Hoe bepaalt Google Blog Search de relevantie van blogs?
Google heeft een nieuw patent aangevraagd waarin een aantal zaken staan beschreven die gebruikt worden bij het ranken van blogs in hun blogsearch. De Search Engine Roundtable heeft de meest opvallende zaken samengevat, ik zal ze hieronder vertalen.
Positieve factoren:
- Het aantal RSS abonnees van het blog
- Hoe vaak mensen op een blog klikken in de zoekresultaten
- Het aantal blogrolls (lijst van favoriete blogs) waar de betreffende blog op staat
- Het aantal gerenommeerde blogrolls waar de betreffende blog op staat
- De mogelijkheid tot het labelen (taggen) van berichten en de gebruiksfrequentie hiervan
- Verwijzingen van overige sites anders dan blogs
- Regelmatige en voorspelbare postfrequentie
- Pagerank
Negatieve factoren:
- Postfrequentie in golven, dus veel posts ineens
- Content van een post die niet overeenkomt met de inhoud van de feed
- Veel spam gerelateerde woorden in een post
- Gebruik van dezelfde content in meerdere posts
- Posts die bijna even groot zijn als andere posts
- Hoofdzakelijk maar enkele externe adressen die gelinked worden.
De meeste punten mogen vrij duidelijk zijn en spreken voor zich. Voor alle bloggers is het gewoon een reminder de positieve factoren goed te gebruiken. Een punt waar ik zelf nog niet helemaal over uit ben is punt 5 van de positieve factoren. Een weblog waar posts gelabeld kunnen worden zou relevanter (kunnen) zijn dan weblogs waar dat niet kan?
Er is wel wat voor te zeggen: websites waar gelabeld kan worden geven gebruikers de mogelijkheid om zelf aan te geven waar een post over gaat. Aan de andere kant zie ik ook vaak genoeg dat alleen de poster kan/mag labelen, dan blijft de gebruikers beoordeling achterwege. En een beetje zoekmachine kan toch zelf wel steekwoorden uit de content halen aan de hand van een titel en omschrijving (meta description) van een pagina?
Vraag
Ik ben wel benieuwd wat jullie hier van denken: zou er op Marketingfacts ook labeling/tagging ingevoerd moeten worden? En wie zou die labels moeten bepalen, bloggers of lezers? Zou het meerwaarde hebben, en welke?
lees je titel nog eens een keertje na aub , erg slordig
even een heel simpele regel: vervang het werkwoord door loop…. en je ziet direct hoe het zit met de vervoeging.
Ik denk dat tagging/labeling altijd goed is. Behalve dat het dus goed werkt in de zoekmachine kan het erg handig zijn. Stel dat je alle artikelen wilt inzien die over SecondLife gaan. Momenteel kan dit alleen via de zoek-optie. Deze zoekt echter ook naar artikelen die niet specifiek over SecondLife gaan, maar waar het woord wel in genoemd wordt. Als naast deze zoek-optie ook een speciale tag zoek-optie wordt ingebouwd, kan dit voorkomen worden.
Zonder aan te geven wie de ’tags’ zou moeten plaatsen en wat deze ’tags’ zouden moeten zijn, zie ik het wel als toegevoegde waarde.
Wij hebben op marketingfeeds ook User Generated Tagging maar helaas wordt dat nog niet zo veel gebruikt. Het blijkt dat veel gebruikers daar toch te gemakzuchtig voor zijn. Dat is erg jammer want juist op een site als de onze is tagging erg handig. Natuurlijk kan je per tag ook een RSS feed samenstellen.
Dat gezegd hebbende (even pluggen) hoop ik dat tagging op Marketing Facts gaat plaatsvinden. Onze site kan namelijk deze tags automatisch vastleggen 🙂 (en dan heb ik het nog niet eens over het SEO voordeel)
Het probleem zie ik alleen in de historie, ga je die ook taggen met terugwerkende kracht? Dan ben je nog wel even bezig.
Hoewel ik gebruik maak van the Ultimate Tag Warrior en netjes mijn posts label, al display ik mijn tags niet, heb ik toch echt maling aan de keywords wanneer het aankomt op het verzinnen van een titel. Het gaat me sowieso al erg ver dat webloggers ertoe worden overgehaald om maar vooral google friendly te bloggen. Je moet bloggen hoe JIJ dat wilt en je door niets en niemand iets laten voorschrijven. Google moet naar ons luisteren, niet wij naar Google.
cialis online scams total members
generic cialis cialis print
– cialis online no prescription
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!