
Hoe zorg je er nu als marketeer voor dat je e-mails worden geopend? Het Amerikaanse bedrijf Return Path hield een onderzoek onder 2.413 respondenten tussen de 18 en 54 jaar in de VS en Canada. Het blijkt dat de afzender, en de eerder geopende e-mails van dezelfde afzender, die interessant waren, door meer dan de helft van de respondenten is genoemd. De derde belangrijkste reden is de onderwerpregel. E-mailmarketing blijkt ‘hot’ te zijn als we naar de laatste postings over dit onderwerp op Marketingfacts kijken. Het bedrijf Web Marketing Today heeft zijn gedachten laten gaan over uitkomsten van het onderzoek en heeft een aantal tips opgesteld:
• Zorg dat de ontvanger je kent
Regelmatig e-mailen helpt om gekend te worden. Te weinig e-mailen en ze onthouden je naam niet. Te vaak e-mailen betekent dat je mail niet wordt gelezen. Het testen van de juiste frequentie is aan te bevelen
• Vertrouwen opbouwen
Het is lastig om ‘gedwongen’ vertrouwen op te bouwen. Een bedrijf die zijn zaken op orde heeft, afspraken nakomt en vriendelijk overkomt, bouwt vanzelf vertrouwen op.
• Persoonlijke aanpak
Het aanwijzen van een persoon binnen de organisatie die op persoonlijke en vriendelijke wijze invulling geeft aan de e-mail, scoort bij de ontvangers.
• What’s in it for me?
Waarom zou ik de e-mail moeten lezen? Wat heb ik aan deze informatie? Dergelijke vragen zal menigeen zichzelf stellen als er een e-mail binnenkomt met al dan niet commerciële informatie. Zo lang de informatie waardevol is, zullen de e-mails geopend blijven worden. Ook als er toevallig een keer informatie bij zit waar je niet echt wat aan hebt zullen ze zichzelf niet direct afmelden. Als er op langere termijn steeds ‘waardeloze’ informatie wordt verstrekt zullen ontvangers zich wel afmelden.
Conversie begint zoals in een eerdere posting dus in de e-mailbox. Het onderzoek van Return Path onderstreept dit nog eens.