Een klantrelatie begint pas na de verkoop

Een klantrelatie begint pas na de verkoop
, Carl Mangold

Een klantrelatie begint pas na de verkoop

Het is een open deur waar zelfs een olifant doorheen past, maar toch: de meeste bedrijven vinden ‘t wel welletjes, zodra de koop gesloten is. En daar klopt natuurlijk nix van:

Shouldn't you treat the people you're in a relationship with better than you treat anyone else? Shouldn't you treat your existing customers better than the ones who've given you nothing?
  • Most companies would never outsource their sales reps, but we all know what happens with most tech support.
  • Most companies would never make a brochure with the same (lack of) quality in the product manual.
  • Most companies would never make their main website as uninviting as the tech support site.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Het is iig duidelijk waarom Apple het zo goed doet ;)

    geplaatst op
  • Een beetje een rare vergelijking: een gevoel/prestatie verkopen vergelijken met het delen van gebruiks/toepassingsinformatie. Ik moet er niet aan denken dat ik een hippe gebruiksaanwijzing krijg die mij meer tijd kost om in te orienteren. Het is wel zo dat het vreemd is dat de gebruiksaanwijzing in de afgelopen jaren zo enorm stil blijven staan: gewoon tekst met plaatjes in plaats van interactieve leercurves ontwikkelen. Maar ja, het is nu eenmaal makkelijker om om de kassa op te maken dan klanttevredenheidsonderzoek te koppelen aan diezelfde kassa. En Apple doet het niet zo heel veel beter omdat ze hip zouden zijn, maar omdat ze hun klanten rechtstreeks met elkaar laten praten via hun supportsite. Dat kan alleen als de software en hardware voor elkaar ontwikkeld is, waardoor alleen gebruik een issue is, niet technologie.

    geplaatst op
  • Het gaat natuurlijk niet alleen over gebruiks/toepassingsinformatie. Bel eens een bedrijf op als je iets wilt kopen en bel later nog eens met het zelfde bedrijf als je een probleem hebt met het gekochte product. Totaal verschillende communicaties.

    Zou het niet bijzonder zijn als je de klant verrast met de informatie/hulp/aandacht na de verkoop. Maak je gebruikers enthousiast. Overdonder ze met je dienstverlening, handleidingen, telefonische helpdienst, vraagbaak op internet. Deze enthousiaste gebruikers worden je nieuwe verkopers.

    geplaatst op
  • Tjsa, what's new? Zou zeker ook nog eens Javier Guzman over marketing bekijken als ik jullie was!

    geplaatst op
  • Dit onderwerp is volgens mij het meest onderbelichte onderwerp van marketing. Waar het meest te halen is, als je net als ik gelooft dat het effectieve marketing steeds meer zal draaien om de totale klantervaring.

    Van de meeste bedrijven hoor je sowieso niets meer. Totdat je opzegt. En degenen die nog wel 'communiceren' met hun klanten, denken dat een one-size-fits-all aanpak volstaat.

    "Van de week zag ik dat ’s lands grootste kruidenier mij hetzelfde mailpack stuurde als mijn schoonmoeder en onze werkster. Als je ons zou zien, zou je meteen begrijpen waarom ze daarmee de plank missloegen. De gemiddelde consument bestaat niet. En middelmatige communicatie kan daarom nooit pakkend zijn."

    geplaatst op
  • Kijk maar eens hoe vaak deze combinaties voorkomen:

    Bel voor uw bestelling 0800-...
    Voor product ondersteuning of garantie belt u 0900-...

    of

    Vul uw gegevens in op het formulier op onze website en neem nu direct een abonnement!
    U dient uw abonnement uitelijk 6 weken voor afloop schriftelijk op te zeggen.

    Ontvang nu deze DVD speler gratis bij het afsluiten van een abonnement.
    Indien u reeds een abonnement heeft, bestel dan deze DVD speler met 5 euro korting!

    Tja, dan krijg je toch een beetje een minder gevoel als consument...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.