Britse narrowcasting bedrijven failliet

Britse narrowcasting bedrijven failliet

Daar waar het in Nederland nog flink bellen blazen is lijkt de narrowcastingmarkt in UK al weer met twee beentjes op de vloer te staan. Op de website van AKA.tv wordt melding gemaakt van wederom twee belangrijke faillissementen in narrowcastingland. Na het omvallen van Smartbox eerder dit jaar, met destijds ruim 600 outlets in ieder geval qua opzet het equivalent van ON in de Britse horeca, is recent ook een andere grote speler uit die markt, Satvision, geliquideerd.

De Britse narrowcasting industrie kent moeilijke tijden getuige een ander groot faillissement in zeer korte tijd van in dit geval Cabtivate, een prestigieus taxi televisienetwerk in het Verenigd Koninkrijk met distributie in Schotland en een aantal Engelse steden waaronder Bristol, Birmingham en Manchester. Recent kondigde Cabtivate nog een grootschalige uitrol van TaxiTV in Londen aan. Deze ontwikkelingen kunnen een belangrijke vingerwijzing zijn voor de Nederlandse markt  welke nog uitblinkt door misplaatst opportunisme en narrowminding.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Narrowcasting is vanmiddag tijdens top of flop ook uitgeroepen tot één van de flops van 2006.

    geplaatst op
  • Marco! Top of Flop? Dat is toch ook al lang geliquideerd, of mis ik iets?

    geplaatst op
  • Het is erg jammer dat de term 'narrowcasting' op deze manier door bedrijven die helemaal niet aan narrowcasting doen al 'met het badwater wordt weggespoeld'.

    Eén standaard signaal naar een hele mik kijkers versturen is gewoon broadcasting, of je dit nu doet via TV of via schermpjes in café's, taxi's, winkels en wat je allemaal nog meer kunt verzinnen. Van narrowcasting is pas sprake als je op maat gemaakt signaal verzendt, naar hele kleine groepjes kijkers (in 't optimale geval zelfs één-op-één).

    geplaatst op
  • Carl, mee eens

    geplaatst op
  • @Hans-Peter: na het Eccky-debacle van vorig jaar zou je dat inderdaad denken. Maar eerlijk is eerlijk, ze hebben er gisteren een goede sessie van gemaakt ondanks dat ze ook mij hadden uitgenodigd voor het panel ;-) Vwb narrowcasting, het is inderdaad jammer dat de term narrowcasting wordt misbruikt voor bijna alle vormen van digitale outdoorreclame terwijl narrowcasting in essentie een heel goed instrument kan zijn.

    geplaatst op
  • Marco. Narrowcastig is een vat vol onbegrip. Gebasseerd op verkeerde principes en uitgangspunten. De adverteerder betaald vrijwel altijd terwijl de 'win' voor deze nauwelijks aantoonbaar is. Dat doen ze een tijdje en dan houdt het op. Met gevolgen zoals je hierboven leest. ON ziet er ook fraai uit maar zou geen maand overleven zonder de donaties en bloedtransfusies van KPN en Heineken. There is no match of motives...

    geplaatst op
  • Weet je wat nou eens een mooi gevalletje van échte narrowcasting zou zijn?

    Je zit aan 't begin van de avond in de tram, twee haltes voor een leuk restaurantje waarvan op dat moment nog vier tafeltjes vrij zijn. En je ziet op het videoschermpje het actuele dagmenu voorbijkomen, samen met de mededeling dat er nog vier tafeltjes vrij zijn, en dat je bij halte huppelepup na het uitstappen rechtsaf moet, om het restaurantje na 35 meter aan de linkerhand te kunnen binnengaan.

    Technisch tamelijk simpel te realiseren, maar toch... je ziet 't nog nergens ;-(

    geplaatst op
  • Carl. Binnenkort te zien bij de NS, perron en lokatiegebonden uitzendingen. Local based broadcasting...

    geplaatst op
  • @Albert: Klinkt goed. Zijn ze ook nog tijdgebonden? (Anywhere tussen 'het is 's avonds, dus we tonen een 'dineren in onze restauratie'-commercial" en "het is 's avonds en er zijn nog x tafeltjes vrij, eet dagmenu y met toetje z in onze restauratie aan je linkerhand"?)

    geplaatst op
  • lokatie EN tijdgebonden.

    geplaatst op
  • @Carl: Ik zou een kwakkelende restaurateur altijd aanraden zijn geld te investeren in een andere kok en wat word of mouth en niet in jouw mooie plannetje.

