Het werd redelijk groots aangekondigd: het Search Engine Marketing Congres ‘Speld in Hooiberg 2007’, verscheidene bedrijven hebben zich er aan verbonden, en een aantal bedrijven dingt zelfs mee naar de jaarlijkse prijs. Om dit geheel bij te mogen wonen moest de luttele som van € 495 worden neergeteld, vooraf door enkelen, en ook door ondergetekende, gezien als een veel te hoog bedrag. Gedurende de dag (en het is pas 1 uur), moet ik zeggen dat ik iets positiever word.
De zaal (Media Plaza) zit bijna helemaal vol en de sfeer is goed te noemen. Ik heb vandaag al verscheidene nieuwe mensen ontmoet en op redelijk niveau kunnen praten over zoekmachine marketing. Storend vind ik daarbij wel dat dagpresentator Ronnie Overgoor de neiging heeft om allerlei termen te willen uitleggen. Als mensen 495 euro overhebben voor een zoekmachine-marketing congres, maak ik me sterk dat ze termen als CPC en CTR kennen… Die mening wordt overigens niet door iedereen gedeeld, verschillende mensen die hier rondlopen blijken inderdaad nieuwkomers te zijn. Daarmee wordt meteen het probleem van dit congres duidelijk: wat is nou de doelgroep?
Wat opvalt is dat in alle cases uitgebreid wordt gesproken over wat klantwaarde is en hoe je hier op moet sturen, ik hoor van verscheidene mensen dat dit een duidelijke vooruitgang is ten opzichte van vorig jaar. Meer en meer gaan partijen focussen en sturen op ROI en klantwaarde op langere termijn. Hoewel de cases een verschillende insteek hebben, is dit de “common denominator”. Ik ben benieuwd naar de uitslag, de jury heeft er denk ik een redelijk harde dobber aan. Later op de dag volgt een update met de winnaar!
De winnaar is geworden: MaxLead met hun TransHair-case! De Jury vond het “zeer degelijk en vernieuwend. Erg belangrijk is de koppeling met het CRM systeem”. Ik kan me hier persoonlijk wel in vinden, hoewel ik denk dat er veel betere cases zijn in Nederland, het zou mooi zijn als die volgend jaar naar voren komen!