Mama bloggers opgepast!

24 februari 2007, 12:48

Voordat we doorslaan met product placement in weblogs, is het goed om te luisteren naar de kritiek van de bloggers zelf. In dat kader wil ik jullie dit videofragment uit de Canadese Gill Deacon Show van afgelopen week niet onthouden. Aan het woord Jennifer Lawrence, een jonge moeder die enkele jaren geleden is begonnen met haar eigen weblog en al snel kennis maakte met de commercieële mogelijkheden van weblogs.

Ook goed om de reactie van een andere blogger te lezen:

(…) I am a Canadian mom on maternity leave trying to make a few extra dollars from my own mom/baby web site. I don’t hide the fact on my site that it about reviewing products and purchasing them if you wish. I do not get free products from companies…I search out the ideas,products and reviews all on my own. I cannot believe how closed minded and idealistic your guest was. (…)

Het fenomeen mommy blogging is in Canada en VS al jaren een begrip. Eén van de meest bekende blogs is DotMoms waar inmiddels meer dan 40 moeders gezamenlijk een groepsblog bijhouden over alles wat met het moederschap te maken heeft.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

14 Reacties

    rick

    Het is mij nog niet echt duideliujk wat een mammablog is, is dat een blog gemaakt door een moeder, over moederzaken, of is dat een blog over een kind bijgehouden door een moeder, of een blog die zich juist richt op moeders.


    24 februari 2007 om 15:28
    media

    ‘Mommy blogs’ zijn blogs bijgehouden door moeders over het moederschap. Voor zover ik het heb begrepen 😉


    24 februari 2007 om 15:31
    steef

    Quote Marco: “Ik ben echter wel voor transparantie en dat betekent dat commerciele berichten herkenbaar moeten zijn.”

    Sterker nog, dat is wettelijk verplicht. Was laatst nog in het nieuws dat EU daarmee bezig was. Kan het even niet meer vinden.


    24 februari 2007 om 15:55
    steef

    @Erik: inderdaad! dat artikel bedoelde ik.

    “Restauranthouders die zich ‘vermomd als burger’ op een weblog lovend uitlaten over hun eigen nering, kunnen in de toekomst worden aangepakt. Datzelfde geldt voor journalisten en media die verhullen dat zij geld ontvingen om een artikel of dienst aan te prijzen. Dat is het gevolg van de Europese Richtlijn ‘Oneerlijke Handelspraktijken’. De richtlijn werd al in 2005 aangenomen en moet voor het einde van dit jaar ook in Nederland zijn ingevoerd. Op 15 januari werd daarvoor een wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer.”

    Dus nog een keer quote Marco: “Ik ben echter wel voor transparantie en dat betekent dat commerciele berichten herkenbaar moeten zijn.

    Met andere woorden ben je dit zowel ethisch als (binnenkort zeer waarschijnlijk) wettelijk verplicht.


    24 februari 2007 om 18:02
    Ellen

    Ik ben een mammablogger (www.moeders.blogo.nl) wat ik overigens zelf wel zie als een echt moedersblog. In dit blog schrijf ik over alles wat het moederschap aangaat vanuit een persoonlijke visie en kies ik mijn eigen onderwerpen. Uiteraard beginnen ook bij mijn blog er steeds meer adverteerders interesse te krijgen wat te maken heeft met de bezoekersaantallen die interessant worden. De advertenties en advertorials op mijn blog zijn voor de bezoeker ook echt herkenbaar als commerciele boodschap. Daarnaast krijg ik regelmatig producten aangeboden of opgestuurd om uit te proberen. Over dit laatste schrijf ik eerlijk mijn mening ook als het negatief beoordeeld wordt. Daarnaast koop ik vooral veel producten zelf om ze uit te proberen en er vervolgens over te schrijven. Op deze manier probeer ik toch voor mijn lezers betrouwbaar over te komen en vooral heel transparant te blijven. Op de genoemde Kidzlifestyle website na, denk ik dat de meeste moedersblogs nog niet zo commercieel bezig zijn in Nederland. Ik ken ze in in ieder geval niet.


    25 februari 2007 om 18:59
    media

    @Erik: dank voor de link; was inderdaad wat ik zocht!

    @Ellen: dank voor de aanvulling en succes! Het zou overigens ook voo het succes van moeders.blogo.nl goed zijn als er meer mamablogs komen. Met maar één blog heb je namelijk nog geen markt; met 2-3 blogs begint het er op te lijken.


    25 februari 2007 om 19:09
    Niels

    Mamablogs, apart fenomeen wel. Die bezoekersaantallen lopen nogal op bij die weblogs inderdaad, dat zie je ook maar al te goed terug aan de zoekresultaten in Google.


    26 februari 2007 om 01:41
    media

    @Niels: bedoel jij de bezoekersaantallen voor de mommy blogs in de VS of voor die in Nederland?

    Jurjen, wat is jou ervaring met deze blogs in Nederland? Kan me herinneren dat jij er een tijd geleden al eens bent ingedoken.


    26 februari 2007 om 06:15
    JP

    Voor een ‘mammablog’ heb ik de domein http://www.luierlekkerland.nl in de aanbieding!


    26 februari 2007 om 11:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!