Britse narrowcasting bedrijven failliet

13 februari 2007, 20:51

Daar waar het in Nederland nog flink bellen blazen is lijkt de narrowcastingmarkt in UK al weer met twee beentjes op de vloer te staan. Op de website van AKA.tv wordt melding gemaakt van wederom twee belangrijke faillissementen in narrowcastingland. Na het omvallen van Smartbox eerder dit jaar, met destijds ruim 600 outlets in ieder geval qua opzet het equivalent van ON in de Britse horeca, is recent ook een andere grote speler uit die markt, Satvision, geliquideerd.

De Britse narrowcasting industrie kent moeilijke tijden getuige een ander groot faillissement in zeer korte tijd van in dit geval Cabtivate, een prestigieus taxi televisienetwerk in het Verenigd Koninkrijk met distributie in Schotland en een aantal Engelse steden waaronder Bristol, Birmingham en Manchester. Recent kondigde Cabtivate nog een grootschalige uitrol van TaxiTV in Londen aan. Deze ontwikkelingen kunnen een belangrijke vingerwijzing zijn voor de Nederlandse markt welke nog uitblinkt door misplaatst opportunisme en narrowminding.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

14 Reacties

    media

    Narrowcasting is vanmiddag tijdens top of flop ook uitgeroepen tot één van de flops van 2006.


    13 februari 2007 om 21:05
    hans-peter

    Marco! Top of Flop? Dat is toch ook al lang geliquideerd, of mis ik iets?


    13 februari 2007 om 21:21
    mangold

    Het is erg jammer dat de term ‘narrowcasting’ op deze manier door bedrijven die helemaal niet aan narrowcasting doen al ‘met het badwater wordt weggespoeld’.

    Eén standaard signaal naar een hele mik kijkers versturen is gewoon broadcasting, of je dit nu doet via TV of via schermpjes in café’s, taxi’s, winkels en wat je allemaal nog meer kunt verzinnen. Van narrowcasting is pas sprake als je op maat gemaakt signaal verzendt, naar hele kleine groepjes kijkers (in ’t optimale geval zelfs één-op-één).


    13 februari 2007 om 22:11
    venturo

    Marco. Narrowcastig is een vat vol onbegrip. Gebasseerd op verkeerde principes en uitgangspunten. De adverteerder betaald vrijwel altijd terwijl de ‘win’ voor deze nauwelijks aantoonbaar is. Dat doen ze een tijdje en dan houdt het op. Met gevolgen zoals je hierboven leest. ON ziet er ook fraai uit maar zou geen maand overleven zonder de donaties en bloedtransfusies van KPN en Heineken. There is no match of motives…


    14 februari 2007 om 05:46
    mangold

    Weet je wat nou eens een mooi gevalletje van échte narrowcasting zou zijn?

    Je zit aan ’t begin van de avond in de tram, twee haltes voor een leuk restaurantje waarvan op dat moment nog vier tafeltjes vrij zijn. En je ziet op het videoschermpje het actuele dagmenu voorbijkomen, samen met de mededeling dat er nog vier tafeltjes vrij zijn, en dat je bij halte huppelepup na het uitstappen rechtsaf moet, om het restaurantje na 35 meter aan de linkerhand te kunnen binnengaan.

    Technisch tamelijk simpel te realiseren, maar toch… je ziet ’t nog nergens ;-(


    14 februari 2007 om 06:01
    venturo

    Carl. Binnenkort te zien bij de NS, perron en lokatiegebonden uitzendingen. Local based broadcasting…


    14 februari 2007 om 06:04
    mangold

    @Albert: Klinkt goed. Zijn ze ook nog tijdgebonden? (Anywhere tussen ‘het is ’s avonds, dus we tonen een ‘dineren in onze restauratie’-commercial” en “het is ’s avonds en er zijn nog x tafeltjes vrij, eet dagmenu y met toetje z in onze restauratie aan je linkerhand”?)


    14 februari 2007 om 06:11
    venturo

    lokatie EN tijdgebonden.


    14 februari 2007 om 06:14
    hans-peter

    @Carl: Ik zou een kwakkelende restaurateur altijd aanraden zijn geld te investeren in een andere kok en wat word of mouth en niet in jouw mooie plannetje.

    Het hele ‘narrowcasting’ in trams moet volgens mij veel meer worden gezien als verlengstuk van buitenreclame: electronische billboards, maar dan met 3 à 4 posities op de plaats waar anders 1 poster kan hangen. Niet veel ambitieuzer.

    Dat andere verhaal, op de stations, dat klinkt beter. Daar zijn ook partijen van enige omvang waarmee je plannen kunt maken. Als de kosten tegen de baten opwegen , zal dat er ook wel komen.


    14 februari 2007 om 07:51
    mangold

    @Hans-Peter: Drie vragen: 1) Waarom denk je dat alleen ‘kwakkelende restaurateurs’ zouden moeten of willen adverteren? 2) Waarom denk je dat een kok per definitie de oorzaak is van hun problemen? 3) Op welke manier precies kan een ‘kwakkelende restaurateur’ in word of mouth investeren?


    14 februari 2007 om 21:13
    mangold

    @Hans-Peter: Er zijn in Amsterdam nog diverse pareltjes te vinden, die lang niet altijd vol zitten. En bij de restaurantjes die wél altijd vol zitten is het eten niet zelden slechts ‘een bijproduct’.

    Dan mijn antwoorden op je vragen:

    1. Tram: ja, taxi: nee.

    2. Long run: jazeker.

    3. Tuurlijk, maar dat is een andere doelgroep.


    15 februari 2007 om 01:44
    Wouter

    Ah, is de bubbel (eindelijk) aan het barsten?


    15 februari 2007 om 07:50
    taxi Media

    Do we have this in English?


    30 maart 2011 om 07:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!