Kobalt in de etalage

18 april 2007, 05:29

Adformatie:

(…) Wat al langer als gerucht rondging, werd gisteren eindelijk bevestigd: Kobalt staat officieel in de etalage, oftewel, het adverteerders-mediabureau is ‘op zoek naar een strategische partner’. Het persbericht (pdf) geeft ‘veranderende markt-omstandigheden’ als reden. Kobalt-baas Marc Stubbé gaat er voorlopig vanuit, dat een nieuwe eigenaar het hele bedrijf overneemt en dat het niet in delen wordt opgeknipt. Uitgezonderd Maxeda (dat vertrekt) geven de overige Kobalt-aandeelhouders (ABN AMRO, Ahold, Heineken, ING, Laurus, Masterfoods en Rabobank) een commitment af om tenminste nog twee jaar klant te blijven onder een nieuwe eigenaar. Verwacht mag worden dat Omnicom (ten behoeve van een tweede mediabureaumerk naast OMD) en Aegis Media in elk geval belangstelling hebben. Kobalt, waar 225 mensen werken, haalde in 2006 een omzet van 531 miljoen euro. (…)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Emile van den Berg

    ‘Veranderende marktomstandigheden’… uh? Kan dat niet wat specifieker? Want wat is er de laatste jaren voor Kobalt veranderd maar waar andere bureaus niet mee te maken hadden? Een ander mediabureau als partner zou daarom in dat opzicht niet logisch zijn. Vermoedelijk gewoon op zoek naar een internationaal netwerk? Of een alliante met een full service communicatienetwerk om meer grip te krijgen op concept en creatie? Anyone?


    18 april 2007 om 09:20
    media

    Emile, ik begrijp het persbericht eerlijk gezegd ook niet helemaal. Aansluiting bij een internationaal netwerk (met alle schaalvoordelen en kortingen) lijkt de meest logische verklaring.

    Iemand enig idee waarom Maxeda uitstapt?


    18 april 2007 om 21:59
    Emile van den Berg

    Het bericht van Maxeda dateert al uit februari. Het vermoeden was toen dat Maxeda, of delen daarvan, ook weer te koop staan en dan is het als bedrijf beter om zo min mogelijk deelnemingen te hebben.

    Kobalt staat waarschijnlijk zelf in de etalage omdat vooral de internationale adverteerders steeds vaker hun media-inkoop wereldwijd consolideren bij 1 partij. En aangezien Kobalt alleen lokaal opereert is de aansluiting bij een internationaal netwerk in dat opzicht belangrijk om dergelijke klanten binnen te kunnen blijven houden.


    19 april 2007 om 05:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!