Virtuele werelden: meer dan alleen Second Life

22 mei 2007, 03:20

{title}Enkele weken geleden was ik deelnemer aan de Reclamedag 2007, een jaarlijks evenement georganiseerd door de MAEUR, de marketing associatie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het thema deze dag was “Virtuele Werelden”. Helaas blijken de meeste mensen bij het thema virtuele werelden vooral gelijk aan Second Life te denken. Door de hele discussie tussen de voor en tegenstanders van Second Life willen we af en toe nog wel eens vergeten dat er meer is dan wat de heren van Linden Labs ons voorschotelen. Ik was daarom ook positief verrast door de presentatie van Marcel Pordon, country manager van Habbo Hotel. Gelukkig was hij bereid om zijn presentatie beschikbaar te stellen zodat ik deze met jullie kan delen. Ga daarom mee naar de virtuele wereld die Habbo Hotel heet.

Even nog een snelle introductie voor degene die nog nooit in Habbo Hotel zijn geweest. Habbo Hotel is bedacht door het Finse Sulake. In Nederland wordt Habbo Hotel geëxploiteerd in samenwerking met de Telegraaf Tijdschriften Groep. Habbo Hotel is een virtuele wereld voor jongens en meisjes in de leeftijd 12-20. De volledige presentatie van mijn naamgenoot Marcel kunnen jullie hier bekijken. Ik zal hieronder een korte samenvatting van de presentatie geven en de belangrijkste punten aanstippen.

Nederland in de top 3

Eerst even wat feiten en cijfers. Het eerste Habbo Hotel op internet werd in 2000 geopend in Finland. Inmiddels zijn er wereldwijd 29 Habbo Hotels die maandelijks meer dan 8 miljoen unieke bezoekers trekken. Begin 2004 is de Nederlandse variant van Habbo Hotel van start gegaan. Met meer dan 800.000 unieke bezoekers per maand, waarvan 500.000 bezoekers inloggen per maand en meer dan 60 miljoen pageviews heeft Habbo Hotel een indrukwekkend bereik onder haar doelgroep. De Habbo’s loggen komen gemiddeld 2,2 per dag en blijven dan ongeveer 32 minuten hangen per bezoek. Hiermee is Nederland het derde land qua omvang in het Habbo Hotel netwerk. Heel wat beter dan de recente discussie over het aantal Nederlandstalige Second Life gebruikers.

De virtuele wereld van Habbo Hotel speelt zich dus af in een hotel. Met je Habbo (avatar) kun je verschillende plekken in het hotel bezoeken. Zo is er een Hitkrant Club, een CosmoGIRL! lounge, restaurants, een lido, een picknickweide, verschillende disco’s, een gamehall, een internetcafe en veel loungy plekken. Daarnaast kunnen de Habbo’s een eigen kamer openen in Habbo Hotel en deze naar eigen smaak inrichten. Het inrichten doen ze door middel van meubi. Deze meubi kunnen ze kopen via de catalogus of ze ruilen deze met andere Habbo’s. Om spullen te kopen in Habbo Hotel heb je Habbo Credits nodig. Een beetje vergelijkbaar met Linden Dollars. Een Habbo Credit kost tussen de € 0,12 en € 0,18, afhankelijk van de gekozen betaalmethode en zijn verkrijgbar via Wallie, 0900 nummer, SMS, Minitix, iDeal en Credit Card (van papa of mama ;-).

Communicatie binnen Habbo Hotel verloopt via chat en via Habbo Messenger. Met deze messenger kunnen de Habbo’s hun vrienden snel vinden en ze persoonlijke berichten te sturen, uitnodigen voor een spel of een leuk gesprek of ze nou online zijn of niet. Een pluspunt van Habbo Hotel, zeker omdat het hier ook om jonge bezoekers gaat, is de veiligheid. In Nederland houdt een team van 18 betaalde moderators continu toezicht op eventueel misbruik. De Habbo’s kunnen vanuit elke kamer in het hotel om hulp vragen en een speciaal ontwikkeld taalfilter voorkomt zo veel mogelijk van het expliciete taalgebruik. Het filter werkt zelfs dusdanig goed dat het filterwoord “bobba” nu ook al op schoolpleinen wordt gebruikt.

