Chat is een uitkomst voor de kindertelefoon

11 februari 2007, 09:27

{title}Sinds 2003 kunnen kinderen met problemen naast telefonisch ook via chat contact leggen met de Kindertelefoon. Op dit moment kan dat 10 uur per week.

Om de effecten hiervan duidelijk te maken heeft de Kindertelefoon een uitgebreid onderzoek gedaan onder 900 kinderen.

De conclusie van dit onderzoek is dat:

“De innovatieve chat slaagt er in kinderen een beter gevoel te geven en de ervaren ernst van hun problemen te verlichten. Deze resultaten worden ook gerealiseerd bij de ondersteuning van de kinderen via de telefoon, al zijn de resultaten hier iets bescheidener.”

De resultaten zijn in zekere zin opvallend te noemen. Lange tijd werd gedacht dat nonverbale communicatie (waaronder intonatie en wijze van spreken) een grote bijdrage leveren aan de inhoud het gesprek. Het is met dit onderzoek niet gezegd dat dat niet zo is, maar het is wel bewezen dat het voor een effectieve communicatie zeker niet onmisbaar is.

Dat chat geen vervangend medium is voor de telefoon blijkt uit het feit dat er gebruik van wordt gemaakt door andere leeftijdsgroepen: bellers zijn gemiddeld 12 jaar oud terwijl chatters gemiddels 14 jaar oud zijn.

{title}

Het onderzoek dat gedaan is is bijzonder volledig. Zowel de korte als langetermijn effecten zijn onderzocht. Belangrijk is om te zien dat de kinderen chat hoog waarderen (zie grafiek)

De uitkomst van het onderzoek heeft de Kindertelefoon doen inzien dat chat een ontzettend belangrijk kanaal is om met haar doelgroep te communiceren. De Kindertelefoon is dan ook op zoek naar (financiele) mogelijkheden om de chat 42 uur per week aan te kunnen gaanbieden.

Ludo Raedts
Founding Partner bij RIFF

Categorie
Tags

8 Reacties

    Petra de Boevere

    Wat ik hier mis is hoe de kindertelefoonvrijwilligers hier over denken. Dus ik zou dit onderzoek niet volledig durven noemen.

    Ik weet uit betrouwbare bron dat in ieer geval een flink deel van die vrijwilligers zich hier een stuk minder prettig bij voelt.

    Zelfs de meest ervaren chatters onder die vrijwilligers hebben twijfels, omdat ook een volwassen man zich per chat voor kan doen als kind met een probleem, veel vragen gaan over sexuele ervaringen bv. Telefonisch heb je dat veel sneller door.

    Misschien interessant om uit te zoeken hoeveel kindertelefoonvrijwilligers door deze move ophouden met dit vrijwillerswerk.


    11 februari 2007 om 17:39
    Raedts

    @ Petra:

    Je hebt gelijk, de ervaring van de medewerker maakte geen deel uit van het onderzoek. (ik heb het er nog even op nagelezen).

    Het onderzoek is in zoverre volledig dat het de invloed van het kanaal op de gebruikers (het kind) erg goed heeft onderzocht. Dit door de lange en korte termijn effecten in kaart te brengen en door het maken van een evaluatie door een “jury” van gespreksdeskundigen.

    De component die jij aangeeft zal ook van invloed zijn op het succes, zo ook de tijd (een chat duurt gemiddeld 12 minuten, een telefoongesprek 8). Er zijn dus ook veel meer vrijwilligers nodig om de kinderen te woord te kunnen staan.


    11 februari 2007 om 18:14
    Monique

    De reden dat kinderen via chatten beter geholpen kunnen worden, ligt mijns inziens voornamelijk in het gevoel anoniem te zijn. Chatten scoort daarbij natuurlijk erg hoog. Veel jongeren voelen zich achter de pc, op hun kamer, veilig en vertrouwd, en vooral: anoniem! En wanneer een kind zich anoniem en veilig voelt, is het veel eerder geneigd het gehele probleem open en bloot op tafel te leggen. Met als gevolg dat de hulpverlener beter kan helpen. Daarnaast is het gebruik van de telefoon lastiger, want daarbij loopt het kind meer de kans dat hij/zij gehoord wordt door huisgenoten. Ik denk dus dat chatten een zeer goede manier is om de jeugd te bereiken!


    11 februari 2007 om 19:08
    Petra de Boevere

    Maar datzelfde anonieme (nog anoniemer dan telefonisch) maakt het ook veel makkelijker voor idioten, en helaas lopen die er heel veel rond, om de tijd van die vrijwilligers op te slokken.

    Telefonisch is ook het waarheidsgehalte veel hoger, al chattend mis je toch de intonatie en het gelach bijvoorbeeld.

    Chatten is prima maar voor complexe problemen toch wel een stuk minder geschikt.


    11 februari 2007 om 20:55
    Catrian

    Op zich heeft Monique wel een punt, sommige chatters zullen zich vertrouwder en veiliger voelen als ze niet hoeven te praten maar het neer kunnen tikken. Maar de Kindertelefoon is er niet alleen voor problemen, kinderen kunnen ook bellen als ze b.v. in een leeg huis thuis komen omdat pa en ma werken en even willen vertellen hoe hun schooldag was, als ze lastig zitten met hun huiswerk of gewoon even een mop willen vertellen enz.

