Personal branding
Uit de nieuwsbrief van communicatienieuws een zeer interessante column over Personal Branding van Anton van Elburg. Deze begint met:
(…) Een opmerkelijk staaltje van personal branding zag ik deze week in een Google AdWord ergens op het web. De advertentie bevatte louter de naam van een persoon, gevolgd door: ‘View professional profile on LinkedIn. (…)
Solliciteren middels google adwords, jezelf aanprijzen bij bepaalde zoektermen en daarop gevonden worden om zo een nieuwe baan te krijgen. Een vorm die zelfs wij (HRlog is mijn andere weblog) nog nooit hebben gezien. De andere kant op is wel een strategie waar vaker over gesproken en geschreven wordt, o.a. door mijzelf :). Jezelf als merk neerzetten, door onder andere te bloggen, veel te netwerken, enzovoort, waardoor potentiële werknemers zeggen: voor die man of vrouw wil ik werken.
Volgens Anton is dit echter ook een teken dat het ‘tipping point’ van LinkedIN is bereikt, nu ze ongeveer 9.000.000 leden hebben. Over twee jaar, zo stelt hij, is het ook voor ‘niet nerds’ gebruikelijk om een visitekaartje te hebben met naast een e-mailadres, een mobiel nummer en een Skype-naam het adres van een LinkedIn-profiel.
Het is interessant hoe bedrijven momenteel langzaam hun weg vinden in social networking sites. Ik ben het volledig met Anton eens dat het tipping point is bereikt, nu ik ook gevraagd wordt voor in company trainingsprogramma ‘hoe om te gaan met social networking sites’. Van alle kanten worden deze netwerken nu dus ingezet voor een breed scala aan doelen, o.a. personal branding.
Een van de redenen waarom ik mijn volledige naam boven elke blogpost plaats die ik schrijf. Mensen nemen dat weer over als ze naar je verwijzen en zo wordt Google een mooie bron van referenties.
Erno, de zelfpromotie is terecht – ik vind je artikel wel relevant bij deze post. Als ik op je naam zoek krijg ik trouwens ook nog een ‘oude’ versie van je site te zien (eindigend op index.html). Heb je deze bewust online laten staan?