Hangt EMI DRM aan de wilgen?

10 februari 2007, 09:48

Volgens de Wall Street Journal is EMI, de op twee na grootste muziekmaatschappij ter wereld, druk in gesprek met online retailers, om het verkopen van muziek DRM-vrij te maken.

Een paar dagen geleden brak Apple’s Steve Jobs al een lans voor DRM-vrije muziekverkoop, in zijn ‘Thoughts on Music’ manifest. Waarin hij ondermeer duidelijk maakte dat ruim 97% van de muziek op de inmiddels 90 miljoen verkochte iPods DRM-vrij is, en de muziekmaatschappijen sowieso al 90% van al hun muziek (offline) DRM-vrij verkopen:

(…) Imagine a world where every online store sells DRM-free music encoded in open licensable formats. In such a world, any player can play music purchased from any store, and any store can sell music which is playable on all players. This is clearly the best alternative for consumers, and Apple would embrace it in a heartbeat. (…)

Why would the big four music companies agree to let Apple and others distribute their music without using DRM systems to protect it? The simplest answer is because DRMs haven’t worked, and may never work, to halt music piracy. Though the big four music companies require that all their music sold online be protected with DRMs, these same music companies continue to sell billions of CDs a year which contain completely unprotected music. That’s right! No DRM system was ever developed for the CD, so all the music distributed on CDs can be easily uploaded to the Internet, then (illegally) downloaded and played on any computer or player.

Gaan die muziekmaatschappijen dan nu eindelijk ‘het licht’ zien?

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

1 Reactie

    twasweerwat

    Denk wel dat dit het grote probleem voor EMI is, aangezien ze onlangs in samenwerking met anderen een muziekdienst heeft opgezet onder de naam Surf2Music. Deze dienst werkt op abonnementsbasis en daarvoor is volgens mij het DRM systeem van belang. Misschien dat ze haar muziek dan toch anders moet gaan aanbieden.


    12 februari 2007 om 07:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!