Adverteerders niet tevreden over advies webvertising

1 maart 2007, 19:03

Uit een enquete onder de leden van de Bond Van Adverteerders (BVA) blijkt dat meer dan de helft (60%) van de adverteerders niet tevreden is over het kennis- en adviesniveau van het mediabureau ten aanzien van webvertising. Tegelijkertijd geeft 65% van de respondenten aan dat het internetbudget dit jaar met meer dan 10% zal stijgen. Een kwart zegt dit jaar het budget zelfs met meer dan 50% te verhogen.

Wat me overigens verbaasde in het bericht op de site van de BVA is dat de BVA ernaar zou streven de bereiksmetingen van STIR onder de vlag van een Joint Industree Committee (JIC) uit te laten voeren. Verder zouden pageview-registraties geaudit moeten worden waarvoor de BVA een speciale commissie gaat inrichten. Een pageview-registratie audit? En dat terwijl we net hebben geconstateerd dat het einde van de pageview in zicht is!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    chi666

    Ik heb de toegevoegde waarde van een media bureau eigenlijk nog nooit echt gezien. Een goede marketeer zou dat zelf moeten kunnen. De inkoopkracht valt vaak ook vies tegen en de kennis en kwaliteit wordt vaak teniet gedaan doordat men enkel denkt in volumes


    1 maart 2007 om 19:33
    media

    Bas, met die uitspraak laat je zien dat je wel een heel beperkte kijk hebt op de bureauwereld. Je hebt immers bureaus en bureaus. Ja je hebt gelijk dat de traditionele media bureaus nog weinig beyond the banner kijken maar er is wel degelijk een ontwikkeling gaande waarbij de betere bureaus zich wel degelijk verdiepen in de online mogelijkheden.


    1 maart 2007 om 19:39
    chi666

    Ik heb niet veel kennis en misschien een beperkte kijk op de bureau wereld. Maar als ik kijk wat bureaus aanbieden wat hun toegevoegde waarde zou moeten zijn, denk ik eigenlijk dat dat de taak van de marketeer zelf is.

    Niet het creatieve, maar media planning en media inkoop, het cross mediaal denken, etc. Dat is in mijn optiek toch echt core business. Het creatieve en vooral ook het doormeten en resultaten opleveren is een specialisme waarvoor ik snap dat je bureaus inschakelt.


    1 maart 2007 om 19:51
    Stijn Kruijssen

    Marco, je schrijft zelf “er is een ontwikkeling GAANDE waarbij de BETERE bureaus zich wel degelijk VERDIEPEN in online mogelijkheden” .. ja ze moeten ook wel! Maar deze ontwikkeling had natuurlijk al 5-10 jaar geleden plaats moeten vinden en het is treurig om te ontdekken dat er dus ook bureaus zijn die zich NIET verdiepen in online mogelijkheden.

    Het is uiteraard goed dat de betere bureaus nu wel een weg inslaan die er meer op lijkt, maar er zijn nog veel te veel bureaus die te traditioneel denken, snel de 15% willen verdienen en niet verder kijken dan hun neus lang is. Volgens mij heeft de klant daar weinig aan; en gelukkig beginnen steeds meer klanten die bij dergelijke bureaus hun media-inkoop hebben liggen dat ook in te zien.

    Verder zie je vaak dat juist de grotere partijen via mediabureaus werken en dan vraag ik me ook af of je niet beter zelf commercieel talent in dienst kan nemen; die kennen het bedrijf beter, zijn alleen met de eigen ‘account’ bezig en het proces gaat ook een stuk sneller als er rechtstreeks geadverteerd wordt. Dus ik sluit me bij Bas aan: “Wat is precies de toegevoegde waarde van een mediabureau?”

    Overigens zullen volgens mij de internetbudgetten zeker de komende 3 jaar nog flink stijgen, en als ze met slechts 10% stijgen heb je of a) vorig jaar al naar verhouding veel aan internet uitgegeven of b) ben je nog steeds te terughoudend. Als je kijkt naar de bestedingen aan online reclame en de tijd die de consument aan internet besteedt; is dat nog steeds niet evenredig.. terwijl internet als geen ander ook nog eens een direct sales of lead generation kanaal is.


