De gebruiker grijpt de macht op internet

6 februari 2007, 06:44

De gebruiker grijpt de macht op internet, dat blijkt uit de tweede editie van ‘Het Nationaal Internetonderzoek’ van Webwereld dat is uitgevoerd onder het Nederlands publiek door TNS/NIPO. Het onderzoek laat zien dat internet een onmisbare factor is in het leven van de consument. Maar het draait niet meer alleen om e-mail en zoekmachines. Webcontent afkomstig van gebruikers zelf zet nu de toon. Vraag- en aanbodsites en filmpjes, foto’s en artikelen van gebruikers zelf winnen enorm aan populariteit. Ook internetbankieren blijft terrein winnen, net als online reserveren en shoppen. Gelijktijdig met het publieksonderzoek heeft Webwereld ook een onderzoek uitgevoerd onder de ‘professionele’ vooral zakelijke i nternetgebruikers, waaronder veel innovators.

Spam wordt zowel door de consument als de ‘professionele’ gebruiker als de grootste irritatie beschouwd. Onder de ‘professionele’ internetgebruikers worden vooral het internetbankieren (22%) en weblogs en podcasts (15%) als belangrijkste nieuwe ontwikkelingen gezien van de afgelopen jaren op Internet. Opvallend is voorts dat informatie van bedrijven op Internet door consumenten als betrouwbare content wordt beschouwd. Na maatschappelijke organisaties scoort het bedrijfsleven zelfs een tweede plaats op de vraag wie de meest betrouwbare informatie levert op het web. De ‘professionele’ gebruikers hechten vooral aan de online nieuwsmagazines. Die scoren daar een eerste positie.

Invloed gebruiker groeit

Bijna de helft van de Nederlanders zegt internet niet meer te willen missen vanwege de vraag- en aanbodsites. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van de vorige meting. Een op de vijf Nederlanders vindt het bekijken van andermans filmpjes, foto’s of artikelen zelfs de reden om geen afstand te kunnen doen internet. Bij de eerste editie van het onderzoek was deze categorie nog helemaal niet in beeld. De enorme hype rond b.v. YouTube heeft hierin dus zeer snel verandering gebracht.

De opkomst van internetbankieren zet onverminderd door. Bijna tweederde van de internetgebruikers (63% vs. 55% bij vorige meting) wil om die reden internet niet meer missen. Ook commercieel gezien lijkt internet steeds effectiever te worden. Online reserveren (43% vs. 27% bij vorige meting) en online shopping (30% vs. 17% bij vorige meting) blijven zeer sterk groeien. Eenzelfde beeld bestaat bij de zakelijke webgebruiker. Onder die groep is de e-mailfunctie (76%) de belangrijkste reden om internet niet meer te willen missen.

De invloed van de Internetgebruiker op de inhoud van het web groeit dus sterk. Een op de vijf Nederlanders zegt steeds vaker te kijken op internet wat anderen vinden van bijvoorbeeld een restaurant, voordat ze het zelf bezoeken. Ingezonden reacties op producten, diensten en bedrijven worden door een op de drie Nederlanders leuk gevonden te lezen. En eenzelfde groep (34%) zegt ook liever af te gaan op beoordelingen van producten en diensten van andere gebruikers dan de aanprijzingen van de aanbieders ervan. De helft van de respondenten (48%) geeft ook aan het een goede zaak te vinden dat de Internet-gebruiker zelf meer invloed kan uitoefenen op inhoud van de informatie van het web.

Bedrijfsleven scoort op betrouwbaarheid

In het Nationaal Internet Onderzoek is ditmaal ook gekeken naar de betrouwbaarheid van webcontent. De content van maatschappelijke organisaties wordt door veertig procent als de meest betrouwbare informatie beschouwd. Opvallend echter is dat bedrijven goed scoren op dit punt. Een op de vier consumenten (24%) beschouwt de informatie van commerciële ondernemingen als de meest betrouwbare content. En daarmee scoren zij een tweede plaats. Dit lijkt haaks te staan op de twijfel die er veelal is in de media aan de betrouwbaarheid van informatie van bedrijven, mede door de opkomst van sites met informatie van mede-Internetgebruikers. Deze laatste groep scoort een derde positie met 19%. Opmerkelijk is dat online nieuws magazines slechts een vierde plaats scoren (12%) bij de consument. Dit in tegenstelling tot de webspecialisten, want daar scoren de online nieuwsmagazines zelfs een eerste positie met 40,5%, op de voet gevolgd door mede-Internetgebruikers (39,5%). De nieuwssites scoren daar ook topposities op de vraag wat de beste websites zijn in Nederland.

De irritatie over spam blijft verder groeien. Dertig procent van de Nederlandse bevolking noemt dit als grootste ergernis. Onder de professionele gebruikers noemt zelfs 60% dit als grootste ergernis. De irritatie ten aanzien van banners en pop-ups (10% nu ten opzichte van 17%) en virussen (5% nu ten opzichte van 11%) loopt echter terug. Ook voor de zakelijke Internetgebruiker is span verreweg de grootste irritatie.

De gebruikers van internet verwachten dat het medium in de toekomst nog verder aan belang blijft winnen. Nog meer informatie en communicatie via het web en een verdere groei van online shopping zijn daarbij de veel genoemde toepassingen.

Bron:

Persbericht Webwereld

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Ik heb overigens een vraag uitstaan over de steekproefomvang van het onderzoek. Zodra ik daar een reactie op heb zal ik die toevoegen aan bovenstaand persbericht. Het is me namelijk nog niet helemaal duidelijk hoe representatief het onderzoek is.


    6 februari 2007 om 06:55
    media

    Ze hadden zeker haast bij Porter Novelli vanmorgen. Op mijn vraag hoe groot de steekproef was en hoe representatief kreeg ik de volgende reactie (volledige weergave):

    Ja in het geval van NIPO 500 consumenten 18 jaar en ouder representatief voor Nederland.

    Aan het Webwereld onderzoek hebben 500 bezoekers van hun portal.

    Groet Frank


    6 februari 2007 om 07:52
    Jeroen Nagtegaal

    Is het onderzoeksrapport ook ergens op internet beschikbaar, of is het niet openbaar?

    Hartelijke groet,

    Jeroen Nagtegaal


    7 februari 2007 om 12:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!