Back to the future met Outlook 2007?

17 januari 2007, 08:03

Afgelopen week heb ik Office 2007 geinstalleerd met name om eens Groove 2007 te bekijken. Na installatie ook Outlook bekeken waar ik ontdekte dat een nieuwsbrief er wat raar uitzag. Verder geen aandacht aan geschonken, totdat ik dit bericht bij campaignmonitor tegenkwam.

Wat blijkt? Office 2007 maakt voor het vertonen van HTML-mail niet meer gebruik van de Internet Explorer voor het renderen van de mail, maar van de minder geavanceerde engine van Word. Gevolg is dat een aantal zaken niet langer meer worden ondersteund bij HTML-mail zoals background images in tables en div, support van float, position en flash etc. Gezien het aandeel van Outlook wordt verwacht dat de opmaak van HTML-mail een paar jaar terug in de tijd gaat. Welke e-mailmarketeer heeft zich hier reeds in verdiept? Iemand enig idee wat nu de reden is van dit alles?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

23 Reacties

    Kasper Katje

    Slechte ontwikkeling maar ik vermoed dat men het bestrijden van spam en trojan horses/virussen aanvoert als reden. (worden steeds vaker gewoon als images verstuurd en flash/javascript is een veiligheidsrisico).


    17 januari 2007 om 08:11
    Ruben

    De reden is veiligheid en eerlijk gezegd kan ik moeilijk in de fuss komen die rondom Outlook 2007 is ontstaan aangezien andere aanbieders als Gmail altijd al dezelfde (basis) ondersteuning hebben geboden en je daar niemand over hoorde. Als je mailings er in Outlook 2007 niet meer uit zien, terwijl ze in Outlook 2003 er nog zo goed uit zagen betekend dit dat je de mailing nooit goed in bijv. Gmail hebt getest. Deze ondersteund ook geen background images, heeft geen CSS support en pakt alleen ouderwetse table html.


    17 januari 2007 om 08:39
    Savage

    Goede ontwikkeling. Mail hoort plain-tekst te zijn wat mij betreft. Voor de mooie plaatjes kun je een een link plaatsen naar een website.


    17 januari 2007 om 08:56
    André Scholten

    Ik ben met Savage eens, HTML in de mail is gewoon een voorbeeld van het gebruik van de verkeerde methode voor de verkeerde doeleinden. Ik ken bijna geen enkel systeem wat zo brak en onvoorspelbaar werkt als HTML in de email.

    Gewoon een RTF indeling is meer dan genoeg, dan heb je: fontkleur, fontstijl, fontgrootte, uitlijning, hyperlinks en nog wat simpele zaken ter beschikking waarmee je een email kunt aankleden. Dat zou voor 99% van de gevallen meer dan genoeg moeten zijn.

    Afbeeldingen kunnen wel als bijlage, en fancy zaken kunnen via een hyperlink online bereikt worden.


    17 januari 2007 om 09:06
    Tobi Fondse

    Hoe maak ik een RTF mailtje in GMail?


    17 januari 2007 om 09:25
    Bart

    Wat een onzin dat mail plain-text zou moeten zijn! “Vroeger” was het internet ook zo saai en liepen mensen vast ook te voeteren op afbeeldingen e.d. omdat het langzamer wordt geladen. Dat was dan nog met een goede reden(met een langzaam modem). Inmiddels zijn de snelheden van de verbindingen oke!

    Ga met de tijd mee en maak gebruik van de mogelijkheden die er zijn. Sluit plain-text niet uit maar stuur b.v. beide formats mee in een mailbericht, dat werkt best aardig!

    Wel denk ik dat het verstandig is dat er beperkingen zijn als dat uit beveiligingsoogpunt wenselijk is. Bij webmail worden idd al veel dingen uitgeschakeld en bij b.v. Xs4all mag (zonder hier bewust voor te kiezen) vrijwel niets in de webmail.


    17 januari 2007 om 09:30
    JP

    @Savage en André: Jullie zijn waarschijnlijk ook aanhangers van Jacob Nielsen als zogenaamde usability goeroe? Wat een onzin zeg. Je moet als marketeer zoveel mogelijk gebruik maken van nieuwe mogelijkheden die je ter beschikking staan. Natuurlijk is plain tekst in sommige gevallen goed of zelfs beter, maar je moet als marketeer maar eens aankomen bij je grote account met een voorstel voor een emailcampgne en dan alleen platte tekst voorleggen. Ik voorspel je dat je je klanten dan in rap tempo kwijtraakt!


