Virtuele aids en veilig vrijen?

8 mei 2007, 07:50

{title}Zoals we inmiddels wel weten is sex, net zoals in de echte wereld, een belangrijk onderdeel van Second Life. Volgens sommige berichten heeft zelfs 30% van de handelingen op Second Life te maken met sex. Enige tijd geleden werd zelfs al de eerste kinderporno op Second life gesignaleerd. Een zeer slecht voorbeeld van interrealiteit zullen we maar zeggen.

Met de grote populariteit van seks in Second Life, is deze wereld dus ook de aangewezen plek om consumenten bewust te maken van aids en de noodzaak van veilig vrijen. Vanaf vandaag zullen er dus voor het eerst virtuele condooms verkocht worden in Second Life. Doel is om bij de zogenaamde residents bewustwording te creëren rondom de wereldwijde aidsepidemie. De opbrengst van de verkoop van deze virtuele condooms gaat naar STOP AIDS NOW!

De virtuele condooms zijn te verkrijgen bij de condoomautomaten die verspreid door Second Life staan, waaronder op het Nederlandse ‘0031’ eiland bij onderandere het cafe en bij de boerderij. Het virtuele condoom wordt vergezeld van leuke gadgets voor de residents die deze kopen. Voor L$200 (Euro 0,55) ontvangen residents het virtuele authentieke condoom in bling-bling goud, een flirt move en een virtuele tattoo, welke exclusief is ontworpen voor de actie door Neerlands tattoo koning en dierenvriend Henk Schiffmacher. Henk Schiffmacher verzorgde gisteravond ook de aftrap van de campagne door met zijn virtuele evenbeeld condooms uit te delen in Second Life. De residents van Second Life kunnen daarnaast ook gewoon “old skool” een donatie doen in de collectebus.

Het hele project is een initiatief van Noortje Offreins in het kader van haar afstuderen aan de opleiding Communicatie en Multimedia Design aan de Hogeschool Rotterdam. Noortje studeert af bij het interactieve communicatie bureau Rhinocreations. Zij bedacht het idee van een virtueel condoom en benaderde zelf de verschillende partijen om dit project te realiseren. DNBmedia, full service partner van Second Life heeft de technische realisatie voor haar rekening genomen. Alle partijen werkte belangeloos aan het project mee. De populariteit van seks en het gedrag dat residents op dit gebied vertonen in Second Life inspireerde haar tot het ontwikkelen van dit initiatief voor STOP AIDS NOW! aldus de bedenkster van het project. Noortje vertelt: “Ik ben van mening dat Second Life geen utopia mag worden omdat je lichamelijk niks kan overkomen. Ik wilde graag op een ludieke een belangrijke boodschap uit de fysieke wereld overbrengen naar deze interessante virtuele wereld.” Goed initiatief!

Marcel van der Heijden
Interactief Strateeg bij Stormkracht 9

Marcel studeerd bedrijfskunde/ marketing management aan de RSM Erasmus Universiteit te Rotterdam. Daarvoor volgde hij de bachelor studie marketing management aan de Hogeschool Inholland. Tijdens zijn stage bij KPMG Accountants raakte hij betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe site en online identiteit en was zijn liefde voor online marketing geboren. Naast zijn studie is hij initiatiefnemer en voorzitter van Generation Next en werkt hij als freelance interactief marketeer voor diverse MKB bedrijven. Zijn interesses liggen op het snijvlak tussen marketing en technologie.

Categorie
Tags

22 Reacties

    mgvandenbroek

    Ik was zelf aanwezig bij de launch van de actie, gisteravond bij DNB. De reportage is te vinden op de site van [www.depers.nl]Dagblad De Pers Ik vind het zelf een heel innovatief idee. Het is maar wat je spielerei noemt….

    @Annet: Wat is er precies StopAidsNow onwaardig aan? Ik zou het eerder ludiek noemen.


    8 mei 2007 om 10:17
    Jan-Willem

    @ Matthijs: Misschien het feit dat er alweer geld word gestopt in Second Life dat vooralsnog niets anders lijkt dan een grote marketinghype, continue weer opgerakeld door de pers en zelfs op een platform als Marketingfacts..


    8 mei 2007 om 10:40
    Annet

    @Matthijs

    Ludiek?? Kom nou toch. Als iets ludiek is dan heeft het ook een grote bereik inworld (=in Second Life zelf) en niet slechts in de pers daarbuiten. Basta! Innovatief vind ik een student van de Rietveld die in reallife Vondelpark met zijn vrienden in Second Life zit te chatten. Over dit soort avontuurlijke grappige techneuten wordt echter nooit geschreven.

    Ik schop nu wellicht tegen mijn eigen fascinatie aan, maar wel met kritisch oog. Ik heb samen met Marco en anderen teveel ludieke SL acties via de MF redactie richting prullenbak moeten gooien. Deze had er wat mij betreft bij gemogen.


