Aarhof eerste winkelcentrum in Second Life

12 maart 2007, 11:19

Aarhof eerste winkelcentrum in Second LifeDagelijks ontvangen we zo veel persberichten van nieuwe vestigingen in Second Life dat wij van Marketing Facts er ondertussen gek van worden. Maar bij deze sta ik toch even stil. Het eerste Second Life winkelcentrum ter wereld kondigt de Telegraaf vandaag aan. Winkelcentrum Aarhof in Alphen aan den Rijn heeft haar vestiging één op één nagebouwd. Geboren en deels getogen in dit gehucht, kon ik het uiteraard niet nalaten om te kijken of de virtuele aannemer zijn taak wel goed heeft uitgevoerd. En inderdaad, geen winkel ontbreekt.

2000 foto’s zijn nodig geweest voor deze kopie van de werkelijkheid. Alle etalages en toebehoren bestaan dan ook uit 2-dimensionale plaatjes, met uitzondering van een set pannen, wat boeken en Albert Heijn kassa’s. Martin Jacobs, bestuurslid van de winkeliersvereniging heeft het winkelcentrum eigenhandig gebouwd. Het doet me denken aan een man, die in plaats van postzegels te verzamelen, gekozen heeft voor een nieuwe hobby, een virtueel puzzelstuk wat na drie maanden bouwen eindelijk in elkaar past.

Nu vraag ik me af. Zijn de Albert Heijn en de Hema wel blij met hun eerste vestiging in Second Life? Hoe zit het met merkrecht?

En aan de heer Jacobs, u bent de kinderattracties onderaan de trap bij de Hema vergeten. Foei! Grote mensen willen ook wel eens in een Donald Duck mobiel rijden.

Moeder, maf, media. Join me on Twitter www.twitter.com/droombos

Categorie
Tags

8 Reacties

    Els

    Denk niet dat de winkels in kwestie blij zullen zijn met dit initiatief…. En wat is de toegevoegde waarde hiervan in 2nd life? Je kunt er niks kopen, enkel windowshopping??? Ik vind het een traditionele invulling van een nieuw medium. Benieuwd naar andere reacties.


    12 maart 2007 om 12:49
    Jacobs

    Postzegels verzamelen leek me nooit zo leuk, en plastic vliegtuigjes in elkaar lijmen is me nooit gelukt. Dus ja, wat doe je dan, dan plak je 14.000 bouwstenen zo dat het een winkelcentrum wordt 🙂

    Strict genomen is het winkelcentrum eigenlijk niet meer als een 3-dimensionale plattegrond. De foto’s van het winkelcentrum op http://www.aarhof.nl waren ook nooit een probleem. Ik heb ze alleen op de bouwstenen van Second Life geplakt.

    Enne, Annet, speciaal voor jou ga ik kiddieland nabouwen onder de trap, maar er zit nog veel meer in de planning. We willen niet een statisch gebeuren, dus binnenkort is er “Club Aarhof”…denk aan paaseieren zoeken in het winkelcentrum met leuke cadeaus, of een gokart wedstrijd op het parkeerdak.

    Tot ziens in de Aarhof !


    12 maart 2007 om 13:10
    wowbagger

    Respect voor het werk hoor, maar wat is de doelstelling?

    Je wilt mensen in je echte winkelcentrum, omdat ze daar ook iets kunnen kopen. Denken de paar verdwaalde nerds die de Second Life versie bezoeken “Wow, dat is een gaaf winkelcentrum, daar ga ik eens kijken”? Een boek bestellen bij de Bruna kon ik al, boodschappen doen bij de AH ook.

    Los van de exposure (waar in het in 100% van de commerciele Second Life bouwsels om lijkt te gaan) heeft het volgens mij nul toegevoegde waarde.

    Volgens mij had die tijd beter in de traditionele media of zoek machine marketing gestoken kunnen worden. Maja, da’s minder hip en happening.


    12 maart 2007 om 14:43
    N.Huhl

    Mega nega- of positief?

    Men neigt snel om bij dergelijke initiatieven concreet ‘de zin’ te toetsen. Een sceptische benadering is pas nuttig, als het onderwerp van verschillende kanten is belicht. Ik heb te weinig tijd voor een Second Life, maar velen willen erin onder gedompeld worden.

    Je kunt niet shoppen in deze Aarhof, maar je kan het wel betreden. Met dit monnikkenwerk maakt Jacobs een stap vooruit naar het Web 2.0, dat bestaat bestaat bij de gratie van ons. Een grote verscheidenheid aan initiatieven vormt de voedingsbodem die ons in de goeie richting gaan leiden.

    Zie eerst de positieve kanten en pas dan…


    12 maart 2007 om 15:10
    wim krijnen

    Wie kan zich overigens nog herinneren hoe in 1997 Macropolis het licht zag? Destijds een eerste virtueel winkelcentrum van de OVD groep uit Ede i.s.m. Lost Boys. Macropolis was een virtueel winkelcentrum dat vanuit CD-rom online ging. Vanwege de toen trage modemlijntjes moest het programma grotendeels vanaf CD-rom gedraaid worden. Het programma heb ik nog, maar helaas geen Windows 95 PC meer om deze nostalgie nog eens te bekijken.


    12 maart 2007 om 15:26
    Klaas Bruinsma

    Jeuh, gaan we de VRML hype uit 1997 nu echt weer opnieuw beleven?


    12 maart 2007 om 20:25
    Jacobs

    Ga ik aan werken, zodra de telefoon ophoudt met rinkelen, that is… 🙂


    13 maart 2007 om 06:57
    wim krijnen

    @ Klaas

    Waar staat VRML voor?


    13 maart 2007 om 07:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!