Marketingportaal: voor lancering reeds bekroond

16 februari 2007, 10:22

Soms sta je raar te kijken van een persbericht. Zo ook van het bericht dat vandaag Marketingportaal is gelanceerd. En om de waarde van de site kracht bij te zetten wordt in de laatste regel vermeld: Marketingportaal werd al vóór de officiële lancering genomineerd voor de Web 2.0 Awards en door de redactie van Emerce geselecteerd om zich te presenteren tijdens de Emerce Update voor online lead generation op 22 februari a.s.

Marketingportaal profileert zich met een gratis kennisbank voor marketing en communicatie, waar auteurs kunnen publiceren zonder tussenkomst van een redactie. Pascal Selles, manager van Marketingportaal: ‘Marketingportaal is er voor iedereen. Voor zelfstandige ondernemers in het MKB, voor marketing afdelingen van grote bedrijven, voor overheidsinstanties, voor non-profit organisaties of studenten. Voor iedereen die op zoek is naar praktische kennis, handige tips en duidelijke achtergrondinformatie. Dat alles biedt Marketingportaal volledig gratis en het is zelfs niet nodig om je eerst aan te melden.’

Het persbericht vermeldt verder: Artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen en een marketing woordenboek zijn vrij toegankelijk. Daarnaast kan iedereen zich gratis aanmelden als auteur om eigen artikelen te publiceren. Marketingportaal staat model voor de nieuwe manier van uitgeven via het internet met innovatieve concepten van kennis delen, adverteren en profileren.

Waardevolle informatie over marketing en communicatie die gratis toegankelijk is via Marketingportaal biedt organisaties en bedrijven de mogelijkheid om dagelijks allerlei tips en adviezen van ervaren marketeers toe te passen in de praktijk. Daarnaast biedt Marketingportaal de vakspecialisten een platform om hun kennis zeer laagdrempelig en gratis onder een groot publiek te verspreiden zonder de tussenkomst van redacties of uitgeverijen. Op basis van de gepubliceerde artikelen kunnen zij zichzelf of het bedrijf waar ze voor werken profileren. Deze zogenaamde ‘user generated content’ staat garant voor een gevarieerd aanbod van praktisch toepasbare en actuele informatie.

Auteurs van artikelen kunnen er zelf voor kiezen om hun profiel beschikbaar te stellen voor werving & selectie doeleinden, voor acquisitie van opdrachten of om de naamsbekendheid van hun bedrijf te vergroten.

Jak Boumans is adviseur content strategie bij Electronic Media Reporting, een bureau actief sinds 1990 en gespecialiseerd op het gebied van content. Electronic Media Reporting kent vier werkgebieden: strategisch advies: studies: evaluatie en audits van projecten (o.a. voor de EU); publicitaire producties (nieuwsbrieven, boeken, congressen, reizen). Jak Boumans houdt een dagelijks, Engelstalig blog Buziaulane bij over de contentindustrie. Jak Boumans is ook een van de organisatoren van de multimedia contentwedstrijd Europrix.nl en de Nederlandse voorselectie van de World Summit Awards. ook is hij promotor van de Europrix Top Talent Award, een multimedia wedstrijd voor jonge producenten. Hij is tevens secretaris van de European Academy of Digital Media. Jak Boumans publiceert nationaal en internationaal. Hij publiceerde in 1986 het Online Handboek (Spectrum). Hij levert ook bijdragen aan vakstudies zoals E-Content, Technologies and Perspectives for the European Market (2004).

Categorie
Tags

17 Reacties

    Karel

    URL werkt niet..


    16 februari 2007 om 10:29
    media

    Aangepast! Jak krijgt binnenkort ook een cursus html-en voor bloggers 😉


    16 februari 2007 om 10:35
    Karel

    gelukkig… 😉


    16 februari 2007 om 10:36
    Ton Verplanke

    Ik zou toch zweren dat die afbeelding rechtsboven een “massagestaaf” is. Zal wel niet maar wat is het dan wel????


    16 februari 2007 om 10:51
    Floris

    Ik gok op een pen.


    16 februari 2007 om 11:03
    Feeder

    Maar wat is nou precies het verschil met, zeg, Marketingfacts?


    16 februari 2007 om 11:09
    jeroenmirck

    En wat is hier zo ontzettend Web 2.0 aan? Het is toch eigenlijk gewoon een blog…

    Jak, je begon zo lekker kritisch met je stuk, maar helaas heb je daarna louter het persbericht geciteerd. Ik had eerlijk gezegd wel een kritische conclusie verwacht.


