Diverse media (o.a. AD en Planet) maken melding van de samenwerking tussen KPN en PCM die de voorzitter van de Raad van Bestuur van KPN vanmorgen aankondigde. Doel is om een crossmediaal nieuwsplatform te lanceren met als belangrijkste kanalen een (gratis) papieren krant, de out-of-home beeldschermen van KPN in de treinen van de NS en mobiele telefoons.
Daarmee proberen beide concerns de belofte van 2006 alsnog in 2007 te verzilveren. PCM probeert alsnog met een gratis krant te komen. KPN probeert goede content te verzamelen voor zijn schermen in de treinen en op de stations. De mobiele en online component lijken eerder een vereiste vanuit de (toekomstige) markt, dan een strategische inzet. Naam van het geheel zou zijn: De Dag. De domeinnaam www.dag.nl is al (sinds 1995!) in handen van PCM.
De onderhandelingen zijn nog niet afgerond. Dus het kan ook nog de andere kant op gaan: weer geen gratis krant voor PCM en weer een medium dat (nog) niet waarmaakt wat het zou moeten doen voor KPN.
Toch lijkt mij dit een noodzakelijke stap voor beide bedrijven. PCM zit op content en lijkt nog onvoldoende kanalen te hebben, KPN heeft voldoende kanalen maar geen content. De lakmoesproef voor deze nieuwe crossmediale onderneming zit niet zo zeer in de haalbaarheid en de stramme achterliggende organisaties, maar vooral in het toepasbaar maken van de content voor de verschillende kanalen. De krant knippen en plakken uit andere kranten zou nog kunnen, maar content voor stations, treinen en mobiel moet echt anders van vorm en inhoud zijn. Als er één redactie komt en de drie door het AD genoemde bedrijven (krant, exploitatie en online) een geïntegreerd geheel gaan vormen, hebben we het eerste echt grote crossmediale platform van Nederland.
KPN meldde overigens in haar presentatie van de cijfers van het vierde kwartaal veel cash te hebben. Er wordt zelfs stevig geld terug gegeven aan de aandeelhouders, dus plannen met toekomstpotentie zijn verzekerd van een solide financiële basis.