Succesfactoren

In zijn presentatie gaf Marcel ook op hele duidelijke wijze aan waar het succes van Habbo Hotel aan te danken is (zie de presentatie voor uitleg en voorbeelden van elke succesfactor):

1. Vrienden maken en met bestaande vrienden afspreken

2. Zijn wie je wilt zijn zonder de beperkingen uit het echte leven

3. Communicatie: Habbo Hotel combineert een aantal populaire communicatievormen voor tieners binnen een grafische schil.

4. Je bepaalt zelf het doel: user generated games

5. Fun: er is altijd wat te doen

6. Ontsnapping in een virtuele wereld

7. Mini games

In mijn ogen is het succes van Habbo Hotel vooral te danken aan drie dingen. Ten eerste worden er doorlopend nieuwe functionaliteiten aan de Habbo Hotel wereld toegevoegd (een model wat o.a. Hyves ook succesvol toepast) waardoor bezoekers terug blijven komen. De makers van Habbo Hotel weten heel erg goed wie de doelgroep is en wat er binnen de doelgroep leeft. Ook al pretenderen een hoop uitgevers dat ze dit weten, in de praktijk valt het soms vies tegen. En de makers van Habbo Hotel hebben een duidelijke controle over hun eigen product gehouden maar er is wel voldoende ruimte binnen Habbo Hotel voor eigen inbreng. Bij Second Life heb ik af en toe het idee dat Linden Labs de regie een beetje kwijt is. Nu weet ik dat Second Life een stuk complexer is dan Habbo Hotel en dat het moeilijk is om deze met elkaar te vergelijken. Toch denk ik dat de makers van Second Life en adverteerders nog wat kunnen leren van deze virtuele wereld voor de allerkleinste onder ons.

Marcel hartelijk bedankt voor het delen van deze presentatie met ons!

Marcel van der Heijden
Interactief Strateeg bij Stormkracht 9

Marcel studeerd bedrijfskunde/ marketing management aan de RSM Erasmus Universiteit te Rotterdam. Daarvoor volgde hij de bachelor studie marketing management aan de Hogeschool Inholland. Tijdens zijn stage bij KPMG Accountants raakte hij betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe site en online identiteit en was zijn liefde voor online marketing geboren. Naast zijn studie is hij initiatiefnemer en voorzitter van Generation Next en werkt hij als freelance interactief marketeer voor diverse MKB bedrijven. Zijn interesses liggen op het snijvlak tussen marketing en technologie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jurjen de Vries

    @Marcel. Mooi stuk, en weer even lekker up-to-date.

    Een puntje van kritiek, ik denk niet dat Linden Labs iets met veranderen, het is namelijk hun concept om de wereld zo open mogelijk te stellen en er zelf geen regie in te voeren. Zo kiest elke producent van een virtuele wereld natuurlijk een concept. Voor hun valt dus ook niets te leren, behalve blijven luisteren wat gebruikers in het algemeen willen, dat verschilt bij hun nog wel eens.

    De meeste ‘adverteerders’ daarin tegen, al zijn het meer land eigenaren, zouden hier wel beter naar moeten kijken, dit blijkt ook uit onderzoek wat op diverse blogs heeft gestaan. Maar die fout zie je ze vaak niet enkel op Second Life maken, maar meerdere omgevingen.

    Enkel omgevingen waar ze goed begeleid worden, of waar de begeleiding er niet standaard bij zit (Zoals SL) maar wel goede begeleiding ingeschakeld wordt, en er goed op o.a. jouw genoemde punten gelet wordt, hebben veel grotere kans van slagen.


    22 mei 2007 om 13:30
    Wolter Kloosterboer

    @ Marcel, leuk stuk. Ik kende Habbo nog niet en ben dus even gaan kijken. Ik zag dat de cijfers die je gebruikt in je posting uit de presentatie komen. Heb je het idee dat deze beter kloppen dan de cijfers over Second Life of moeten we hier ook een (flinke) marge nemen?


    22 mei 2007 om 17:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!