Forrester: Marketers moeten aan brandgagement doen

7 februari 2007, 09:45

De term ‘brandgagement’ kennen ze in Amerika nog niet, maar Forrester’s boodschap is overduidelijk: ‘Marketers Must Find Ways To Let Customers Help Drive The Brand’.

Steeds meer consumenten geven zélf inhoud aan het web, en kijken graag naar wat vrienden, kennissen en gelijkgestemden online hebben gezet. User Generated Content wordt razendsnel mainstream; en marketers moeten er goed voor opletten niet gepasseerd te worden.

“Users seek each other out for information. Mainstream consumers are clearly opening up online, with 31% of online consumers buying or selling products online from other consumers (see Figure 1). And the activity is diversifying — 26% contribute to discussion boards or submit a rating or review of a product or service, 11% publish their own blog or personal journal, and 7% upload video they create to the Internet.”

Daarnaast zien we dat online consumenten elkaar steeds meer vertrouwen dan de media, en dat ‘de macht over het merk’ dus – of je dat nu wil of niet – in de handen van de consument is beland.

Het Forrester rapport herkent twee soorten user generated content websites (externe en ‘brand supported’), en tipt vervolgens zes tactieken om hiermee om te gaan:

  1. Monitor consumers generating content about your brand.
  2. Leverage your UGC community.
  3. Participate in existing consumer-driven communities.
  4. Respond to negative commentary.
  5. Select the right technology to engage your customers.
  6. Enable your audience to create content on your behalf.

Wat ik een beetje jammer vind, is dat het rapport de wensen en grillen van de prosument nogal reactief benadert. Want je kunt er natuurlijk veel beter juist proactief mee aan de slag gaan. Door plannen op te stellen om je klanten opzettelijk te betrekken bij je innovatie, merkbouw en marketing. En door de beste hiervan uit te voeren.

Met brandgagement kun je volgens mij niet snel genoeg beginnen…

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

3 Reacties

    David

    Carl hoe moet ik punt 5 zien in de lijst van forester?


    7 februari 2007 om 17:25
    mangold

    @David: “Try blogging if you have something to say and enable comments. Deploy a wiki if you have large quantities if content that are impossible for your staff to maintain because content changes so quickly. Consider social networking if you have an active audience that can benefit from the ability to engage and connect with one another. Allow photos or videos from your customers if it enhances their existing experience or provides additional value to each other — especially if creating that content is so dynamic that you can’t possibly keep up or provide enough information to satisfy the need.”


    7 februari 2007 om 18:00
    David

    @carl: dan lijkt me dat ze met de laatste twee tactieken in grote lijnen hetzelfde bedoelen of zie ik dan iets over het hoofd?

    @marco: opvallend inderdaad. Terwijl de ‘review of a known expert’ natuurlijk ook op een blogger betrekking kan hebben. Lijkt me dat een review van bv Jeff Jarvis toch door een hoop mensen serieus genomen wordt


    7 februari 2007 om 21:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!