    16 februari 2007 om 11:26
    jakbou

    @ Jeroen

    Ja, dat vond ik zelf ook een leuk begin. Maar om nu direct een kritische mening over het marketingportaal te hebben, vond ik erg snel. Je komt zo snel in de kif sfeer terecht.

    Maar nu je me uitdaagt. Ik heb nog wat vragen. Inderdaad dat Web 2.0 achtige zie ik niet. M.i. is het een site (en geen portaal) die in 1999 ook gelanceerd zou kunnen zijn).

    Verder wordt er gemajoreerd op de afwezigheid van een redactie. Maar ik zie geen woord over copyright, open access of creative commons. Ik zag nergens een copyright notice of iets dergelijks op de site. Wanneer er een conflict is, wie gaat er dan achteraan? De sitebeheerder of de auteur? Lijkt me een leuke kluif voor juristen. (Nu ik erover nadenk: Heeft marketingfacts eigenlijk een copyrightbeleid?).

    Wel dat “zgn user generated content garant staat voor een gevarieerd aanbod van praktisch toepasbare en actuele informatie.” (Wat is nou weer zgn user generated content; het is user generated content of niet; niks zgn.). Er zijn intussen genoeg user generated content sites die gebrek hebben aan content. Maar ik geef Marketingportaal graag het voordeel van de twijfel.


    16 februari 2007 om 11:57
    Linda

    Ik denk dat de site best potentie heeft maar nog een lange weg heeft te gaan.

    Dat de site dan ook direct voor de Web 2.0 awards is genomineerd vind ik toch ook een beetje vreemd.

    Er is nog weinig Web 2.0 aan en ik vraag me dan ook af waar die nominatie precies vandaan komt.


    16 februari 2007 om 12:00
    jeroenmirck

    Dank voor je toelichting, Jak.

    @linda: Misschien hebben ze zichzelf wel voorgedragen voor de Web 2.0 Awards. Volgens mij krijg je daar een nominatie als maar genoeg mensen jou voordragen. De hele familie Marketingportaal zal wel gestemd hebben… 😉


    16 februari 2007 om 12:02
    lbroekman

    Toch volg ik de site al een tijdje, want er staan best nuttige artikelen tussen.’Lancering’ is wel een vreemde benaming voor een site met berichten die terug gaan tot eind oktober 2006. Nee, Web 2.0 is het niet, handig wel.


    16 februari 2007 om 13:10
    Linda

    @Jeroen: mmm ik vroeg me altijd al af hoe dat ging maar zoiets zal het wel moeten zijn ja.

    Een nominatie is natuurlijk nog geen overwinning en qua web 2.0 denk ik ook niet dat ze gaan winnen. Natuurlijk bevat de site echt wel een aantal web 2.0 elementen maar niets vernieuwends. Of het werkt wanneer er geen redactie aan te pas komt is nog maar de vraag, ik betwijfel het persoonlijk wel. Je kunt jezelf een hoop discussies op de nek halen. Maar toch ben ik nieuwsgierig wat dit gaat worden. Alvorens actief mee te doen dus eerst maar even afwachten in mijn geval. Jullie al “lid”? Wat om artikelen te plaatsen moet je je dus wel degelijk aanmelden.


    16 februari 2007 om 13:35
    jakbou

    @Linda

    Ik zal geen lid worden. Als ik artikelen kwijt wil (in het Nederlands) dan plaats ik ze wel op Marketingfacts. Hoe was dat vroeger ook al weer: Plaats, Positie en Prijs (dan maar geen Webawards).


    16 februari 2007 om 13:41
    marcel

    Dames, heren, wat is nu eigenlijk het nut van deze posting en reacties. Schieten we hier nu iets mee op? Linkie werkt niet, rare graphic, geen web 2.0. Prima hoor, maar volgens mij volstrekt nutteloos. Kom op, online marketing Nederland. Pump up your skills!


    16 februari 2007 om 18:04
    jakbou

    @Marcel

    Het is waarschijnlijk een drukke en moeilijke week voor je geweest. Rust goed uit in het weekend; doe wat leuks en kijk er maandag nog eens tegen aan. Als het dan nog allemaal nutteloos is, zoek dan een andere uitdagende baan, niet in de online marketing. Succes Marcel.


    16 februari 2007 om 18:56
    Linda

    @Jak: helemaal mee eens.

    Zie het positief: ook van minder goede cases (sites) kun je leren. Of je moet natuurlijk alles al weten…


    17 februari 2007 om 16:34
    Jos Deuling

    @Marcel

    Uitstekende reactie !

    @Jak

    Jouw posting bevat non-informatie. Jouw reactie op Marcel is niet erg fatsoenlijk. Jij bent al heel snel in de kif sfeer terecht gekomen. Volgende keer beter je best doen…


    17 februari 2007 om 21:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!