Mediakalenders voor blog(ger)s?

15 mei 2007, 03:37

Gisteren las ik op Micropersuasion een interessant bericht van Steve Rubel over mediakalenders in sociale media.

Als je als PR professional een bericht goed wilt kunnen pitchen bij de media is het belangrijk om een kalender te hebben met daarin alle belangrijke gebeurtenissen en evenementen. ANP Business biedt hiervoor bijvoorbeeld de ANP Agenda aan. Het heeft immers weinig zin om met nieuws te komen als je vermoed dat op die dag Koningin Beatrix haar taken zal overdragen aan Willem-Alexander of op de dag dat het tien jaar geleden is dat de twin towers werden doorboord door twee vliegtuigen, om maar een paar voorbeelden te noemen. Maar daar ging het niet om in het bericht van Rubel.

Hij heeft het meer over een andere vorm van mediakalender die ook door PR mensen wordt gebruikt, de redactionele kalender. Een voorbeeld daarvan is de redactionele kalender van Reed Business Media. Rubel had het namelijk over een kalender van thema’s die aan bod zullen komen in de media. Vaak weten bladen al een half jaar of een jaar vooruit welke thema’s er aan bod zullen komen. Eigenlijk zijn die mediakalenders bedoeld voor media-inkopers die de informatie gebruiken om hun advertenties te kunnen plannen. (Marketing) PR professionals gebruiken die informatie ook vaak om eventueel producten of diensten die binnen het thema passen onder de aandacht van die bladen te kunnen brengen.

Bloggers zijn vaak geen journalisten, maar blogs worden wel gezien als media. Wellicht zijn bloggers niet zo bezig om ver vooruit al de onderwerpen waar ze over gaan bloggen te plannen. Misschien hebben bloggers/blogs ook wel helemaal geen mediakalender nodig. Maar als je al blogger iets aan je blog wilt verdienen door advertentieruimte aan te bieden, kan zo’n mediakalender wel een hulpmiddel zijn om potentiele adverteerders voor je blog te interesseren. Rubel heeft dus besloten om bij wijze van experiment een mediakalender te gaan bijhouden via Google Agenda. Hij hoopt op die manier doelgerichtere PR pitches te krijgen. Ideetje ook voor Nederlandse bloggers?

Caroline Korsten is actief op het internet sinds midden jaren negentig. Ze studeerde communicatie en (gezondheids)psychologie en heeft een brede kennis en werkervaring op het gebied van PR, journalistiek, marketingcommunicatie en reputatiemanagement. Gewerkt bij diverse multinationals. Deze Europa-trotter woonde vier jaar in Duitsland en twee jaar in Engeland. Geinteresseerd in alles wat met online communicatie en psychologie te maken heeft.

Categorie
Tags

9 Reacties

    wesseling

    Geheel samengevat en geautomatiseerd wil je dus eigenlijk een kalender bijhouden van onderwerpen waarop op welke datum veel wordt geadverteerd bij adwords (omdat het onderwerp dan nieuws is), zodat een aantal dagen daarvoorafgaand commerciele bloggers zouden kunnen schrijven over dit onderwerp. Op het moment dat de pagina goed geindexeerd is en het onderwerp hot is als adword, zal adsense je waarschijnlijk meer opbrengen dan normaal?


    15 mei 2007 om 03:44
    media

    Interessant idee maar ik vraag me inderdaad wel af of er uberhaupt voldoende geplande events zijn waar blogs wat mee doen. De marketingblogs die aandacht besteden aan events als blognomics, picnic en marketing3 (om er maar een paar te noemen) wellicht?

    Aan welke onderwerpen zit je zelf te denken Caroline?


    15 mei 2007 om 03:54
    Gerard van Enk

    Caroline bedoelt toch gewoon dat je een media kalender maakt met onderwerpen waarover je gaat bloggen, dit kunnen events zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.

    Als je deze kalender openbaar maakt, kunnen potentiele adverteerders zien wanneer er onderwerpen aan bod komen die voor hen interessant zijn en dus advertenties aanbieden.


    15 mei 2007 om 05:29
    Annet

    Volgens mij bedoelen Caroline en Rubel dat ook Gerard en het is een interessante invalshoek, nieuwe (?) advertentiemodellen gericht op customized content (vergelijk ad marktplaats van marktplaats.nl). In dit geval een affiliate module voor media events. Toch? (of zit ik er mijlenver naast, het is nog vroeg 😉


    15 mei 2007 om 05:53
    Stonehead

    Voor bepaalde themalogs kan zoiets enigszins werken, omdat die toch al aan de leiband van andere agenda’s lopen: de releasedata van nieuwe boeken, films, muziek, gadgets, auto’s etc. Maar ik vraag me af hoeveel webloggers eigen research doen, daadwerkelijk weken ‘vooruitschrijven’ en zich bovendien aan deadlines houden. Als het hun werk is, okee…


    15 mei 2007 om 06:06
    caroline777

    @Gerard: ja, dat is inderdaad wat ik bedoel.