    8 mei 2007 om 10:59
    Tim

    @Annet waar maak je zo druk om? het is en goed project waarbij er op een andere manier bewust wording wordt gemaakt over het probleem AIDS.. begrijp niet echt waar je je zo druk overmaakt, jaloezie misschien? ik weet het niet maar ik vindt het toffe actie!


    8 mei 2007 om 11:20
    Marcel van der Heijden

    @Annet: ik sluit me aan bij Tim en Matthijs. Wat is hier precies Stop Aids Now onwaardig aan? Zoals ik in de intro van mijn artikel ook probeerde duidelijk te maken zitten er positieve en negatieve kanten aan interrealiteit. Kennelijk wordt seks in Second Life (of cyber seks zoals het in de old skool days nog gewoon genoemd werdt) door heel veel mensen als echt ervaren. Ik vind dat dit project daar heel erg goed op inspeelt door mensen zowel in het echte leven als ik Second Life bewust te maken van de risico’s van onveilig vrijen en aids. Het lijkt mij dat zo’n actie nooit het predikaat “onwaardig” kan krijgen, want ook al maak red je hier maar 1 persoon hier mee, elke persoon is winst in de strijd tegen aids!

    Jij vind het bereik van de actie “inworld” te klein. Voorzover ik heb het kunnen zien is de actie uitsluitend op Nederlandse Second Life bewoners gericht omdat STOP AIDS NOW een Nederlands initiatief is. Maar ik denk dat deze actie voor STOP AIDS NOW en andere goede doelen een belangrijke test is in de omgang met donaties/acties in virtuele werelden. Daarnaast is de actie pas gisterenavond begonnnen, ik denk dus dat het nog te vroeg is om iets over het bereik te zeggen. Daarnaast zou ik je ook willen vragen om uitspraken zoals “flauwekul” en “richting prullenbak moeten gooien. Deze had er wat mij betreft bij gemogen.” Dit is wel iemand zijn afstudeerproject waar je het over hebt, niet een of andere PR stunt van een internationaal bedrijf die een vestiging opent in Second Life. En waarom zou een student van de Rietveld die in reallife in Vondelpark met zijn vrienden in Second Life zit te chatten innovatiever zijn dan een student van de Willem de Koning Academie die virtuele condooms uitdeeld met Henk Schiffmacher?

    Kritiek in reacties is goed en daar ontleent Marketingfacts ook mede zijn bestaansrecht aan. Maar wel graag gefundeerd en laten we aardig tegen elkaar blijven.


    8 mei 2007 om 12:48
    Gustaf

    Ik heb in de media al verschillende dingen gehoord/gelezen over deze aktie. Alleen de spin off is dus al de moeite waard. Stop aids now! krijgt op deze manier weer de nodige aandacht. Doel bereikt!


    8 mei 2007 om 12:52
    Marieke V

    Nou ja zeg… Sta je daar voor flink wat dollars fors geschapen te zijn, moet je eerst nog een eind vliegen om langs een van de drie de condoomautomaten te gaan.


    8 mei 2007 om 13:16
    Lianne

    @Marieke

    Dat is nou juist het mooie aan deze actie: die piemel krijg je er gratis bij!

    Je kunt het geld voor die dure piemel dus besparen en met minder geld een veilige gouden piemel kopen en meteen Stop Aids Now! steunen 🙂


    8 mei 2007 om 15:11
    Annet

    @Tim

    no comment

    @Marcel

    Je hebt niet goed gekeken, de handleiding van de automaat is ook in het engels. En het zou wel erg vreemd zijn om in een global world als SL met een maatschappelijk vraagstuk wat allen aangaat, je alleen te richten op nederlanders. Geen slecht woord over Willem de Kooning of Schiffmacher (prachtig werk). WYSIWYCriticize = ik zie een automaat en een pakketje wat eruit floept wat mensen moet behoeden voor een Sodom en Gonorroe … een nobel en interessant streven, maar dat de WdKA daar een student op laat slagen lijkt me sterk. Maar ik laat me graag informeren.


    8 mei 2007 om 17:50
    PB

    Deze actie is het misschien waard door de aandacht die het nu krijgt in de “offline” wereld, maar ik heb echter 1 grote kanttekening. Maar de waarde voor SOA preventie door hun aandacht op second life seks mist volgens mij z’n doelgroep.

    De mensen die daar zonder zorgen cybersex willen hebben, doen dat daar juist omdat het voor hen in “real life” anders in elkaar steekt. Zij zullen niet echt bezig zijn met een virtueel condoom en al helemaal niet als dat zeer beperkt verkrijgbaar is in SL.

