Televisie jaarrapporten 2006

6 maart 2007, 09:12

Vorige week zag ik overal berichten opduiken over het feit dat in een kwart van de Nederlandse huishoudens digitale televisie aanwezig zou zijn. Toen dacht ik: dat weten we toch allang. Vorige maand nog twee rapporten gezien van Ernst & Young en TNS NIPO. Blijkt SKO het rapport TV in Nederland 2006 te hebben uitgebracht. Daar staat dat ook in. Kon ik mooi niet vinden. Ik zocht namelijk in het SKO Jaarrapport 2006, maar dat gaat alleen over televisie kijkgedrag en niet over toestelbezit en distributie. Best verwarrend, maar we zijn weer helemaal bij. De cijfers:

Kerngegevens televisie 2006

Kerngegevens televisie 2006

Bron: SKO Establishment Survey SKO 2005/2006

Het meest opvallende aan bovenstaande cijfers vind ik de stijging van het TV kijken via de PC. Dat gaat van 7,7% in 2005 naar 12,1% in 2006. Het rapport zegt verder: Het totale percentage digitale ontvangst is gestegen van 17 naar een kleine 25 procent. Met de opkomst van de digitale televisie neemt ook het gebruik van de digitale diensten toe. Inmiddels gebruikt ruim 15 procent van de huishoudens een digitale ontvanger voor een of meerdere diensten. Als meest gebruikte dienst wordt Internet genoemd (7,7%), gevolgd door extra tv muziekzenders (6,6%), elektronische programmagids (EPG; 5,8%), radio muziekzenders (5,6%), themakanalen (5,4%), e-mail (4%) en betaalde films (pay-per-view 3,3%). Voor spelletjes en interactieve televisie wordt de digitale ontvanger nog nauwelijks gebruikt. Over digitale televisie geeft de Survey de volgende (gedetailleerde) cijfers:

Kerngegevens digitale televisie 2006

Kerngegevens digitale televisie 2006

Bron: SKO Establishment Survey SKO 2005/2006

Sinds 1989 actief in het mediavak. Begonnen bij dagbladen, daarna televisie en sinds 1997 zelfstandig vanuit Het Media Loket. Publiceert (veelal in opdracht) over ontwikkelingen in de mediamarkt, is adviseur, strateeg en onderzoeker in de offline en online mediamarkt. Onderhoudt een weblog met de veelzeggende naam Mediaonderzoek.nl. Presenteert regelmatig op diverse nationale en internationale congressen en organiseert maatwerk workshops voor grote en kleine klanten.

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Handig al die TV jaarrapporten 😉

    Moet eerlijk zeggen dat ik deze week ook van slag was toen ik alweer een rapport voorbij zag komen. Misschien moeten die jongens eens de koppen bij elkaar steken of is dat te simpel gedacht?

    Veel doorkliks maar weinig discussie overigens; heeft waarschijnlijk toch met die cijfertjes te maken Peter!


    6 maart 2007 om 18:50
    loket

    Tsja, laten we zeggen mijn dilemma.

    Weinig discussie over bijvoorbeeld die halve procent van ingebouwde HD-recorders in televisies. Volgens mij is dat 0,4% 😉


    6 maart 2007 om 19:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!