Social networking en recruitment

25 april 2007, 13:01

Recruitment en marketingShould Monster be scared, vraagt E-Marketer zich af? Linkedin laat een 89% groei zien in leden ten opzichte van 2005-2006 en heeft er inmiddels 8 miljoen wereldwijd (waarvan naar schatting zo’n 2 miljoen in Europa). Maar ook Xing heeft, met 1,5 miljoen leden waarvan 35.000 in Nederland (cijfers oktober 2006) al een behoorlijke massa bereikt. Steeds meer werknemers en werkgevers gebruiken deze sites om nieuw personeel te vinden. Met name de niche mogelijkheden en de profiling mogelijkheden die dergelijke sites bieden zijn interessant voor bedrijven.

Gisteren kwam Intelligence group met een rapport dat 43% van de Hyvers positief zou staan tegenover wervingsactiviteiten. Dit persbericht geeft echter ook aan dat 37% van Hyves gebruik maakt. Indien we dit echter naar de arbeidspopulatie zouden omrekenen (arbeidspopulatie is ongeveer 7,5 miljoen mensen groot in Nederland volgens het CBS) zouden er dus zo’n 2,7 miljoen Nederlandse Hyves profielen moeten zijn van mensen die mogelijk tot de arbeidsmarkt populatie kunnen behoren. Aangezien er op dit moment in totaal rond de 2,1 miljoen Nederlandse Hyves profielen zijn lijkt de steekproef van dit onderzoek op zijn best twijfelachtig.

Maar ook al is de betrouwbaarheid van het IG onderzoek niet heel hoog, de cijfers zijn wel interessant. Want zelfs al zijn ze een stuk minder florissant, blijven ze goed. Slechts 3% is ooit benaderd voor een baan, staat 43% er positief tegenover. De vraag is echter: hoe betrouwbaar is dit getal? Want daar waar veel mensen waarschijnlijk positief staan tegenover een vacature die bij je past, is een Hyves profiel niet echt geschikt voor goede targetting. Zoals ook HRlog gisteren al schrijft. Zelf ben ik inmiddels 4 keer in Hyves benaderd om mijn CV op te sturen, op basis van een lidmaatschap van een bepaalde Hyve. Ik moet zeggen dat ik de vierde keer het bericht als SPAM heb aangemerkt. Dus hoeveel van die 43% staan nog open voor vacatures als de targetting (die dus heel lastig is) ontbreekt.

Hyves lijkt onontgonnen terrein en er is veel mogelijk. Als men echt zo open staat voor vacatures is dat mogelijk natuurlijk ook omdat er nog zo weinig mee gedaan wordt. Zal de attitude t.o.v. vacatures veranderen als men veel vacatures krijgt? Het lijkt me wel. Zolang het uniek is, is het spannend. En natuurlijk, als het relevant is, zal het goed blijven gaan. Echter, is op basis van een Hyves profiel een relevante match te maken? Ik denk dat er te weinig gegevens in Hyves zitten, daarvoor kan je beter Linkedin of Xing gebruiken.

Wel zijn er mogelijkheden voor sterke (consumenten) merken. Immers, een H&M Hyve waar (even generaliserend) 16 jarige meisjes over de H&M kleding praten, is natuurlijk een goede plek om als H&M duidelijk te maken dat je personeelskorting krijgt als je er komt werken (als dat zo is, zo niet: meteen invoeren) en part time verkopers te werven. Zo zijn er natuurlijk meer mogelijkheden te bedenken en ook voor Alumni netwerken is Hyves een goede plek.

En natuurlijk zijn er meer mogelijkheden, zoals een tweetal accountancy clubs (KPMG als bedrijf en de NOVAA als branche organisatie) bewijzen. Beide nemen Hyves integraal mee in hun campagnes, maar wel om mensen naar hun recruitment games te krijgen. Dus niet zozeer als profiling en getarget werven, maar meer in een algemene, adverterende zin. Voor een advertentie is Hyves waarschijnlijk al beter de targetten dan een gemiddelde site, zonder profielen, opleidingen of interesses.

De meest interessante cases zouden misschien wel te vinden zijn in goede referral programs. Een goede virale actie om mensen aan te dragen voor een bepaalde baan, waarbij Hyvers dit actief kunnen doen heb ik nog niet langs zien komen. Nu zijn goede virale acties natuurlijk altijd heel erg lastig, maar daar liggen wel mogelijkheden. Immers, dan hoor je van je vrienden dat je ergens moet kijken in plaats van dat het een push is en ga je uit van de unieke kracht van het medium: de connecties.

