Yahoo! verlaagt minimum CPC in Nederland naar 5 cent
Yahoo! heeft aangekondigd dat vanaf 19 januari aanstaande de minimum CPC’s in Yahoo! Search Marketing verlaagd zullen worden van € 0,15 naar € 0,05. Hiermee hoopt het bedrijf beter te kunnen concurreren met Google AdWords. Overigens geldt in AdWords een minimumbod van € 0,01, maar deze is in de praktijk mede afhankelijk van de beruchte Quality Score.
De wijziging in het minimumbod bij Yahoo! Search Marketing zal vooral van invloed zijn op de longtail zoekwoorden. Deze worden straks goedkoper en dus wordt het veel interessanter om ook deze woorden aan de campagne toe te voegen. Met name voor partijen met zeer veel specifieke zoekwoorden en een beperkte marge wordt het adverteren in Yahoo! op deze manier veel aantrekkelijker gemaakt. De verwachting is dan ook dat dergelijke adverteerders hun activiteiten in Yahoo! zullen uitbreiden.
Voor bepaalde branches, waaronder de financiële sector, en voor zeer competitieve zoekwoorden zal de minimum bid niet verlaagd worden. Dat is ook niet nodig gezien de hoogte van de huidige biedprijzen op deze populaire keywords.
Volgens mij is dit slechts het halve verhaal. Yahoo verspreidt nog een persbericht met de volledige nieuwe prijsstrategie…
Goede zet van yahoo – volgens mij gaan ze hierdoor alleen maar meer geld verdienen, en maken ze de adverteerders blij met toegang tot een grote long tail
Er gaat veel meer veranderen bij Yahoo Search Marketing naast het minimum CPC tarief inderdaad, waaronder naar horen zeggen ook een met de Quality Score vergelijkbaar algoritme. Daarnaast is het straks niet langer mogelijk te zien wat concurrerende adverteerders bieden schijnt.
@Paul,
En weet jij dan ook waar dat persbericht al wel opvraagbaar is?
Dank voor de update David! Wat is hier eigenlijk de bron van? Is dit het persbericht waar ook Paul het over heeft?
Ik heb dit via Yahoo! zelf vernomen. Het feitelijke persbericht volgt later deze week. Zoals door Paul en Wolter terecht opgemerkt: er zitten inderdaad nog meer wijzigingen bij Yahoo! aan te komen, maar de exacte datum daarvan is nog onbekend.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!