    17 januari 2007 om 09:34
    Kasper Katje

    Wat zijn verkeerde doeleinden André?

    Ook niet iedereen is voorstander van folders of gooit ze meteen weg maar zo’n kleurige affiche oogt toch nog altijd beter dan een stapel witte papiertjes met alleen tekst in je brievenbus.

    Smaken verschillen natuurlijk en gelukkig maar, maar dat wil nog niet zeggen dat email zich niet leent voor grafische elementen.


    17 januari 2007 om 09:35
    André Scholten

    Niet zo zwart wit denken, omdat ik vind dat HTML niet in de email hoort betekent niet dat ik tegen grafische elementen in een email ben.

    Email leent zich inderdaad prima voor grafische elementen, alleen is HTML er niet de juiste tool voor. Je bent totaal afhankelijk van het email programma van de client. Ik zou er voor kiezen om te melden dat er een nieuwe nieuwsbrief online staat: hierdoor kunnen mensen op een link klikken die een pagina in een webbrowser opent. Daar heb je veel meer controle over je HTML dan in een emailclient.


    17 januari 2007 om 09:51
    Martijn van Well

    Ik zou er voor kiezen om te melden dat er een nieuwe nieuwsbrief online staat: hierdoor kunnen mensen op een link klikken die een pagina in een webbrowser opent. Daar heb je veel meer controle over je HTML dan in een emailclient.

    Je zult merken dat de doorklik ratio’s op dat moment als een gek gaan zakken, zo’n link is toch totaal niet uitnodigend?

    Nee naar mijn mening zijn we e-mail door deze aanpassing weer aan het uitkleden als communicatie instrument. Het voelt bij mij aan als “de handdoek in de ring gooien” en ben er absoluut niet blij mee.


    17 januari 2007 om 10:04
    André Scholten

    Eigenlijk leent het PDF formaat zich prima voor dit soort doeleinden, ware het niet dat dat redelijk traag is en alsnog in een aparte viewer geopend moet worden. Wanneer deze inline getoond zou kunnen worden heb je een mooie oplossing.


    17 januari 2007 om 10:09
    Kasper Katje

    Deze ontwikkelingen kun je ook koppelen aan het nieuws dat Microsoft en Google via Live en Gmail advertenties aan de inhoud van mails of profielen van gebruikers willen koppelen:

    Alle commerciële mail ziet men als concurrentie binnen hun eigen netwerk en dus is security (wederom) het ideale argument om de deur dicht te gooien en een eigen koers te varen.


    17 januari 2007 om 10:18
    Marko

    @Ruben,

    Deze week nog een mailing getest in GMail. GMail heeft prima ondersteuning voor |-div-|. Geen noodzaak dus voor “ouderwetste table html”. Styles worden slechts gedeeltelijk ondersteund, dat is waar, met name font-family niet. Maar dat kun je redelijk simpel oplossen door ook een |-font-| tag te gebruiken.

    Waar ik het wel mee eens ben is dat een goed HTML emailing wel meer aandacht vereist dan er van uit gaan dat het ok is als je HTML email er goed uitziet in IE.


    17 januari 2007 om 11:08
    Gilles de Smit

    E-mail in RTF of pure tekst is anno 2007 een lachtertje en geen optie. Alleen geeks willen mailingen in pure tekst ontvangen, maar aan deze doelgroep verdient dan ook niemand wat. Neem nu bijv. computerleverancier Dell eens. Deze stuurt wekelijks een html-mailing. Wanneer deze in pure tekst zou worden verzonden zal de conversie enorm dalen. Niet iedereen begrijpt wat een “Pentium 4XXL PSI-TDI met vette velgen” is. Plaatjes spreken nu eenmaal tot de verbeelding.

    Ik zelf heb zo’n donkerbruin vermoeden dat MS hier nog op terug komt en de release dus uitstelt. Grote partijen als Dell en Adobe zullen absoluut bezwaar maken. Daarnaast is het bizar dat MS techniek terug werpt in de tijd om zo lekken wat betreft security in de software te dichten. Dit is simpelweg onacceptabel!