Tot slot kan je Hyves ook inzettten indien je bepaalde, bijzondere, personen wil werven. Er is een ZZP’ers Hyve, waar je natuurlijk freelancers kan proberen te werven voor opdrachten. Maar er zijn ook bepaalde opleidingen die dermate specifiek zijn (ik denk aan bepaalde opleidingen in Wageningen of b.v. Larenstein is de agrarische sector) waar je mogelijk een behoorlijke targetting uit kan halen.

In mijn optiek kan je dus zakelijke netwerken inzetten voor directe, pro actieve, werving. Persoonlijke netwerken zijn geschikt voor verschillende soorten acties, maar het directe werven lijkt vanwege de profielen lastig of onmogelijk. Wel zijn er dus mogelijkheden om rondom sterke merken iets te doen. Tevens zijn er mogelijkheden om op hele specifieke groepen iets te doen en natuurlijk kan je er (semi getarget) adverteren. Toch is het ‘onontgonnen terrein’ van Hyves volgens mij iets dat voor een deel ook ‘onvruchtbare grond’.

Overigens kreeg ik gisteren, tijdens een training die ik over dit onderwerp verzorgde, de vraag waar het met deze netwerken naar toe zou gaan en of ze ten onder zouden gaan aan hun eigen succes. Ik geloof het laatste niet, ondanks dat je netwerk inderdaad zal uitbreiden en je soms mensen zal vergeten. Toch blijven dit connecties en in mijn ervaring verlaagd dat hoe dan ook de drempel om, ook al is het na jaren, met elkaar in contact te komen.

De toekomst van sociale netwerken ligt denk ik op twee gebieden. Ten eerste reputatie management (web 3.0: semantic web). Als je je reputatie, je profiel, mee kan nemen door een open structuur denk ik dat dit een grote toegevoegde waarde zal bieden en derhalve het succes enkel groter zal worden. Daarnaast zie ik koppelingen met 3D. Zoals je ook in 3D werelden (b.v. gaming straks) je reputatie (en je karakter) van game A mee kan nemen naar game B, zal er ook een koppeling komen tussen 3D werelden als Second Life en sociale netwerken, waarbij je dus ook je reputatie mee kan nemen. Ik ben uiteraard zeer benieuwd naar jullie toekomst visie op sociale netwerken en hun ontwikkeling, dus bij deze een open invitatie hierop te reageren.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

10 Reacties

    Waasdorp

    Hoi Bas,

    Om de resultaten van een onderzoek twijfelachtig te noemen als bijna 3.000 personen onafhankelijk zijn ondervraagd is een merkwaardige constatering. Ook al is je berekening vanuit de projectiecijfers interessant, blijft het altijd de steekproef van het onderzoek dat de betrouwbaarheid bepaald en niet de berekening die jij maakt op basis van projectiecijfers. Hoe dat werkt is een lang verhaal en daarvoor mag je me altijd bellen. Dat heeft o.a. met wegingen te maken. Mocht je daarover iets willen weten, je hebt mijn telefoonnummer.

    O..ja, het zou je sieren als je je blog zou aanpassen.

    MvG

    Geert-Jan Waasdorp


    25 april 2007 om 18:58
    Floris

    Over cijfers gesproken, Linkedin zelf geeft aan meer dan 10 miljoen leden te hebben.


    26 april 2007 om 04:34
    chi666

    @floris cijfers linkedin zijn ook okt 06.

    @waasdorp: helaas weet je dat ik geen journalist ben die je om de tuin kan leiden met steekproef cijfers. die zijn niet relevant als de onderliggende populatie niet klopt. in dit geval duidelijk het geval, aangezien je ook Niet kan aangeven wat er niet aan klopt aan mijn berekening. Immers kloppen de cijfers gewoon niet. Het zou je sieren als je mijn berekening kan ontkrachten of je fout kan toegeven, in plaats van te praten over wegingen, terwijl aan het eind vd dag je steekproef gewoon niet klopte op basis van de cijfers.


