Nationale-Nederlanden in vrije val

26 februari 2007, 12:47

Ik werd onlangs gewezen op een nieuwe actiesite van Nationale-Nederlanden. De case lijkt bijzonder veel op de hier eerder beschreven case van Prepare your Hair van Opel. Simultaan met een internetfilmpje, krijg je een telefoontje, waarin een (verkoper?) van Nationale-Nederlanden je een hypotheek aanbiedt. Mooi uitgevoerd (voor zover ik kan zien door BrandBase), alleen een aantal gemiste kansen.

Allereerst ben ik bijzonder benieuwd hoe zij je adresgegevens achterhalen. Er wordt namelijk alleen maar een naam + 06-nummer ingevoerd, en in het filmpje krijg je (helaas verkeerd gespeld) je straatnaam te zien. Deals met de mobiele providers lijkt mij voor de hand liggend (of eventueel een ISP), maar ik ben benieuwd naar de juridische implicaties hiervan, want op deze manier kan iedereen de adresgegevens van bepaalde 06-nummers achterhalen. Ik hoop dan ook dat deze data uit een andere (veilige) database wordt gehaald. Tenslotte wordt er een huizenprijs genoemd die volgens mij generiek is (2 ton). Een koppeling met de funda-database, zou dit nog veel persoonlijker kunnen maken, want je huidige huizenprijs kan een vrij nauwkeurige schatting geven van een eventueel nieuw object dat je voor ogen hebt.

Kortom, een leuk initiatief en mooi uitgevoerd. Misschien dat iemand hier nog antwoorden kan verschaffen op bovenstaande vragen/opmerkingen?

Na een korte werkperiode in het digitale TV landschap in Engeland, aan de slag gegaan bij Lastminute.com en aan haar introductie in de Nederlandse markt meegewerkt. Na 4 jaar als mediaspecialist te hebben gefungeerd bij .bone advertising, ben ik samen met oud-collega Paul Eikelenboom begonnen aan een nieuw avontuur; fris idee. fris idee is een full-service interactief bureau (creatie & media) met een specialisme in video-producties. Mijn persoonlijke specialisatie is het online medialandschap. Met name een strategische benadering, maar ook overlappend met planning & buying. Daarnaast verantwoordelijk voor de nieuwste trends in interactieve marketing, zowel vanuit een technisch oogpunt als theoretisch kader. Ten slotte initiator van en betrokken bij de organisatie van 212Amsterdam.nl

Categorie
Tags

13 Reacties

    Alexander Klöpping

    Ik krijg een generiek adres met mijn (twee) telefoonnummer(s). Wellicht halen ze informatie uit een gekochte database?


    26 februari 2007 om 14:09
    moraal

    @alexander, hmm dat zou dan inderdaad daarop duiden dan. Zelfs met bogus-telefoonnummers, krijg ik nog mijn adres te zien. Wellicht dus toch iets op ISP-niveau? De nauwkeurigheid van de huidige targetting-technieken van bijv. admanagementsystemen zijn echter niet zo specifiek als dit, rest mij alleen de gedachte dat de ISP’s hier toch op een bepaalde manier aan meewerken.


    26 februari 2007 om 14:13
    Bas

    Ik krijg daarentegen weer niet míjn adres te zien, ik vermoed dus ook gewoon een commerciele database. Lijkt me niet dat telecomproviders of ISP’s hun database voor een dergelijke commerciele actie beschikbaar stellen.


    26 februari 2007 om 14:40
    martinm

    Ik gok gewoon geotargeting. En ja die wil er nog wel eens naast zitten 🙂


    26 februari 2007 om 14:54
    Bram Koster

    En hoe verhoudt de titel van deze post zich precies tot het stukje? Zijn de aandelen van ING zwaar aan het dalen n.a.v. deze actie? Of belt die verkoper terwijl die aan het parachutespringen is?


    26 februari 2007 om 15:43
    moraal

    @bram – als je de site had bekeken en het bijbehorende filmpje, dan had je de titel direct begrepen ;). Ik geef toe, een beetje een suggestieve titel, maar het mag best een beetje teasend zijn toch? 🙂

    @Martin, ja, die gok zou ik normaal gesproken ook hebben gemaakt, maar de geo-targetting technieken die ik ken zijn niet zo nauwkeurig als straatnaam + huisnummer. Ik ga dus denk ik met Bas mee dat het een commerciele database betreft, wat bij mij meteen weer de vraag oproept: opt-in?

    Wie van BrandBase/ NN ligt ons in?


    26 februari 2007 om 16:07
    moraal

    ligt=licht 🙂


    26 februari 2007 om 16:08
    Bram Koster

    @Jorn: ik heb geen zin in sms-berichten van NN, dus kom ik niet verder dan het eerste scherm; daar zal het aan liggen!


    26 februari 2007 om 17:54
    Gerrit-Jan Doorneweerd

    Ik denk dat de database gekocht is van een bedrijf uit Groningen. Mijn droomhuis kost volgens dit filmpje namelijk 2 ton. Dat kan niet anders dan in Noord-Oost Groningen liggen.


    26 februari 2007 om 20:09
    moraal

    @Gerrit-jan: LOL 🙂


    26 februari 2007 om 20:19
    Erik Jan

    Ik denk dat de het adres (buizingalaan vanaf mijn IP-adres) generiek is, het bedrag (2 ton) ook, en dat de combinatie van naam en telefoonnummer moet worden ingetikt in het laatste scherm. Dat wordt dus ingevoerd door “vrienden”….

    Niks deals met providers, databases, gegevens halen uit…


    27 februari 2007 om 14:48
    moraal

    @Erik Jan, hmm ok, dat was ik iets te voorbarig, want ik dacht dat het adres wel getarget was (ik woon op de huizingalaan, vandaar de verwarring :), wel enorm toeval dan trouwens), maar indien jij niet bij mij in de straat woont, lijkt mij dit idd een gevalletje van generieke content.


    27 februari 2007 om 15:44
    RichardOsinga

    Idd heel mooi gemaakt, maar ik mis de grap. Ik heb zélf mijn tel.nummer ingevuld en mijn naam, en ja natuurlijk kan je dat dan gebruiken in zo’n filmpje.

    De echte gein van dit soort acties zit er toch in dat je iemand anders zo’n filmpje stuurt en dat die niet weet dat jij zijn nummer heb ingevuld. Misschien heb ik te snel afgesloten maar ik zag die optie niet, en zelfs als die er wel is, dan is er niet al te veel reden om het te doen bij dit filmpje.

    Maar wel mooi uitgevoerd (en nee ik woon niet in de Huizingalaan)


    27 februari 2007 om 20:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!