Ik had eerlijk gezegd besloten om er niets over te schrijven. Vond het niet gepast om een bericht te plaatsen waarbij zowel de aandeelhouder van Marketingfacts als het zoekmachinebureau waarmee we vanuit Marketingfacts al vanaf het begin samenwerken, zijn betrokken. Maar nu zelfs Peter Olsthoorn is overgegaan tot het plaatsen van een persbericht, kan ik er natuurlijk ook best iets over schrijven ;-)
Waar gaat het over? Het gaat om de pitch van ilse media voor de selectie van een partner voor zoekmachine marketing. Al geruime tijd was ilse media zich aan het heroriënteren op het gebied van zoekmachine marketing. Jeroen.com, Checkit en Traffic4U zijn de partijen waarmee ilse media al jaren samenwerkt. De uiteindelijke keuze is gevallen op Traffic4u. Gertjan en collega’s, nogmaals van harte gefeliciteerd met het binnenhalen van dit prachtige account!
Interessant? Leuk voor Traffic4U natuurlijk maar veel interessanter is de vraag wat nu de criteria zijn van adverteerders om te kiezen voor een bepaald bureau. Waardoor onderscheid het ene zoekmachine-marketingbureau zich nu van het andere?
Frederik Brouwers, Business Unit Manager van overzicht.nl bij ilse media, zegt daarover in het persbericht het volgende: “Traffic4u heeft een leidende positie op het gebied van zoekmachine marketing in Nederland. In de pitch hebben we geselecteerd op kwaliteit van dienstverlening, innovativiteit en prijs. We hebben er vertrouwen in dat we met Traffic4u een partner voor de langere termijn hebben gevonden.”
Toevallig werd ik gisteren door Eduard Blacquière geinterviewd voor zijn onderzoek naar de Nederlandse zoekmachinemarkt. Eén van de vragen die Eduard stelde ging over de USP’s van bureaus. Persoonlijk denk ik dat als je enige kennis van zaken hebt, dat je dan snel kunt beoordelen of een bureau wel of niet geschikt is om de zoekmachine marketing voor jou te doen. Natuurlijk zijn er nog steeds cowboys die snel geld willen verdienen maar van de serieuze bureaus mag je inmiddels verwachten dat ze een goede dienstverlening bieden die per bureau niet zo heel veel zal verschillen. Het onderscheid zal dan vooral worden gemaakt in prijs en relatie.
De vraag is ook interessant met het oog op de eerste bijeenkomst van de taskforce search engine marketing van het IAB. Voor de eerste bijeenkomst hebben zich maar liefst 22 IAB-leden aangemeld. Welke rol kan en moet het IAB spelen in deze markt? Hebben partijen die zich hebben aangesloten bij het IAB straks een voordeel ten opzichte van de andere bureaus?
Ik ben uiteraard benieuwd wat volgens jullie de belangrijkste criteria zijn om een bureau te kiezen. Wie schiet?