    1 maart 2007 om 20:32
    chi666

    @Marco: dat het een vak apart is ben ik helemaal met je eens. Echter denk ik dat het een ‘intern’ vak apart zou moeten zijn en die kennis bij de organisatie moet zitten. Of dat men af en toe gebruik maakt van een bijzondere freelancer. Het gevoel wat mij meestal bekruipt is dat er standaard wordt gegrepen naar een media bureau, meer om zich in te dekken dan omdat er daadwerkelijk toegevoegde waarde in zit. Zo van: ons bureau zei…

    Wat mij ook altijd is opgevallen, toen ik nog aan de exploitant kant zat, was dat als je bij een bureau aangaf dat er altijd te spreken viel over creatieve invulling. Dat banners en buttons niet mogelijk waren, maar sponsoring enzovoort veel beter rendeerde, dat daar eigenlijk nooit interesse in was. Dat paste niet in het systeem, dus kon niet in de database worden opgenomen. Terwijl juist bij de creatieve uitingen volgens mij de meeste winst te halen is.


    1 maart 2007 om 21:05
    media

    Duidelijk, je zat met de verkeerde bureaus aan tafel 😉


    1 maart 2007 om 21:07
    amsterdamant

    @ Bas, kom eens langs 😉

    en ook @ Bas, gaat datzelfde niet op voor werving & selectie en Hr dan, een core competence die je zelf in huis moet hebben…

    Volgens mij gaan online het waar & wat & hoe vaak hand in hand. Een sterke online campagne wint erbij als je vanaf de conceptonwtikkeling ook aan (online) mediastrategie denkt. Een geintegreerde aanpak dus waarin online Pr, vindbaarheid, geintegreerde content, social network advertising, blogvertsing, gamevertising en whatever-vertising als naar gelang hun relevantie worden ingezet…. dat kunnen sommige goede marketeers wellicht, maar heus ook een aantal bureaus.


    1 maart 2007 om 21:44
    admanager

    Een aantal bureaus zijn zeker in staat om een goede online mediastrategie te formuleren. Probleem wat echter vaak ontstaat is dat procesmatig vaak fouten worden gemaakt. Vaak wordt bij de kick/off van een campagne bij een adverteerder nog iedereen uitgenodigd, waardoor mediabureau en conceptueel bureau ieder een weg gaan. Het concept wordt ontwikkeld en de media strategie worden separaat neergezet. Hierdoor sluit deze vaak niet op elkaar aan. Aangezien er meestal vaste (jaar)contracten zijn met medabureaus zorgt dat er voor dat er door bureaus leuke online strategien worden ontwikkeld die niet worden ondersteund door passende mediaplaatsing.


    2 maart 2007 om 05:59
    chi666

    @Ant: wat betreft werving en selectie en HR ben ik het ook 100% met je eens. Daarom train ik bedrijven (met name interne recruiters) dus ook hoe je hier mee om moet gaan :).

    Ik ben het overigens ook met je eens dat het waar, wat en hoe bijna latijd hand in hand gaan. Daarom moet je een behoorlijk deel daarvan (waar en hoe) in eigen hand houden, en het wat (de creatie) kan je dan goed aansturen.

    Maar ik wil niet zeggen dat in een aantal gevallen bureaus geen toegevoegde waarde hebben, en waarschijnlijk zat ik zoals Marco al zei altijd bij de verkeerde bureaus aan tafel (het waren er ook niet heel veel geef ik toe, geen representatieve steekproef). En het was een aantal jaar geleden, dus misschien dat men inmiddels heel anders denkt. Maar ik denk zelf dat, zeker de grote bedrijven, veel van de kennis zelf in huis moeten hebben om dit gebied.


    2 maart 2007 om 07:10
    Manus

    Adverteerder is niet tevreden over service van mediaburo en niet over de honoreringsafspraak, want die kan nog best wat lager met die miljoenen op tv. En ondertussen werkt het buro met zeer goede (en zoals we weten vaak dure) mensen hard aan inventieve beyond the 30 second spot (en banner) voorstellen die de gemiddelde productmanager eist te zien in elke voorstel, maar slechts zeer zelden echt durft uit te voeren omdat een hoop GRP’s inkopen toch wel lekker veilig en bekend is.

    Mijn evaring is -gechargeerd- dat juist kleine en middelgrote adverteerders de gene zijn die daadwerkelijk initiatieven durven uitvoeren en advies van het mediabureau serieus nemen. En laten die nou juist vaak niet bij de BvA aangesloten zijn. Maar dat is natuurlijk puur toeval. 😉

    Zo, dat is eruit. Nu nog vlug even een Second Life voorstelletje copy-pasten voor een BvA klant en dan het exploitanten-uitje kiezen voor dit weekend. 😉


    2 maart 2007 om 08:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!