales in toekomst!?
@marco: ja eindelijk! Duurde allemaal wat langer. Rust nemen klinkt zo makkelijk, maar doe het maar eens! 😉
Oh ja, er zijn 2 miljoen Nederlanders lid van Hyves ipv de 1 mln die je noemt.
@Raymond: vertel mij wat! Vwb de cijfers, in dat geval wellicht even de Wikipedia updaten waar staat dat jullie 2 mln leden hebben waarvan de helft uit Nederland 😉
@marco: ben altijd een beetje bang voor adam curry taferelen als ik zelf wikipedia update… en, niet doorvertellen, dat van dat woordenboek is al door mij geplaatst. 🙂
@Lode: Ben ik met je eens, de kansen verschillen per land. Belangrijk van Duitsland als voorbeeld vind ik dat de lokale concurrent er na Myspace kwam, en alsnog groter werd en harder groeit. In Nederland hebben wij al een stevige positie met 2 mln leden, dus zal het erg lastig worden voor Myspace, anders waren ze al groter geweest.
@rxbbx: De punten die jij noemt zijn deels bewuste keuzes: veel mensen ervaren de pagina’s van myspace als chaotisch, juist door de vele mogelijkheden, kijk ook naar het enorme succes van facebook, dat veel cleaner is. Wij zitten daar tussen in. De limiet op het aantal vrienden is ook bewust, anders loop je het risico op een cultuur waarin iedereen elkaar toevoegt zoals op myspace, en het richting een spam netwerk evolueert.
Qua functionaliteit hebben wij natuurlijk ook een aantal zaken die zij niet hebben, zoals foto’s delen.
@Raymond
Zijn jullie bereid “open” te worden?
Of myspace groter wordt dan hyves in Nederland?
Myspace is in ieder geval kwalitatief stukken beter:
De server is sneller, bij hyves gaat alles echt heel erg langzaam (ondanks de recente server verhuizing).
Myspace is ook stukken overzichtelijker, ik ben altijd 5 minuten bezig om mijn berichten (krabbels) te vinden en dan heb je ook nog een inbox voor andere berichten die vol zit met spam.
Bij myspace heb je ook de mogelijkheid internationale vrienden toe te voegen, hyves blijft toch echt voor Nederlanders.
Maar wie heeft er nou zin om een nieuw netwerk op te bouwen?! Daarom blijft hyves de grootste, zo niet de enige met miljoenen gebruikers.
Persoonlijk zie ik MySpace hier ook geen voet aan de grond krijgen, het biedt weinig extra’s t.o.v. Hyves en de Hyves gebruikers vertonen bijna sekte-achtige trekjes.
Ze hebben het erg goed voor elkaar, de problemen die ze hebben (onoverzichtelijk, soms traag) zijn uiteindelijk allemaal te verhelpen. Gebruikers kiezen niet voor de beste technologie, maar voor de meest gebruikte.
Zelf ben ik zeer gecharmeerd van Facebook qua functionaliteit, API, overzichtelijkheid en snelheid. Een goede Facebook-kloon zie ik hier dan ook hogere ogen gooien dan MySpace aangezien Facebook een aantal ‘zwaktes’ van Hyves blootlegt. Maar dan nog zou het moeilijk worden, 2 miljoen gebruikers is erg veel. Doelgroep zal niet heel veel groter zijn.
Wel jammer dat je waarschijnlijk mede door jullie zo succes zo lastig bereikbaar bent, Raymond.
zie de reactie/vraag van Raimo …
Wat me opvalt aan dit artikel is dat Spaces van Microsoft niet wordt genoemd, terwijl Spaces groter is dan Hyves. Dus de strekking van dit artikel is al verkeerd. Zorg dat je goed geïnformeerd bent voordat er zomaar weer flipflap nieuws wordt gepost.
We hebben het hier over Nederlandse gebruikers.
Het nieuws is dat er een Nederlandstalige My Space komt!!… Zorg dat je goed de post leest, voordat je reageert.
Ik denk dat de tijd die mensen besteden iedere keer als ze de community bezoeken bijdraagt aan de klantentrouw. Volgens mij ligt dit voor Hyves hoger als MySpace.
@ Raymond Spanjar: kun je hier iets over zeggen? Of iemand anders misschien?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!