    26 april 2007 om 05:34
    Doron

    wellicht leuk om ook eens de andere kant te belichten: mensen die dankzij hun myspace/hyves profiel juist niet worden aangenomen of ook in steeds toenemende mate; ontslagen worden door de persoonlijke infor en comments op hun social network profiel.


    26 april 2007 om 07:09
    chi666

    @Doron, Jochem

    Dit is een groot gevaar i.v.m. persoonsverwarring. Ik ken mensen die op hun sollicitatie gesprekken de vraag kregen iets uit te leggen wat men ‘gegoogeld’ had, maar wat teksten waren van een naamgenoot. Je vraagt je dan meteen af: hoevaak is die persoon niet eens uitgenodigd vanwege diezelfde mis informatie. Heb erg veel problemen met dergelijke zaken, helaas komen ze wel voor.


    26 april 2007 om 09:16
    Paul van Oosterhout

    @Bas:

    Goed punt m.b.t. de persoonsverwarring maar wie goed zoekt kan dat vermijden….

    Nu wordt er, als er resultaten zijn op bijv. een ingevulde naam, aangenomen dat die naam gelijk de persoon is die je voor ogen hebt. Je moet anders zoeken.Als de bron andere mogelijkheden uitsluit kan je het gebruiken, anders niet….


    26 april 2007 om 10:46
    chi666

    @Paul: ja, met goed zoeken kan je veel voorkomen. Alleen is iets goed doen vaak toch lastig, zo blijkt. En soms weet je echt niet van wie het afkomt.


    26 april 2007 om 11:14
    edwin

    Monster should be scared. Wij merken vanuit de werving & selectie en de executive search branche steeds meer dat de digitale netwerken en de sociale netwerken een steeds belangrijkere rol spelen bij het vinden van de juiste mensen. Over het algemeen worden de mensen op Monster door zoveel verschillende partijen benaderd waarbij het schieten met hagel nog steeds zeer veelvuldig voorkomt. Kandidaten die wij (ook) benaderen via Monsterboard beamen dit. Het medium is vluchtig en de kandidaat moet een keuze maken uit 20 tot 30 verschillende partijen waarbij het grootste gedeelte van de werving & selectiebranche of onvoldoende kwaliteit heeft om klakkeloos profielen te dumpen bij de kandidaat danwel druk bezig is om zijn eigen database te vullen. Daadwerkelijk een match maken en luisteren wat de kandidaat daadwerkelijk wil dat komt helaas bij het topje van de ijsberg voor. De netwerken zoals linkedin (uitermate geschikt als wervingstool omdat de kandidaten over het algemeen hoger opgeleid zijn en daarbij aangeven of ze in de markt zijn) en xing (uitermate geschikt voor de interim markt) zijn dan ook nieuwe netwerken waarbij vooral het netwerken een belangrijke rol spelen. De lange termijn relatie en ook vaak de sociale relatie tussen mensen is hierbij belangrijk. Vaak levert dat mooie reacties op: ik heb iemand gevonden die bij mij op de middelbare school zit, wil jij dit bericht forwarden…Het brengt zeker mensen dichter bij elkaar die elkaar een tijd geleden nog kenden.

    Om hyves in te zetten voor de directe werving blijft lastig. Mijn/onze persoonlijke ervaring is dat over het algemeen de mensen toch wat schrikkerig reageren en je eigenlijk te dicht bij komt in hun sociale leven (dit overigens doen wij natuurlijk allemaal wel zelf alleen realiseren wij ons soms nog te weinig dat ook bedrijven en werving & selectiebureaus ook op de sociale netwerken deelnemen).

    Second life te gebruiken als medium om kandidaten te werven blijft tot nu toe nog beperkt tot een selecte groep die hier gebruik van maakt..Het totale programma te doorgronden kost m.i. nog teveel tijd waardoor de reguliere gebruiker sneller afhaakt…

    Myspace is trouwens ook een veelgebruiks sociaal netwerk maar daar zie je over het algemeen meer de creatievelingen onder ons gebruik van maken…..De ontwikkelingen volgen zich snel op en de markt gebruikt en duikt ook bovenop de nieuwe technologieen. Mbt het hele web3.0 verhaal moet ik mij afzijdig houden, ik ben slechts een simpele gebruiker van de nieuwe technologieen. Het belooft echter wel allemaal nog meer state of the art te worden.. Ik ben benieuwd!


    26 april 2007 om 12:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!