    Ik denk dat StopAidsNow beter z’n aandacht op de huidige problemen bij hun “offline” doelgroep kunnen houden, aangezien er in de huidge maatschappij genoeg problemen zijn met SOA en Aids. Met deze hoeveelheid tijd en moeite hadden ze offline meer resultaten kunnen behalen (is mijn mening)


    9 mei 2007 om 06:12
    M Brandon

    @ Marcel: Ik ben het met je eens dat het een hele leuke actie is. Het is goed bedacht en innovatef op het vlak dat er in Second life nu ook een mate van maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt ingevoerd. Communicatief een erg leuke actie!

    @ Annet: Ik ben het met jou eens dat deze actie een kleine kans van slagen heeft. Het aantal nederlanders dat gebruik maakt van Second Life, is nog veel al een snuffelaar. Heeft dus nog geen Linden dollars om uit te geven en zal daarom niet kunnen meedoen aan deze actie. De gebruikers die wel Linden dollars hebben zullen het wellicht zonde vinden om er geld aan uit te geven. Waarom zou je ook… Aids kan je in de virtuele wereld toch niet krijgen. Dus marketing technisch gezien is een kans van slagen in dit geval nog totaal niet zeker…of iemand moet een virtuele vorm van aids ontwerpen die opgelopen kan worden als je sex met een andere avatar hebt zonder condoom;)

    @ Noortje Offereins: Erg leuk initiatief en je hebt goed proberen in te spelen op de trends in web 2.0 land!


    9 mei 2007 om 06:16
    Annet

    @M Brandon

    Kijk! En dat is nu innovatief:

    “of iemand moet een virtuele vorm van aids ontwerpen die opgelopen kan worden als je sex met een andere avatar hebt zonder condoom”

    een animatie creëeren, waarbij tijdens “de onveilige daad” je avatar ineens op red alert gaat. Een soort van guerillamarketing. (het Benetton effect) Dat is inspelen op de mogelijkheden die Second Life biedt.


    9 mei 2007 om 06:40
    M Brandon

    @Annet: dank je wel!


    9 mei 2007 om 06:45
    Marcel van der Heijden

    @Annet: ik ben het met je eens dat Second Life een Global World is. maar toch gaan wij Nederlanders weer onze eigen eilandjes creeren zoals Our Virtual Holland en 0031. Net zoals in de echte wereld. Mensen die gelijkgestemd zijn trekken altijd naar elkaar toe. Daarom denk ik dat de makers van de actie ervoor hebben gekozen om het eerst in een Nederlandse omgeving te doen, gezien het feit dat STOP AIDS NOW een Nederlands initiatief is. Ik denk namelijk dat er buiten Nederland weinig mensen zijn die STOP AIDS NOW en Henk Schiffmacher kennen. Maar wellicht als het een succes is kan de internationale strijd tegen aids hier een global inworld actie van maken. Ik vind het in ieder geval een mooie testcase. En dat de gebruiksaanwijzing op de automaat in het Engels. Tja, wellicht is daar bewust voor gekozen.

    @PB: helemaal met je eens, het heeft STOP AIDS NOW! weer een hoop positieve aandacht opgeleverd en dat is zeker bij zo’n goed doel meer dan meegenomen

    @Marieke V: lol 😉


    9 mei 2007 om 07:23
    Annet

    @Marcel

    Hoeveel nederlandse bezoekers zijn er op de betreffende 3 locaties?

    @Dialogical

    Leuk idee, maar denk je niet dat het veel negatieve reacties zal uitlokken? Dat ergens iemand zichzelf tagt als virusdrager en dat er paniek zal ontstaan tussen iedereen die zich onder die persoon begeeft in de boomstructuur?


    9 mei 2007 om 10:38
    Marcel van der Heijden

    @Annet: ik heb persoonlijk geen idee hoeveel Nederlandse bezoekers daar zijn. Ik dacht dat jij dat wel zou weten 😉


    9 mei 2007 om 10:45
    Dialogical

    @Annet

    Het umfeld moet een spel blijven. Het wil nog niet zeggen of degene die virtueel het virus verspreidt dit ook draagt in het echte leven. Jongeren kunnen via het spel op de website zo een beetje spelen met alle geslachtziektes. Zo kunnen ze kijken welke ziekte het snelste verspreidt en welke minder hard gaat. Het spel moet dan wel waarheidsgetrouw worden geprogrammeerd. De grap van de website is in eerste instantie om te laten zien wie het met wie doet en dat als iedereen er gebruik van maakt, in de zin van User Generated Content, je erachter kunt komen dat je via via een rondje om de wereld hebt gemaakt en het misschien met een bekende van je hebt gedaan. De website moet een hoog boutje / moertje gehalte hebben waardoor het leuk is voor de doelgroep. Vooral jongens vinden het stoer om te laten zien met wie en hoeveel sex ze hebben gehad en via welk meisje ze belanden bij anderen door de boomstructuur. De applicatie dat je een geslachtsziekte kunt verspreiden is een toevoeging van http://www.wieheefthetmetwiegedaan.nl en moet door de doelgroep zelf ontdekt worden, anders gaat het niet werken.


    9 mei 2007 om 11:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!