    17 januari 2007 om 11:40
    Ray

    Had het ook al op Tweakers gelezen en vind het ronduit belachelijk. Dit is echt een stap terug in de tijd. HTML mail is niets mis mee, mits goed gebruikt.

    Ik ontvang bijvoorbeeld diverse nieuwsbrieven van computerleveranciers, en dan is het erg prettig dat je meteen afbeeldingen ziet bij de aangeboden producten.

    Roepen dat HTML niet in e-mail thuis hoort vind ik weer zo een non-argument. Het percentage mensen dat daar echt problemen mee heeft is echt laag hoor.

    Ik was destijds verantwoordelijk voor de e-mailings van een grote Telecom-provider en een veel groter percentage van de lezers prefereert HTML boven text-mails.


    17 januari 2007 om 12:40
    Karel Geenen

    De reden dat Outlook 2007 geen gebruik meer maakt van IE is inderdaad een beveiligingslek. Email-marketeers zullen nu iets anders moeten gaan verzinnen voor hun fancy html mails.

    Toch gaat dit wel wat teweeg brengen. Een oplossing is het voorzien van een link naar de online nieuwsbrief. Dit heeft zijn voordelen. Je hoeft nu niet meer bang te zijn dat de mail in sommige emailclients raar gaat doen.

    Het heeft echter ook een groot nadeel. Het moeten doorklikken op een link zal gegarandeerd kliks gaan kosten.

    Voor bedrijven die advies en diensten verkopen zal het allemaal wel los lopen. De boodschap kan vaak prima overgedragen worden middels een plain text mail. Voor de bedrijven die fysieke producten verkopen zal het wat moielijker worden. Vaak moeten klanten immers ook geprikkeld worden door de looks van het product. Die bedrijven zullen moeten proberen klanten te prikkelen om door te klikken…


    17 januari 2007 om 13:05
    Hayo van Tuinen

    Emailnieuwsbrieven zijn een schitterend middel om acquisitie mee te bedrijven. Door afbeeldingen en foto’s te gebruiken prikkel je lezers om naar de website door te klikken.

    Bovendien leest een nieuwbrief in kleur en goed opgemaakt veel prettiger dan alleen maar tekst. Er worden de laatste tijd ook steeds minder zwartwit televisies meer verkocht.


    17 januari 2007 om 13:41
    Marc van Ogtrop

    Misschien heeft Microsoft voor Outlook Lotus Notes als voorbeeld genomen.


    17 januari 2007 om 13:48
    Vincent

    Flash en JavaScript hebben nooit in Outlook gewerkt (gelukkig maar). Ik zie niet enorm veel veiligheidrisico’s in afbeeldingen die toch standaad geblokkeerd worden.


    17 januari 2007 om 14:22
    Kasper Katje

    Animated Gif’s en Flash zijn ook helemaal niet nodig in een mailing of enkele e-mail en het gaat hier niet alleen om e-mailmarketeers als mezelf maar zelfs al om een e-mail zonder poespas maar wel in je eigen huisstijl bijvoorbeeld, of een fotootje bij een nieuwsbericht.


    17 januari 2007 om 15:06
    evroekel

    Net weer online en zie dat er een aardige discussie is losgekomen. Persoonlijk begrijp ik niet dat Microsoft niet duidelijker de reden van dit alles heeft aangegeven. Nu zijn er speculaties en wordt het vertrouwen van Microsoft zelf in de veiligheid van IE7 meteen in twijfel getrokken.

    Overigens verrassend dat er nog voorstanders zijn van plain text mail voor nieuwsbrieven. Persoonlijke voorkeuren lijken anders dan de best practices ons leren 😉


    17 januari 2007 om 16:16
    igor

    damn, ik dacht dat het aan mij lag… heb dus een oplossing van een solution provider en kreeg geen test meer goed binnen, nou snap ik het … opletten dus als je werkt met een oplossing van een ander.


    17 januari 2007 om 20:22
    Tobi Fondse

    Pas heb ik een (in mijn ogen te vol/druk) e-mailsjabloon gemaakt en ik moet zeggen dat ik niet beperkt werd door Outlook 2007. Je moet even nadenken wat je doet maar dat kan bij dit soort dingen toch al geen kwaad.

    Als je de petitie leest wordt er een complete branche te gronde gericht. Dat lijkt me een beetje overdreven. De keuze van Microsoft snap ik overigens niet.


    27 juni 2007 om 13:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!