Weinig mobiele extensies bij websites
Nederlandse websites hebben vaak geen aparte mobiele websites. Het onderzoekbureau Jungle Rating onderzocht 53 sites van banken, verzekeraars, webshops en uitgever en vond slecht bij 13 procent van deze sites een aparte mobiele site. Van de Nederlandse grootbanken bieden alleen ABN AMRO, Rabobank en SNS Bank mobiele websites. Geen van de onderzochte verzekeraars en webshops biedt nog een mobiele website. Van de 12 onderzochte publishing websites bieden De Volkskrant, NRC, De Telegraaf en Nu.nl een mobiele website. Interessant is dat Neckermann en Otto voor de Duitse consument wel een mobiele shoppingsite aanbieden, maar nog niet de Nederlandse consument bedienen.
Traditioneel worden als belemmeringen voor het gebruik van mobiele websites genoemd: de schermgrootte, de hoge kosten voor mobiel internetten, de verbindingssnelheid en gebrek aan standaardisatie in browsers en url’s. Maar er komt verbetering in. Telecomproviders bieden steeds vaker abonnementen met onbeperkt internet tegen een vast bedrag. Schermen worden snel groter. Bovendien zijn er initiatieven van het internationale dotMobi consortium om tot meer standaardisering in url’s en inrichting van sites te komen. Ook het Nederlandse Open Mobiel Internet, waaraan o.a. ABN AMRO, ANWB, De Telegraaf en Rabobank aan deelnemen, werkt aan standaarden om mobiel internet beter toegankelijk te maken.
Jungle Rating verwacht voor de komende jaren dan ook een explosieve groei in het aanbod van zowel informatieve als commerciële mobiele websites in navolging van Nederlandse pioniers als Marktplaats, Funda, Nationale Vacaturebank, NS, Hyves en de eerder genoemde banken en kranten.
Lekker persbericht van JungleRating; doe een telling, plak er wat bekende feiten aan toe (wie verwacht niet dat mobiel komende jaren zal toenemen?) en voila je hebt weer exposure zonder dat je wat echt nieuws te melden hebt….
Fraai is dat. Nou wil ik Ekudos eens een keer proberen en nu ligt die site plat!
Niet helemaal met je eens Erik; in dit geval is het toch wel een interessante constatering. Wel geef ik je gelijk dat de inhoud wel erg mager is. Jak, kun je wellicht iets zeggen over hoe deze ontwikkeling internationaal ligt? Zijn daarvan ook cijfers?
Niet helemaal mee eens Erik. Het is bijvoorbeeld een interessante constatering dat Neckermann en Otto in Duitsland wel inzetten op shoppen via mobiel internet, en (nog niet) in Nederland. Mogelijke redenen hier voor zijn zeker de moeite waard om te onderzoeken. Zonder een dergelijke constatering zal onderzoek hierna achterwegen gelaten worden…
@Ron: Ok. Maar waarom dan geen navraag bij Otto of Neckermann doen? Hoe loopt het? Waarom wel in Duitsland niet in Nederland? Zijn er plannen in Nederland etc. etc. etc. Open mobiel internet bestaat nu in Nederland een jaar, wat heeft men gedaan? Hoe kijkt die organisatie aan tegen de telling van Jungle Rating? Die informatie voegt wat toe en had ik eerlijk gezegd verwacht van JR.
Ja hallo, je neemt 80 bedrijven zonder mobiele site, 20 met, en vervolgens concludeer je dat 80 procent geen mobiele voorziening heeft, ja ja das echt een feitelijk onderzoek mensen.
@ Erik
“Maar waarom dan geen navraag bij Otto of Neckermann doen? Hoe loopt het? Waarom wel in Duitsland niet in Nederland? Zijn er plannen in Nederland etc. etc. etc. Open mobiel internet bestaat nu in Nederland een jaar, wat heeft men gedaan? Hoe kijkt die organisatie aan tegen de telling van Jungle Rating? Die informatie voegt wat toe en had ik eerlijk gezegd verwacht van JR.”.
Ik ben het eens vmer Erik dat er meer achtergrondsinformatie uit dit verhaal zou moeten komen. Maar komt dit uit bronnenwerk of dragen collega bloggers hiertoe bij?
@Jak: lijkt me in eerste instantie een rol voor de bron; daarna degene die het stuk oppakt voor op de weblog en pas als de lezers geprikkeld worden zullen deze ook meewerken om het verder uit te diepen. In dit geval worden de lezers blijkbaar niet geprikkeld en blijft het hangen bij een slap persbericht dat welliswaar een signaal afgeeft maar weinig inhoud biedt. Jammer en daarin moet ik Erik gelijk geven, een gemiste kans.
@ Allen
In een persbericht kunnen we natuurlijk niet alle informatie kwijt. Van Otto weten we dat Duitsland momenteel de proeftuin is voor alle nieuwe ontwikkelingen, waaronder dus van de mobiele site (overigens wordt dit in de nabije toekomst mogelijk Nederland). In Nederland wordt nu hard gewerkt aan de verbetering van de huidige site, maar over niet al te lange tijd (precieze duur konden ze ons natuurlijk nog niet zeggen) zal er ook hier zeker een mobiele shoppingsite zijn.
@ Stephan
De link die op Marketingfacts staat klopt inderdaad niet, maar hiervoor moet je bij de plaatser van het artikel zijn (Jak). Op onze eigen site zie je een overzicht met de juiste URL’s.
Interessanter vind ik of je ook iets meer kan zeggen over de reden dat jullie (nog) geen mobiele shoppingsite in Nederland hebben? Is dit een vergelijkbare reden als bij Otto?
Wij hebben in elk geval nog nooit de vraag van een klant gehad voor een mobiele variant voor hun webshop. Technisch is het niet zo’n probleem dit in te bouwen. Wellicht een leuk projectje voor wanneer het wat rustiger is. 🙂
@Tim
De website die wij momenteel hebben kan op vele punten verbeterd worden. Daar zijn we ook druk mee bezig. Onze focus ligt dus met name op verbeteren van onderdelen die direct toegevoegde waarde bieden. De cijfers die de Rabobank laatst over mobiel internet vrijgaf, maken ons in ieder geval duidelijk dat de markt daar nu nog veel te klein voor is.
Daarnaast zijn er nog twee overwegingen: onze typische klantengroep zijn niet bepaald early adepters, en bovendien: een mobiele website is vooral handig voor mensen die onderweg zijn (mobiel). Wat voorbeelden: betalen in een winkel, vergelijken van prijzen als je in een winkel staat (vergelijkingssites), huizen kijken (prijs van een huis opvragen als je onderweg bent) enz. Daar passen wij niet direct bij.
Een aanvulling op het onderzoek: sinds de introductie van RaboMobiel heeft Interpolis een mobiele website.
@Stephan/Jak: De url van Neckermann is gewijzigd in de .com versie.
@Stephan: Goed dat je reageert! De info rondom bewuste keuze is een goede nuancering van het geheel.
head massager head massager
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!