
Zelden is een ‘nieuw’ product met zoveel bombarie in de markt gezet. Zelden is er ook al zoveel geschreven over een product nog voordat het te koop was in de winkel. Een zoekopdracht in Google levert nu al 215 miljoen zoekresultaten op, Flickr biedt al meer dan 7,000 foto’s en al tijden staat er een produktpagina op Wikipedia.
Ik heb het natuurlijk over Microsoft Vista, de opvolger van besturingssysteem Microsoft XP, die na ruim 5 jaar ontwikkeltijd vanaf vandaag voor een bedrag van 129 tot 549 euro in de winkels ligt. Volkskrant weet te melden dat zonder dat er ook nog maar één doos met Vista over de toonbank is gegaan, Microsoft al voor 1,64 miljard dollar aan exemplaren heeft verkocht.
Een megalancering dus en het zal dan ook niemand verbazen dat ook het campagnebudget mega is. Emerce weet vanmorgen te melden dat de campagne naar schatting wereldwijd 500 miljoen dollar kost. En daarmee gaat Microsoft vanaf vandaag de wereld overspoelen met reclame voor Vista. Zo lazen we al eerder dat Microsoft bijna 90 bloggers gratis laptops met Vista leverde en dat er her en der bloggers werden uitgenodigd voor interviews.
500 miljoen dollar is een krankzinnig bedrag voor een campagne. Aan de andere kant, Bill Gates storte eerder een vergelijkbaar bedrag aan het Global Fund dat zich o.a. inzet tegen HIV/AIDS, Tuberculose en Malaria. Dus laten we er maar niet over zeuren en ons als marketeers laten verrassen wat ze allemaal met die 500 miljoen dollar gaan doen. Ik vond de openingsact gisteren in New York City met het levende billboard (zie foto), alvast heel aardig. Iemand anders nog een interessante aktie gespot?