Mama bloggers opgepast!

Mama bloggers opgepast!

Voordat we doorslaan met product placement in weblogs, is het goed om te luisteren naar de kritiek van de bloggers zelf. In dat kader wil ik jullie dit videofragment uit de Canadese Gill Deacon Show van afgelopen week niet onthouden. Aan het woord Jennifer Lawrence, een jonge moeder die enkele jaren geleden is begonnen met haar eigen weblog en al snel kennis maakte met de commercieële mogelijkheden van weblogs.

Ook goed om de reactie van een andere blogger te lezen:
(...) I am a Canadian mom on maternity leave trying to make a few extra dollars from my own mom/baby web site. I don't hide the fact on my site that it about reviewing products and purchasing them if you wish. I do not get free products from companies...I search out the ideas,products and reviews all on my own. I cannot believe how closed minded and idealistic your guest was. (...)
Het fenomeen mommy blogging is in Canada en VS al jaren een begrip. Eén van de meest bekende blogs is DotMoms waar inmiddels meer dan 40 moeders gezamenlijk een groepsblog bijhouden over alles wat met het moederschap te maken heeft.


Delen

0
0


Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Even voor de duidelijkheid, bovenstaande betekent niet dat ik niet voor product placement ben in weblogs; sterker nog, vanuit blogads.nl zijn we volop aan het experimenteren naar de mogelijkheden. Ik ben echter wel voor transparantie en dat betekent dat commerciele berichten herkenbaar moeten zijn.

    Verder een vraag aan de lezers. Kennen jullie goede Nederlandse mammablogs? Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog weinig heb gezien en er weinig over lees. Iemand?

    geplaatst op
  • Het is mij nog niet echt duideliujk wat een mammablog is, is dat een blog gemaakt door een moeder, over moederzaken, of is dat een blog over een kind bijgehouden door een moeder, of een blog die zich juist richt op moeders.

    geplaatst op
  • 'Mommy blogs' zijn blogs bijgehouden door moeders over het moederschap. Voor zover ik het heb begrepen ;-)

    geplaatst op
  • Quote Marco: "Ik ben echter wel voor transparantie en dat betekent dat commerciele berichten herkenbaar moeten zijn."

    Sterker nog, dat is wettelijk verplicht. Was laatst nog in het nieuws dat EU daarmee bezig was. Kan het even niet meer vinden.

    geplaatst op
  • Steef, die transparantie was één van de discussiepunten over bloggersethiek eerder deze week. Vwb die wetgeving, die geldt eind dit jaar in de UK (kan ook even niet zo snel de link vinden) en er zijn inderdaad geluiden dat er een Europese wet aankomt. Vooralsnog is mij niets bekend over een wet in Nederland.

    geplaatst op
  • @ Marco

    mamablogs http://moeders.blogo.nl/

    En niet echt een blog maar wel regelmatig veel nieuwtjes: http://www.kidzlifestyle.nl. De vrouw achter dit blog is Rene Vervoorn voor dat zij moeder werd een MTV Babe. Zij gaat binnenkort samenwerken met een kinderopvangorganisatie en indoorspeeltuinen en gaan zij iets doen met narrowcasting Onderstaand de email zoals ik hem van haar kreeg.

    Maar eerst even iets anders In de VS zijn zelfs daddyblogs http://www.daddytypes.com is de bekendste http://www.daddytypes.com .


    Hallo Jan,

    Hoe gaat het met je?

    Ervan uitgaande dat jij in Nederland dé man achter de Likeabike bent, zou ik je graag twee vragen willen stellen.

    Vraag 1:

    We zijn momenteel hard bezig onze online shop te vernieuwen. Begin volgende maan zullen de digitale deuren daarvan opnieuw opengaan. We willen in onze vernieuwde KLS Shop nog meer creatieve, ludieke, niet alledaagse en vooral leuke en hippe en mooie artikelen gaan verkopen van leveranciers die bereid zijn tot een dropshippingformule.

    De dropshippingformule houdt in dat wij geen voorraad houden en dat de leverancier de klant na ontvangst van betaling aan onze kant het product toestuurt en ons daarna factureert.

    Ik ben erg geïnteresseerd in de verkoop van de likeabike.

    Ben je hierin geïnteresseerd en zo ja tegen welke margecondities?


