AdSense layout krijgt een opfrisbeurt

5 april 2007, 04:00

{title}

Google heeft besloten om het uiterlijk van de AdSense boxen aan te passen en op te frissen.

Na uitgebreide tests en onderzoek in onze AdSense kliniek is gebleken dat advertenties met de nieuwe opmaak er niet alleen aantrekkelijker uitzien, maar ook beter presteren voor zowel uitgevers als adverteerders.

Website eigenaren die opeens een andere layout voorgeschoteld krijgen: dat kan dus kloppen. Alle oude layouts worden in de komende vervangen door de nieuwe versie. De nieuwe versie ziet er iets frisser uit, al zijn de gepresenteerde kleuren een beetje vertekenend want die zijn zelf aan te passen. Verder is het “Ads door Google” vervangen door een logo met dezelfde tekst en is hij onderaan geplaatst.

Er wordt gezegd dat deze nieuwe versie er aantrekkelijker uit ziet en beter werkt. Het eerste is een kwestie van smaak maar geldt voor mij ook. Het tweede is naar mijn idee een tijdelijk effect aangezien bezoekers hun ontwikkelde banner-blindness nog niet ingesteld hebben op dit nieuwe uiterlijk. Het zal dus zolang het nog niet helemaal ingeburgerd is wat meer aandacht dan gemiddeld trekken, maar daarna vraag ik me af of het effect blijft.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Elja

    De nieuwe look ziet er inderdaad frisser uit!

    Of het meer clicks op gaat leveren vraag ik me ook af, maar het ziet er in elk geval beter uit op de meeste websites.. 🙂


    5 april 2007 om 04:37
    Remi

    Je zou verwachten dat het de eerste dagen een lichte stijging in de CTR op het contentnetwerk oplevert aangezien het ‘nieuw’ is, maar dat het daarna vrij snel weer naar het oude niveau zal zakken. Ben benieuwd of die theorie in de praktijk ook zo is. Extra goed de statistieken bijhouden dus!


    5 april 2007 om 05:04
    Arnoud

    Door de nieuwe layout vallen de advertenties veel meer op, iets wat ik juist probeer te voorkomen. Misschien inderdaad een kwestie van smaak/voorkeur, maar geef mij de oude layout maar.


    5 april 2007 om 05:38
    Wouter

    @Arnoud

    ALs je de border uitschakelt / zelfde kleur geeft als achtergrond, dan is het Google label denk ik juist minder opvallend omdat het rechtsonder ipv linksboven het advertentieblok staat (in de meeste gevallen).

    Gelukkig heb ik (op Tweedehands.net) het voorrecht dat ik de Adsense-blokken helemaal zelf mag configureren.


    5 april 2007 om 06:07
    Eric

    @Wouter

    Wat zijn eigenlijk de vereisten vanuit Google voor het zelf configureren van je Adsense-blokken? Moet je een bepaald aantal bezoekers hebben of word je gewoon op een gegeven moment hiervoor benaderd?


    5 april 2007 om 07:20
    Stijn Kruijssen

    “Er wordt gezegd dat deze nieuwe versie er aantrekkelijker uit ziet en beter werkt. Het eerste is een kwestie van smaak maar geldt voor mij ook. Het tweede is naar mijn idee een tijdelijk effect aangezien bezoekers hun ontwikkelde banner-blindness nog niet ingesteld hebben op dit nieuwe uiterlijk. Het zal dus zolang het nog niet helemaal ingeburgerd is wat meer aandacht dan gemiddeld trekken, maar daarna vraag ik me af of het effect blijft.”

    Of iets een betere CTR heeft, is natuurlijk niet alleen een kwestie van de mate van bannerblindness. Ik ben in ieder geval benieuwd of het significante verschillen oplevert mbt aantal adwords clicks en onze adsense inkomsten.


    5 april 2007 om 07:51
    Ulco

    Ik heb ze vooralsnog voornamelijk met vieze (kruimelige) zwarte letters zonder achtergrond. Wordt er niet bepaald vrolijk van want elke keer als die op de site staan gaat mijn CTR flink achteruit. Qua “blending” is dit zeker geen vooruitgang in ieder geval. Ik stel gewoon voor om heel dat “Ads door Google” weg te halen, iedereen ziet dat het een link is maar waarom moet er persé bij dat die van Google afkomstig is? Is alleen maar eigen-promotie en daar heb ik nog nooit een cent voor gehad :-S


    5 april 2007 om 08:07
    Arnoud

    @Wouter: Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik maak juist gebruik van border-loze advertenties en daardoor valt de nieuwe afbeelding veel meer op.

    @Ulco: Ik begrijp dat Google wil laten zien dat de ads van hun afkomstig zijn, maar ze moeten van de Ads by Gooooogle gewoon een affiliate-link maken…


    5 april 2007 om 09:18
    Wouter

    @Arnoud

    Het klopt inderdaad dat het label nu duidelijker zichtbaar is. Echter denk ik dat de blending van de advertenties er zeker niet op achteruit gaat. Het is namelijk een stuk minder duidelijk dat “Ads door Google” bij de advertentie hoort.

    Ik denk trouwens dat met invoering van deze nieuwe ads het gebruik van een border weer enigszins interessant kan worden, omdat er nu geen lijntjes meer tussen de aparte advertenties binnen een blok staan.

    @Ulco

    Ik zie mogelijkheden voor (zeer misleidende) blending technieken. Plaats onder het label eens een plaatje ter breedte van het label. Bezoekers denken dan zeker dat Ads door Google een label is voor de onderstaande afbeelding / link.

    Ik vind inderdaad ook wel dat Google de uitgevers mag belonen voor het promoten van haar merk.

    @Eric

    Je moet inderdaad uitgenodigd worden hiervoor. Genoeg bezoekers is niet het enige criterium om in aanmerking te komen.


    5 april 2007 om 10:05
    Jos Deuling

    Ik gebruik zelf borderloze Halve Banner advertenties (234 x 60) en in eerste instantie vind ik het nieuwe formaat geen verbetering. Er komt nu een brokkelige ‘Ads door Google’ tekst te staan. Het onderhoudsmenu toont nog de oude formaten dus ik kan ook niet evt. wijzigingen uittesten.

    Waarom is Google trouwens niet direct compleet overgegaan naar het nieuwe formaat ?? Zijn zij zelf ook nog aan het testen ???


    5 april 2007 om 14:07
    Svinus

    ziet er beter uit maar ben benieuwd naar impact op de ctr ratio’s


    5 april 2007 om 14:47
    RomanoJennekens

    Weet iemand of in een 468 Adsense blok de rechter reclame nu meer geclickt wordt dan de linker ? Door de subtiele afronding (waar dus het Google logo staat) worden je ogen meer naar de rechterkant getrokken (lijkt het)


    8 april 2007 om 08:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!