    Ik denk eerlijk gezegd dat dat onderzoek een wassen neus is, de Kindertelefoon heeft dat laten onderzoeken dus, hmmm wisten jullie dat de Kindertelefoon onder Bureau Jeugdzorg valt en dat die sowieso al met een budgetprobleem zitten? chatten is tenslotte een stuk goedkoper!

    Waar ik bang voor ben is dat het chatten het bellen gaat vervangen en dat komt zeker niet ten goede van al die kinderen die iedere dag van 2 to 8 uur kunnen bellen.


    11 februari 2007 om 21:53
    Raedts

    @Catrian

    Waar basees je je mening op dat het onderzoek een wassen neus is? Heb je het gelezen?

    Wat ik al in mijn eerdere comment aangaf is dat een chat gemiddeld de helft langer duurt dan een call, dus ik zie niet in hoe dat voordeliger kan zijn.


    12 februari 2007 om 06:59
    frank schalken

    Zoals bij ieder onderzoek het geval is, roept ook dit onderzoek weer nieuwe vragen op. Graag reageer ik op enkele gemaakte opmerkingen. Petra geeft aan dat veel vrijwilligers zich niet prettig voelen bij de chat. Dit komt echter niet overeen met mijn ervaring. Ik ben in het verleden als vrijwillliger een van de initiatiefnemers geweest van de chat van de kindertelefoon, ben oprichter van e-hulp.nl, kenniscentrum voor online hulp en heb de Kindertelefoon de afgelopen jaren begeleidt bij de implemenatie van de chat, waaronder dit onderzoek.

    Het overgrote deel van de chattende vrijwilligers is enthousiast over deze vorm van hulp. Dit is enkele jaren geleden vastgesteld in een intern onderzoek van de Kindertelefoon en blijkt ook uit individuele gesprekken met de vrijwilligers. Er is een kleine groep chattende vrijwilligers die het minder persoonlijk vindt omdat ze geen stem horen maar het grootste deel vind het juist persoonlijker omdat kinderen opener zijn over hun problemen. Van groepen vrijwilligers die ophouden vanwege de chat is mij niets bekend, daarbij komt dat ze niet verplicht zijn te chatten, aan de telefoon zijn ze ook hard nodig.

    Bij de telefoon heeft de Kindertelefoon een aanzienlijke hoeveelheid niet sereiuze gesprekken, bij de chat is dit zeer beperkt, wordt door vrijwilligers aangegeven. Uit het onderzoek blijkt dat bij de chat meer zware onderwerpen besproken worden en het hiervoor dus zeer geschikt is.

    Bekend was reeds dat kinderen en vrijwilligers tevreden waren over de chat. Het onafhankelijke wetenschappelijke onderzoek is uitgevoerd om vast te stellen of het ook effect heeft. Nu blijkt dat dat het geval is, wil de Kindertelefoon de chatcapaciteit sterk gaan uitbreiden.

    Naar mijn informatie wil de Kindertelefoon de chat een volwaardige plaats geven, naast de telefoon.


    12 februari 2007 om 11:25
    Catrian

    @Ludo: ik was zelf vrijwilligster tijdens dat onderzoek, en heb heel veel kinderen aan de lijn gekregen die het allemaal niet begrepen, want niet alleen moesten ze hun gemoedstoestand aangeven met een cijfer, ook het telefoongesprek werd opgenomen (hoezo anonimiteit?)

    De kinderen konden er uitaard voor kiezen dat het niet opgenomen werd, maar bij heel veel kinderen heerste de onduidelijkheid dat ze dan de Kindertelefoon niet konden bereiken. Als we klaar waren met het gesprek moesten we aan de kinderen doorgeven dat ze nog even moesten blijven ‘hangen’ om nog wat vragen te beantwoorden, maar meer dan de helft hing dan al op. Daarom zal de chat hoger geëindigd zijn, en is het ook niet zo dat wat kinderen niet kunnen krijgen (lange wachtlijsten bij de chat, technische problemen kortom moeilijk bereikbaar) ze dat net willen hebben?

    Ik mag trouwens toch wel hopen dat je begrijpt dat chatten stukken goedkoper is dan bellen Ludo? Immers wat kost een adsl aansluiting voor 2 verbindingen op een vaste locatie per maand? een vast bedrag denk ik toch? bij het bellen is dat natuurlijk wel anders want daar betaal je per minuut.

    De kracht van de Kindertelefoon zit hem in het feit dat er vrijwilligers zijn in alle leeftijdscategorieën, bij het chatten zullen het hoofdzakelijk studenten worden die achter de pc zitten.

    Nogmaals ik ben absoluut niet tegen het chatten, maar ik zou het erg zonde vinden als de telefoon gaat verdwijnen en ik denk dat dat geen jaren meer gaat duren dankzij Bureau Jeugdzorg!


    12 februari 2007 om 15:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!