Nederlandse webcommunity voor 50-plussers
Al geruime tijd volg ik de trends op het gebeid van online communities gericht op oudere doelgroepen. Ze schieten internationaal als paddestoelen uit de grond, maar Nederland blijft flink achter. De enige die we hier kennen is Vijftigplusser.nl . Geen stoere miljoenencijfers zoals bij Eons, maar een bescheiden en degelijk Nederlands project. “Vijftigplusser.nl is de eerste en grootste Nederlandse online community voor de actieve 50-plusser van nu.” Wat begon als een 50 plus portal ontwikkelt zich in rap tempo tot een volwassen community.
Over Vijftigplusser.nl
De website is in oktober 2006 officieel van start gegaan en ziet zijn bezoekersaantallen sindsdien iedere twee maanden verdubbelen. De kracht van Vijftigplusser ligt volgens oprichter Thijs van Halteren in het aanpassen van de site aan de wensen en behoeften van de doelgroep. Volgens hem willen zijn leden bruikbare toepassingen in een aantrekkelijk jasje. Resultaat: een website met frisse en uitdagende mogelijkheden voor de oudere internetgebruiker van nu. Gebruikers en leden kunnen de site gebruiken om elkaar te ontmoeten in de chat of op het forum, cursussen volgen, artikelen plaatsen, nieuws lezen, spelletjes spelen, e-cards versturen of een weblog beginnen met eigen fotoboek en gastenboek. De teller staat na de eerste twee maanden op 450 weblogs, 2200 artikelen en 417 fotoboeken.
Nieuwe ontwikkelingen
In september 2006 rees hier op Marketingfacts al de vraag of de doelgroep zich herkent in de propositie van de site en of de look and feel van de site niet te karig was. Voelt de doelgroep zich vijftigplusser of herkent zij zich meer in de benaming babyboomer of youngtimer? Vragen die ik voor Vijftigplusser nog niet kan beantwoorden.
Er is sindsdien een hoop veranderd, maar de site is nog lang niet af. Van Halteren zet 2007 in het teken van het ontwikkelen van nieuwe uitdagende modules:
1. een agenda op de weblogs
2. publicatiemogelijkheden voor eigen familiestamboom
3. een eigen marktplaats
4. implementeren van een social network
In internationaal perspectief
Vooral die laatste ontwikkeling mis ik op de huidige site. Het is een community met leden, maar qua functionaliteiten lijkt de site nog teveel op een portal. Juist door het toevoegen van een social network kan Vijftigplusser meedoen met de grote internationale jongens. En dat zijn er veel. Het topje van de ijsberg:
Het is nu wachten tot er in Nederland een tweede speler komt. Dan pas zal vijftigplusser concurrentie gaan krijgen.
Me alle respect, grijzeharen.nl en mijnanne.nl zien er niet uit als echte communities. Meer als portals van het type vitaal.nl en seniorgids.nl. Het wachten is eigenlijk tot de grote spelers zich ermee gaan bemoeien. Dan denk ik aan Sanoma, Plus of Omroep Max.
Opmerkelijk bericht in Adformatie deze week dat volgens recent onderzoek in Duitsland (ARD en ZDF) in abosulte aantallen nu meer 50-plussers on-line zijn dan tieners. Benieuwd welke grote speler in Nederland deze opportunity aangrijpt.
De enige echter community site voor senioren is sinds april http://www.seniorgids.nl hier staan alle functies die bij dit type sites nodig is bijeen: chatten, mailen, discussie, marktplaats, vriendenkring, eigen pagina’s, eigenprofiel, interactieve spelletjes, etc. In de chat spreken de mensen elkaar aan met U. Dat het hier om een andere doelgroep gaat is dus wel duidelijk.
@Erik: vergeet niet dat we hier over twee verschillende segmenten van de 50 plus doelgroep praten. Tot een paar jaar geleden hadden we het inderdaad over senioren, grijsaards en soms zelfs bejaarden. Ouderen die geen benul hadden wat ze met de computer en het internet moest beginnen. Zij hebben aan de hand van Seniorweb het internet leren gebruiken. Deze doelgroep is nu inmiddels tussen de 65 en 80 en neemt qua omvang eerder af dan toe. Daar past seniorgids mijns inziens ook nog bij.
Een nieuw tijdperk breekt aan. De babyboomers, de mondige ouderen, de nieuwe vijftigers. Zij zijn het die nu oud worden. In hun werkend leven hebben zij de computer en het internet intrede zien doen. Zij hebben het leren gebruiken en gaan het nu massaal omarmen. Zij willen niet worden aangesproken met vijftiger of senior en willen vooral iets gebruiken dat ook functioneel is. Dan red je het niet met seniorgids.
Beste Arjan,
Hoe weet je hoe 50plussers aangespoken willen worden? Wat mij regelmatig opvalt is dat als er over senioren wordt gesproken er meestal niet met de ‘senior’ zelf over gespoken is. Vrijwel alle onderzoeken in NL houden op bij 49 jaar. Uit weinig onderzoek binnen deze doelgroep blijkt juist dat zij alles lezen waar het woord ‘senior’ in opgenomen is. Overigens, er staan op 50plussers.nl posts van voor september 2006, ik vraag me af hoe dat kan terwijl de site daarna pas van start is gegaan. Als ik naar de items kijk op 50plussers zijn deze helemaal niet gericht op 50plussers maar op een breed algemeen publiek. Ik krijg sterk de indruk dat dit voor september een andere community was en omgedoopt is naar een 50plus site. Weet iemand misschien of dit juist is?
Gr. Erik
@Erik: ik durf wel degelijk te stellen dat ik weet hoe oudere doelgroepen willen worden aangesproken. Er zijn voldoende onderzoeken gedaan naar wensen en behoeften van deze doelgroep. Inderdaad, veel bedrijven en marketeers houden op bij 49, die mindset probeer ik te veranderen. Ik doe dat in mijn eigen marketingpraktijk. Ik voer zelf ook onderzoek uit naar de doelgroep. Als je ge?nteresseerd bent kan ik je daar weleens inzicht in verschaffen. Wat betreft eerdere posts op vijftigplusser.nl: geen idee. Wellicht kan Thijs van Halteren daar zelf een reactie op geven?
Ik vind het in ieder geval verheugend om te zien dat senioren zo actief worden op het Net. Ik denk dat het internet een bijdrage kan leveren aan het behoud van de autonomie in de latere levensfase.
Excuses voor deze late reactie. Vijftigplusser.nl heeft eerst een jaar als proefballon gedraaid. Het was toen een veredelde startpagina inclusief forum en chatbox. Wij zijn later doorgestart met het huidige professionele platform. Het ‘oude’ forum maakt hier ook deel van uit.
Very informative post.Really thank you! Awesome. abdedkggeeed
Appreciate you sharing, great blog post.Thanks Again. Really Cool. ddefcdakddkdebec
I loved your post.Much thanks again. edkbabedbedd
Regards for helping out, superb information. ddeebggbfdfdcbgb
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!