    Vraag 2:

    Wij willen de producten van onze leveranciers promoten en de verkoop in onze webshop stimuleren d.m.v. een koopgids en productpromotie op tv-schermen in kinderspeelparadijzen (2 miljoen bezoekers per jaar!). De koopgids gaan we dan halverwege maart uitgeven. Hij wordt dan samen met de ‘Tips 4 Kids’ verspreid in alle kinderspeelparadijzen van Nederland, alle Katalpa kinderdagverblijven, heel veel consultatiebureaus etc. Ook zal de koopgids bij heel veel leuke en hippe kinderwinkels terecht komen. De oplage bedraagt 150.000 stuks. Gigantisch dus! Voor een plekje in de koopgids en artikelpromotie op tv-schermen vragen wij een bijdrage van Euro 150,-.


    Ben je eventueel (ook) hierin geïnteresseerd?

    geplaatst op
  • @Marco/Steef: Ik denk dat jullie beiden dit artikel hebben gelezen. 15 januari is hierover een wetsvoorstel ingediend.

    geplaatst op
  • Op zich zijn de sites die Jan aanhaalt imho dan niet echte mammablogs, maar blogs die gericht zijn op moeders/ ouders met relatief kleine kinderen, net zoals bijvoorbeeld Kidslog of Ouders online.

    geplaatst op
  • @Erik: inderdaad! dat artikel bedoelde ik.

    "Restauranthouders die zich 'vermomd als burger’ op een weblog lovend uitlaten over hun eigen nering, kunnen in de toekomst worden aangepakt. Datzelfde geldt voor journalisten en media die verhullen dat zij geld ontvingen om een artikel of dienst aan te prijzen. Dat is het gevolg van de Europese Richtlijn ‘Oneerlijke Handelspraktijken’. De richtlijn werd al in 2005 aangenomen en moet voor het einde van dit jaar ook in Nederland zijn ingevoerd. Op 15 januari werd daarvoor een wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer."

    Dus nog een keer quote Marco: "Ik ben echter wel voor transparantie en dat betekent dat commerciele berichten herkenbaar moeten zijn.

    Met andere woorden ben je dit zowel ethisch als (binnenkort zeer waarschijnlijk) wettelijk verplicht.

    geplaatst op
  • Ik ben een mammablogger (http://www.moeders.blogo.nl) wat ik overigens zelf wel zie als een echt moedersblog. In dit blog schrijf ik over alles wat het moederschap aangaat vanuit een persoonlijke visie en kies ik mijn eigen onderwerpen. Uiteraard beginnen ook bij mijn blog er steeds meer adverteerders interesse te krijgen wat te maken heeft met de bezoekersaantallen die interessant worden. De advertenties en advertorials op mijn blog zijn voor de bezoeker ook echt herkenbaar als commerciele boodschap. Daarnaast krijg ik regelmatig producten aangeboden of opgestuurd om uit te proberen. Over dit laatste schrijf ik eerlijk mijn mening ook als het negatief beoordeeld wordt. Daarnaast koop ik vooral veel producten zelf om ze uit te proberen en er vervolgens over te schrijven. Op deze manier probeer ik toch voor mijn lezers betrouwbaar over te komen en vooral heel transparant te blijven. Op de genoemde Kidzlifestyle website na, denk ik dat de meeste moedersblogs nog niet zo commercieel bezig zijn in Nederland. Ik ken ze in in ieder geval niet.

    geplaatst op
  • @Erik: dank voor de link; was inderdaad wat ik zocht!

    @Ellen: dank voor de aanvulling en succes! Het zou overigens ook voo het succes van moeders.blogo.nl goed zijn als er meer mamablogs komen. Met maar één blog heb je namelijk nog geen markt; met 2-3 blogs begint het er op te lijken.

    geplaatst op
  • Mamablogs, apart fenomeen wel. Die bezoekersaantallen lopen nogal op bij die weblogs inderdaad, dat zie je ook maar al te goed terug aan de zoekresultaten in Google.

    geplaatst op
  • @Niels: bedoel jij de bezoekersaantallen voor de mommy blogs in de VS of voor die in Nederland?

    Jurjen, wat is jou ervaring met deze blogs in Nederland? Kan me herinneren dat jij er een tijd geleden al eens bent ingedoken.

    geplaatst op
  • Ik ken wel dit forum: http://www.volgensmama.nl

    geplaatst op
  • Voor een 'mammablog' heb ik de domein http://www.luierlekkerland.nl in de aanbieding!

    geplaatst op
  • Denken jullie dat anno 2017 dit soort platformen nog bestaansrecht hebben? Ik kwam laatst https://mamazijn.nl tegen en die lijkt toch aardig met de tijd meegegaan te zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.