    @Marco: Neem bijvoorbeeld de vakantieperiode die eraan komt, Een blogger zou vooraf kunnen bepalen dat hij in een bepaalde week gaat bloggen over onderwerpen die met vakantie te maken hebben. Slimmigheidjes om goedkoop te kunnen bellen vanuit het buitenland of mobiel internetten tijdens de vakantie. Ik roep maar wat dingen die voor aanbieders van die mobiele diensten interessant kunnen zijn. Maar het kunnen natuurlijk heel veel onderwerpen zijn. Je kunt bijvoorbeeld rondom de vakantietijd ook denken aan onderwerpen hoe je je huis het beste kunt beveiligen tegen diefstal (kan aanbieders van hang- en sluitwerk wellicht over de streep trekken om op jouw blog te adverteren), handige weetjes als je je huisdieren mee op vakantie wilt nemen (interessant voor bedrijven die bijvoorbeeld benches verkopen om je hond veilig in te vervoeren – om maar iets te noemen), een artikel over vliegangst waar bedrijven die cursussen op dit vlak aanbieden iets mee kunnen… eigenlijk kan het dus van alles zijn. Evenementen waarvan je al op voorhand weet dat ze eraan komen, is ook een ander voorbeeld (kan interessant zijn voor de beursorganisatie, wellicht ook voor standhouders). Als adverteerders weten dat op een bepaalde blog over dit onderwerp geschreven wordt, kunnen ze daar wellicht op inhaken door op die blog te adverteren.

    @Stonehead: die artikelen hoeven niet al weken van tevoren geschreven te zijn. Je geeft alleen aan dat je in week X op je blog extra aandacht zult schenken aan thema Y. De artikelen kun je dan schrijven als je ze gaat plaatsen.

    @Annet: jij was gewoon al vroeg wakker vanmorgen 🙂 – het is naar mijn idee een nieuwe toepassing (namelijk in de blogosfeer) van een bestaande techniek.

    @Ton: waar jij het over hebt, dat bedoelde ik dus niet, maar dat is zeker ook een interessante invalshoek.


    15 mei 2007 om 07:27
    <a href="http://www.freewriter.nl/">Hajo Smit</a>

    Dit voorstel is toch wel een beetje de revolutie op z’n kop. Alsof je na de doorbraak van het automobiel, komt met een voorstel om een voedings-, poets- en rustschema op te stellen voor je vehicel terwijl we net zijn bevrijd van paardenstront, stallen, borstelen en voederen. Nee het voordeel van die auto was nu net dat ie – i.t.t. tot het edele hoefdier – geen slaap en rust nodig heeft.

    Kortom: zolang er traditionele printmedia zijn met redactiekalenders moet je er als PR professional ook rekening mee houden. Maar bloggers en de nieuwe media hebben dit soort archaïsche. lompe tools juist NIET nodig. Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?


    15 mei 2007 om 07:49
    wesseling

    @Gerard @Annet en @Caroline

    Ik begrijp wat het idee is, maar ik snap de insteek hiervan niet, daarom draaide ik het ook om. Als blogger bepaal je toch zelf je advertenties (en als je groot genoeg bent dat adverteerders naar je toe komen gebruik je een tussenpersoon), of je gebruikt tools die automatisch de advertentie op je content afstemmen? Wanneer je voorruit zou schrijven dan kun je zelf (of je tussenpersoon) zorgen dat je sponsors vindt, iets dat in “normale media” al gesneden koek is, maar logischer zou zijn dat je kijkt waar uit adverteerdersoogpunt interesse in is en dan daar over schrijft? Jij bent echt sneller dan de adverteerder hoor (of je hebt die tussenpersoon weer). Tot slot blijft ook hier content gericht adverteren je altijd ondersteunen…

    Ik zeg, geen goed idee voor een normale blogger. Wat ik meeneem is dat het leuk kan zijn een adverteerder te koppelen aan een bepaald artikel of vast terugkerend iets, mits je bereik hebt…

    Lijkt mij dat je als blogger gewoon (samen) moet schrijven voor je lezers en jezelf. Dan is de content goed en de contentgerelateerde advertenties doen de rest. Schrijven over zaken die actueel zijn of worden is haast niet meer dan logisch. Goede adverteerders profiteren hier dan zelf van mee. Op weblogs = je klant toch de lezer en niet de adverteerder? 1) klant 2) content 3) adverteerder komt vanzelf.


    15 mei 2007 om 07:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!