Input Marketingfacts jaarboek Performance based marketing
Vorig jaar schreef ik voor het Marketingfacts Jaarboek een flink hoofdstuk over de ontwikkelingen op gebied van affiliate marketing en performance based marketing. Alle afrekenmodellen (CPM, CPA, CPS etc.) kwamen aan bod en de werkwijze van affiliatebedrijven werden onder meer besproken. Maar wat is er sindsdien gebeurd? Zover ik het kan overzien is er niet heel veel gebeurd. Ja oké, één voorval zal de zaak flink opschudden.
In maart werd bekend dat Google Pay-Per-Action (PPA) Advertising op het content network officieel in bèta beschikbaar werd gesteld voor adverteerders en publishers in de Verenigde Staten. Dat zal de affiliate markt wel flink doen opschudden. Maar voor de rest is het mij volstrekt onduidelijk wat de ontwikkelingen waren gedurende het afgelopen jaar. Wie helpt mij aan een jaaroverzicht? Aan een marktoverzicht voor Nederland (partijen plus marktaandelen)? Heeft iemand enig idee van de omvang van affiliate marketing in Nederland? Alle input is welkom! Ik snak naar stof tot schrijven wat betreft performance based marketing.
Dank weer!
Voor wie de eerdere postings voor het Marketingfacts Jaarboek gemist heeft, een korte toelichting. Ik ben Bart Nagel, een freelance journalist met specialisatie internet en online marketing. Net als vorig jaar ben ik dit jaar gevraagd het Marketingfacts jaarboek te schrijven. Een aantal Marketingfacts-bloggers, experts op verschillende gebieden, zijn gevraagd input te leveren voor de diverse hoofdstukken. Aanvullend vraag ik via postings regelmatig extra input voor het jaarboek. Jullie input wordt zeer op prijs gesteld!
Zie ook:
Marketingfacts Jaarboek interactief geschreven: Wie helpt?
Viral marketing in Marketingfacts Jaarboek
Is dit alle input die je van de expertbloggers hebt ontvangen Bart? Barry, Maarten of Karel; daar moet toch meer over te vertellen zijn?
Of hou enkele diepteinterviewen? Met de heren van bijv. Testnet, M4N (Seo vriendelijk affiliate netwerk? Lijkt me een ontwikkeling waard?) Etc, etc.
Heb overigens ook nog een prima presentatie van Jeroen Kramer liggen; zal deze ook eens uit het archief opvissen!
Bart, ik neem aan dat je je op Nederland richt dus dan kan Google en de introductie van CPA in de VS dus buiten de beschouwing blijven lijkt me.
Ik onderschrijf de waarneming van Stijn wat betreft de strijd om de publisher omdat alle netwerken uiteraard in dezelfde vijver vissen. Service, commissie, incentives en snelheid keuring en uitbetaling gaan dus steeds meer bepalen via welk netwerk de publisher een adverteerder promoot.
Het antwoord over marktaandelen is niet zo makkelijk te geven, er is immers een enorme overlap van adverteerders en publishers en het is maar de vraag waar je naar kijkt: Aantal adverteerders? Aantal publishers? Bereik? Omzet?
Ik vind het bijna nog interessanter wat er het afgelopen jaar NIET is gebeurd:
-nog steeds geen gezamelijk front, een branche-organisatie, van de netwerken (en belangenorganisatie van de publishers)
-er is geen gebruik gemaakt van de verhoogde aandacht in de media
-Nieuwe internationale netwerken als Zanox en Webgains hebben de internationale klanten nog niet actief in Nederland gekregen, juist iets waarmee ze zich zouden kunnen onderscheiden van de bestaande netwerken
Oh ja, schiet me net te binnen:
ook zie ik de laatste maanden een positieve trend waarbij de netwerken en adverteerders steeds vaker templates voor mailingen beschikbaar stellen en bevestigen daarmee de mogelijkheden die er liggen bij e-mailmarketing.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!