• Usability & design
    wordt gesponsord door

Microformats: een introductie

Microformats: een introductie
, Yoast
@yoast

Webdesigners opgelet! In de wereld van de webstandaarden gebeurt momenteel erg veel. De W3C heeft aangekondigd dat er verder ontwikkeld gaat worden aan de HTML standaard. Delen van de CSS3 specificatie worden of zijn ingebouwd in de laatste versies van alle grote browsers. Een andere nieuwe open webstandaard is ook hard aan het opkomen, de zogenaamde microformats.

Een “microformat” is niets meer en niets minder dan een manier om informatie op een standaard wijze op te slaan in HTML. Het gekozen formaat om deze data op te slaan wordt gebaseerd op een standaard die algemeen gebruikt wordt. Het bekendste voorbeeld van een microformat is de hCard. Deze standaard is gebaseerd op de vCard. Door het gebruik van classes om onderdelen van dit “HTML visitekaartje” te onderscheiden, krijgen webdevelopers een erg simpele en standaard manier om contactinformatie op te maken.

Natuurlijk kun je, als contactgegevens op websites op een standaard manier worden opgeslagen, daar op allerlei manieren je voordeel mee doen. Zo zijn er al enkele Firefox extensies in omloop, zoals Operator, waarmee je zo’n hCard met 1 klik op de knop kunt importeren in bijvoorbeeld je Outlook. Op eenzelfde wijze kun je afspraken opmaken in HTML met hCalendar, en ook deze kun je met behulp van Operator importeren in je Outlook.

En het wordt nog beter! Technorati is bezig met de ontwikkeling van een zoekmachine voor microformats. In de Technorati Kitchen wordt hard gewerkt aan een zoekmachine voor dit soort microformats, die ondertussen al werkt voor contactgegevens (hCard), evenementen (hCalendar) en reviews (hReview). Als je bijvoorbeeld zoekt naar mijn contactgevens, vind je mijn contact pagina. Of je zoekt naar naar “web conference” en je vindt een aantal aankomende web conferenties, in chronologische volgorde. Omdat deze evenementen in een standaard formaat zijn opgemaakt, kan Technorati evenementen die al geweest zijn uit de resultaten laten.

Voor webdesigners is deze nieuwe standaard redelijk simpel te leren, en de goede webdesigners zullen dit al opgepakt hebben. Als online marketeer is dit een mooie manier om te testen of je webdesigner “bij” is: vraag hem maar eens of hij al wel eens van microformats gehoord heeft, en of hij ze integreert in z’n sites.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • Ik hoorde gisteren op een presentatie van Microsoft dat er een zoekmachinevriendelijke variant van Flash door hen ontwikkeld is. De afkorting voor de werktitel van dit programma ben ik vergeten. Het zou in de populaire browsers moeten gaan werken (IE, Firefox etc.). Weet jij hier al meer van Joost?

    geplaatst op
  • Hey Karel, ja weet wel het een en ander, als je d'r specifieke dingen over wil weten: mail me maar even :)

    geplaatst op
  • Ik zie overigens net dat de Technorati Kitchen niet voor niks een beta omgeving is: de search naar mijn contact gegevens werkt niet momenteel :). Voor degenen die het willen weten: http://www.joostdevalk.nl/contact/ :)

    geplaatst op
  • Het leuke is dat je wanneer je op een site zit met 1 druk op de knop alle contactinfo naar voren kunt halen. Maar helemaal nieuw is het niet natuurlijk, nu kunnen bijvoorbeeld evenementen met RSS feeds verspreid worden: Technorati kan dan in alle feeds met de tag 'events' geen zoeken.

    Het is meer een standaardisering van een bestaand iets, en dat is altijd goed. Nu hopen dat bepaalde concerns niet hun eigen varianten hier op gaan bedenken.

    geplaatst op
  • André: officieel is "tag" ook een microformat :) Technorati is ook een van de drijvende krachten achter deze ontwikkelingen.

    geplaatst op
  • Jammer dat dit soort ontwikkelingen ZO LANG moeten duren voordat het er echt van komt: [Microformats]http://www.fredscapes.nl/2006/06/04.html#a990[/url]

    geplaatst op
  • Fred: mijn perceptie er van is al behoorlijk verwrongen, CSS3, waar ik erg veel mee bezig ben, doet er al veeeeel langer over om uit de verf te komen. Standards development duurt helaas gewoon lang.

    geplaatst op
  • En standards ondersteuning nog veeeel langer ;)

    geplaatst op
  • Hehe jep... CSS 2.1 is toch al enkele jaren oud en er is nog geen grote browser die het helemaal goed doet... Zonde toch.

    geplaatst op
  • ik heb heel wat jaartjes in die standaardisatie-wereld (emc, mobiele/sattelliet/radio communicatie en multimedia vertoefd. Daar ging het ook niet snel. Ook op dit terrein is het dus niet anders.