    Het hele 'narrowcasting' in trams moet volgens mij veel meer worden gezien als verlengstuk van buitenreclame: electronische billboards, maar dan met 3 à 4 posities op de plaats waar anders 1 poster kan hangen. Niet veel ambitieuzer.

    Dat andere verhaal, op de stations, dat klinkt beter. Daar zijn ook partijen van enige omvang waarmee je plannen kunt maken. Als de kosten tegen de baten opwegen , zal dat er ook wel komen.

    geplaatst op
  • @Hans-Peter: Drie vragen: 1) Waarom denk je dat alleen 'kwakkelende restaurateurs' zouden moeten of willen adverteren? 2) Waarom denk je dat een kok per definitie de oorzaak is van hun problemen? 3) Op welke manier precies kan een 'kwakkelende restaurateur' in word of mouth investeren?

    geplaatst op
  • Carl, als je een dergelijke high tech campagne nodig hebt om de laatste plekken in je resto te vullen, is er structureel iets mis en daar moet je eerst iets aan doen (betere kok, andere kaart, minder tafels, etc.). Als dat in orde is, nodig dan de nederlandse equivalent van http://www.amateurgourmet.com (Johannes van Dam?) uit om een vorkje te komen prikken. Goed eten verkoopt zichzelf, zeker in een stad.

    Wist je dat er indertijd een vermogen is uitgegeven om de Amsterdamse trams uit te rusten met een systeem om de content dynamisch te kunnen updaten? Hetzelfde geldt voor de taxi's waar Albert in navolging van mij over schrijft. Dat komt omdat de bedenkers net zulke plannen voor ogen hadden als jij hier uit de doeken doet.

    Laat mij jou ook drie vragen stellen:
    1. Stap jij uit een tram of taxi (waar je naar ik aanneem met een doel inzit) omdat een scherm tegen je zegt dat er een tafeltje vrij is in een willekeurige eetgelegenheid?
    2. Denk je dat de meeropbrengsten voor de restaurateur in the long run opwegen tegen het gedoe en de kosten?
    3. Denk je niet dat er handiger tooltjes te bedenken zijn, zoals online boekingsites met recensies van
    gebruikers (eventueel gekoppeld aan GPS) die je op je mobiel kunt raadplegen als je ZELF op het idee komt om een hapje te gaan eten?

    Ok, mijn vragen zijn langer, maar de antwoorden kunnen korter ;-)

    geplaatst op
  • @Hans-Peter: Er zijn in Amsterdam nog diverse pareltjes te vinden, die lang niet altijd vol zitten. En bij de restaurantjes die wél altijd vol zitten is het eten niet zelden slechts 'een bijproduct'.

    Dan mijn antwoorden op je vragen:

    1. Tram: ja, taxi: nee.
    2. Long run: jazeker.
    3. Tuurlijk, maar dat is een andere doelgroep.

    geplaatst op
  • Ah, is de bubbel (eindelijk) aan het barsten?

    geplaatst op
  • Schermen zijn schermen, waar ze ook hangen. Content is content, waar je het ook ontvangt.
    Dus ik ben het eens met Carl en Albert. De keuze voor de term narrowcasting is volkomen misplaatst. Out-of-home-TV past al veel beter. Daarnaast bv point of sale TV, is al een merknaam helaas.
    Ook ben ik het met Hans-Peter eens, zoals ik opmerkte bij een vorige posting van Albert: de kosten van OOH-TV zijn op dit moment nog zo hoog, zeker als het in vandalismegevoelige omgevingen is (zoals de tram). De mogelijkheden zijn echter onbegrensd, dus met een andere naam en wellicht andere exploitanten, gaat dit ruimgedefinieerde fenomeen er wel komen.

    geplaatst op
  • Do we have this in English?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.