Driekwart raakt weg kwijt op internet

10 april 2007, 07:44

Moet toegeven dat het mij regelmatig gebeurt. Ik ben op zoek naar A en kom uit op B en ben dan vergeten waar ik eigenlijk naar op zoek was. Uit onderzoek van het Britse onderzoeksbureau YouGov blijkt dat ik niet alleen sta. Een groot deel van de internetgebruikers laat zich tijdens het surfen zo afleiden dat ze uiteindelijk niet meer weten wat ze eigenlijk zochten. Meer dan zeven op de tien mensen erkennen dat ze wel eens ‘Wilfen’, oftewel zichzelf de vraag stellen ‘What was I looking for?’

De onderzoekers laten weten dat er tegenwoordig veel soorten websites zijn die onze aandacht vragen. Internetgebruikers moeten zichzelf een doel stellen en de tijd in de gaten houden, aldus een deskundige vanmorgen in The Daily Telegraph (via: NU.nl).

Wat zijn volgens jullie de grootste afleiders op internet?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Thomas

    Ach, niets nieuws onder de zon 🙂

    Het is net als met boodschappen/inkopen doen. Sommige mensen kopen ook allerei dingen die ze niet nodig hebben en soms ga je ook de stad in om dit en dat te halen maar tegelijk sta je je zelf toe om lekker te wilfen omdat je net je salaris gestort hebt gekregen.

    Overigens krijg ik rare gedachten bij de term WILF aangezien de term MILF ook nogal ingeburgerd is onder fanatiekere intenerd gebruikers en als afkorting daar erg op lijkt :O


    10 april 2007 om 09:14
    OdiliaB

    @Thomas: haha, ik had ook meteen associaties met het woord ‘MILF’

    Verder vind ik het niet echt een probleem, het afdwalen op internet. Op deze manier kom je juist dingen te weten, die je niet had geweten als je puur met hetgeen bezig was geweest je echt wilde weten. Zo kom je nog eens ergens.. Laat mij maar lekker wilfen, dus!


    10 april 2007 om 15:08
    sequence

    Ben het eens met Odilia dat het ‘ketting-lezen’ (om het maar ff zo te noemen) wat vooral van blog naar blog erg makkelijk kan gaan een goede bijdrage kan leveren aan je kennis, echter heeft het afdwalen ook negatieve gevolgen (denk efficiency). Ik betrap me zelf vaak op de overdaad aan geopende tabbladen, waarin de nieuwsgierigheid de werkdruk weer heeft overtroffen. Gelukkig kan je dan nog aan het eerste tabblad zien waar je ooit bent begonnen 😛


    10 april 2007 om 17:45
    media

    Ach, zo af en toe wilfen is best lekker maar ik betrap me er steeds vaker op dat ik heel gericht op zoek ga naar informatie (voor rapport of presentatie) en voordat ik het weet weer tot over mijn oren in een ander interessant onderwerp zit waarover ik ga bloggen. En als het dan tijd is om de computer te sluiten dan is mijn rapport of presentatie nog niet af maar heb ik wel over 5 andere zaken geblogt 😉


    10 april 2007 om 17:59
    Henri van den Hoof

    Zelfde associatie als Thomas en Odilia 😉 Maar herken ook zeker wel het probleem van het afdwalen. Maar er is ook voort zoveel interessante content beschikbaar dat de verleiding moeilijk is te weerstaan… Aan de andere kant is het ook echt een kwestie van een enorme verrijking aan kennis en verbreding die je toch wel krijgt op deze manier. Maar ja soms kan het wel eens slecht getimed zijn…


    10 april 2007 om 19:15
    Tim Molendijk

    Ik beschouw dit echt als een luxeprobleem. Natuurlijk, regelmatig schopt ‘afdwalen’ mijn o zo doordachte werkschema volledig omver (vannacht is weer een goed voorbeeld), en uiteraard gaat dat ten koste van vele zaken. Maar uiteindelijk heb je dit volledig zelf in de hand; je doet het allemaal zelf.

    Persoonlijk sta ik mezelf bij tijd en wijle toe om volledig uit de band te springen(/wilfen). De mooie, interessante, geestverruimende, tot nadenken aanzettende, onverwachte oplossingen aandragende, tot nieuwe inzichten leidende en anderszins verfrissende juweeltjes die ik in zo’n (doorgaans) nacht tegenkom zijn de schade die het mijn andere werkzaamheden toebrengt over het algemeen meer dan waard.


    16 april 2007 om 02:29
    Annet

    De kunst van doelgericht googlen, googlen met een missie, je zou er een tutorial voor kunnen opzetten. Tijdrovend, maar uitermate fascinerend wanneer je hèt gevonden hebt.


    16 april 2007 om 04:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!