    Maar eh ... Prima moment om zo'n belangrijke onwikkeling als deze -microformats dus- op geregelde tijden weer even apart voor het voetlicht te brengen :-)

    geplaatst op
  • Dank je, I guess :)

    geplaatst op
  • 2007 wordt duidelijk het jaar van de Microformats. Het vervelende behalve de snelheid van standaardisering is het kip/ei verhaal. Om nuttig gebruik te maken van Microformats dient er software voor te worden gemaakt die de informatie naar de gebruiker brengt. Echter, zonder deze software zijn het enkel de early-adopters die het implementeren. Het zal dus nog wel even duren voordat we echt de voordelen van Microformats gaan zien.

    Het implementeren van Microformats is relatief weinig werk. Voor degene die geinteresseerd zijn in uitleg en informatie over de implementatie van zo'n hCard: http://creative-ways.nl/archief/2006/12/82

    geplaatst op
  • Ziet er interessant uit Jeroen!

    geplaatst op
  • Citaat: Als online marketeer is dit een mooie manier om te testen of je webdesigner “bij” is: vraag hem maar eens of hij al wel eens van microformats gehoord heeft, en of hij ze integreert in z’n sites.

    Tssk... Dat vind ik toch zo'n onzin. Ik ben zelf freelance ontwikkelaar en ja, ik ben op de hoogte. Nee, ik verwerk het nog niet in mijn sites (te druk met specifieke opdrachten waarbij dit niet opgenomen is in de opdracht).

    Alsof de opdrachtgever van de marketeer de opdracht niet laat doorgaan omdat de marketeer niet standaard een viral lanceert voor zijn of haar klanten.

    Maar goed, voor de rest: laat dit soort onderwerpen over aan de ontwikkelaars / consultanten en wie de schoen pas trekke hem aan: Schoenmaker, blijf bij je leest. Voor dit soort onderwerpen ga ik wel naar websites die beter ingelezen zijn in deze onderwerpen.

    geplaatst op
  • Bas, als je op de hoogte bent is het toch geen probleem? Ik zeg niet dat je het moet verwerken in de site van je klanten, maar ik wil stimuleren dat mensen webdesigners kiezen die op de hoogte zijn. Daarnaast is het argument "waarbij dit niet opgenomen is in de opdracht" natuurlijk niet per se valide, het maken van een hCard hoeft je, als je weet wat je doet, maar een paar minuten te kosten, en zou dus gewoon standaard kunnen horen bij het maken van bv. een contact pagina.

    Wat betreft het schoenmaker blijf bij je leest: ik vrees dat je denkt dat omdat ik hier post, ik een marketeer ben. Hoewel ik voor een online marketing bureau werk, is mijn functie, die van SEO, deels behoorlijk technisch van aard. Dit was ook niet bedoeld als een technisch artikel, maar als een algemene introductie in Microformats. MarketingFacts doet er denk ik erg veel aan om te zorgen dat marketeers zich niet blind staren op hun eigen vakgebied, en daarmee past dit artikel prima binnen deze site.

    Bovendien: jullie doen toch ook webdesign, websiteanalyse én hosting? :)

    geplaatst op
  • Het gaat mij niet persé om de onderwerp van het bericht als wel de laatste alinea. Ik krijg vaak genoeg vragen van potentiele opdrachtgevers waar ik niets mee kan. Ze hebben dan ergens een klok horen luiden en zien graag dat wij de klepel integreren in hun opdracht. Het is onbetaamt om je webontwikkelaar te gaan lopen pesten met dit soort vragen ;-) En een beetje ontwikkelaar is overal wel van op de hoogte lijkt me (in ieder geval de meanstream buzz waar microformats ook toe behoort.

    geplaatst op
  • Volgens mij ben ik juist mijn best aan het doen om je potentiele opdrachtgevers zowel de klok, als de klepel aan te bieden. Dit soort vragen moet je niet vermijden maar juist gebruiken in je sales traject! Als een klant verder wil, en mee wil doen met dit soort "mainstream buzz" zoals jij het noemt, dan moet je hem toch onderwijzen en zorgen dat je er je voordeel mee doet?

    geplaatst op
  • Eh ... moet het niet als volgt zijn: "En zorgen dat HIJ er ZIJN voordeel mee doet?"

    geplaatst op
  • Groot gelijk Fred :)

    geplaatst op
  • Overigens Bas, ik ben erg geinteresseerd in een lijstje van sites die jij prefereert over dit soort onderwerpen, zou je me die kunnen mailen?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.