14-jarige meisjes spijkeren GlaxoSmithKline aan schandpaal

28 maart 2007, 12:06

{title}De moderne consument is steeds mondiger, en dat maakt ‘t bedrijfsmatig liegen bepaald niet makkelijker. Twee 14-jarige schoolmeisjes ontdekten bij een scheikundeproefje dat een als extra gezond aangeprezen, veel verkocht drankje in ‘t geheel geen vitamine-C bevatte. En dat terwijl de producent – GlaxoSmithKline – in al haar marketing juist verkondigde dat ‘t spul nog meer vitamine-C bevatte dan vers fruit.

GlaxoSmithKline, the second-largest food and drug company in the world, was yesterday fined $217,500 in the Auckland District Court after it admitted 15 breaches of the Fair Trading Act.

The company was ordered to place half-page corrective advertisements in two Saturday editions of major newspapers over the next four weeks.

The offences covered advertisements between 2002 and 2006 that misled the public about the vitamin C content in two types of the drink.

GlaxoSmithKline admitted its cartoned ready-to-drink Ribena, which it claimed had 7mg of vitamin C per 100ml, had no detectable vitamin C content.

The company also admitted it may have misled customers in advertisements saying the blackcurrants in Ribena syrup had four times the vitamin C of oranges.

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

6 Reacties

    macblik

    Is een rubriek ‘kutbedrijven’ hier niet meer op zijn plaats dan ‘kloteklanten’?


    28 maart 2007 om 12:59
    Arjan Eising

    Ik sluit me aan bij macblik, en vind het ook wel schandalig dat bedrijven op deze manier hun product proberen te verkopen… je loopt uiteindelijk tegen de lamp, zoals dit voorval beschrijft.


    28 maart 2007 om 13:23
    schief

    klotelamp dus…


    28 maart 2007 om 13:58
    mangold

    @macblik: Dat zou inderdaad een betere rubriek zijn. Maar tja, die is er (nog?) niet.

    ‘Kloteklanten’ slaat overigens gewoon op mondige klanten, vanuit ‘corporate’ optiek bekeken 😉


    28 maart 2007 om 14:06
    robin

    Vitamine C zit overal in ook in coserveringen hooef zeker niet aan producten worden toegevoegd…


    28 maart 2007 om 17:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!