Blogger Relations: gaan bloggers ook naar bedrijven?
In mijn vorige post over blogger relations ging het erom hoe bedrijven bloggers kunnen bereiken voor pitches en dergelijke. Uiteraard is het bij de relatie tussen bedrijven en bloggers eigenlijk niet anders dan bij bedrijven en journalisten. Bedrijven hebben journalisten nodig bij het bewaken en verstevigen van de reputatie van het bedrijf en om free publicity te genereren, maar omgekeerd hebben die journalisten ook die bedrijven nodig. Journalisten hebben informatie van het bedrijf nodig als input voor hun artikelen. Bij public relations/media relations gaat het dus om een wisselwerking.
Ik vraag me af of het ook te vertalen is naar de relatie tussen bloggers en bedrijven. Een bedrijf kan proberen via blogs hun nieuws te pitchen en producten te laten testen. Maar omgekeerd willen bloggers wellicht ook graag die bedrijven bereiken om het nieuws uit de eerste hand te hebben.
Hoewel steeds meer bedrijven overgaan tot het monitoren van de blogosfeer, is het voor bloggers wellicht makkelijker om bedrijven te vinden, dan het voor bedrijven is om de juiste bloggers te vinden. De meeste PR professionals willen hun werk goed doen. Om dat te kunnen doen hebben ze een bepaalde basisinformatie nodig, die de blogger ze kan geven. Hoewel het makkelijk zou zijn als de blogger zijn opinie over het bedrijf kenbaar zou maken, is er geen enkele PR professional die dat verwacht. Dat kunnen ze ook achterhalen als de blog lezen. Een blogger die een relatie op wil bouwen met relevante bedrijven, doet er dus goed aan zichzelf bij die bedrijven te introduceren, te laten weten hoe de blog heet, wat hem/haar interesseert en hoe het bedrijf de blogger kan bereiken. Ik vraag me af of er al bloggers zijn die bedrijven systematisch benaderen om op de verzendlijst voor informatie te komen of dit van plan zijn te gaan doen. Iemand enig idee?
Ik heb wel diverse bedrijven in de drankenbranche gevraagd mij op de perslijst te zetten.
Enkele hebben dat ook wel gedaan, het merendeel niet, en er komen ook steeds vaker persberichten in mijn mailbox, ook van bedrijven of branchegerelateerde instanties waar ik me niet heb geïntroduceerd. In mijn geval zijn de relaties er natuurlijk al, alleen ben ik dan in de meeste gevallen de klant, ze hebben vaak wel wat moeite me met een andere pet op te zien.
Opvallend is af en toe mail van ontevreden consumenten die behalve de traditionele media ook bloggers mailen. Meestal doe ik daar trouwens, evenals de traditionele media, niets mee.
Ik heb me in het verleden zeker aangemeld bij een aantal bedrijven voor persinformatie. Denk daarbij aan onderzoekbureaus en grote partijen als Google en MSN. Tegenwoordig ligt het iets anders en moet ik de meeste persberichten ongebruikt laten liggen (teveel, niet relevant, etc).
@Marco: zo gaat het in de journalistiek ook. Heel veel persberichten, veel niet relevant of onbruikbaar. Maar het gaat om die paar berichten die wel nieuwswaardig zijn. En die had je niet willen missen, toch?
@Caroline: mee eens; daarom laat ik de persberichten ook gewoon binnenkomen (op pers-at-marketingfacts.nl) en loop ik één keer per dag door deze map (persberichten worden automatisch in speciale map geplaatst) om te kijken of er nog iets tussen zit waar we wat mee kunnen op Marketingfacts.
Toevallig ben ik net deze week begonnen contact op te nemen met bedrijven om ze op mijn weblog te wijzen en te vragen of we wellicht iets voor elkaar kunnen betekenen. Momenteel heb ik pas twee bedrijven aangeschreven. Bij een grote camera fabrikant ben ik nu op de perslijst geplaatst en van het andere bedrijf wacht ik nog op een reactie..
Systematisch ben ik dus nog niet bezig, maar een begin is er. 🙂
Voor HRlog hebben we dat ook gedaan, ik deels op mijn eigen adres voor partijen waarvan ik dacht dat ze echt interessant waren. Helaas zijn die inmiddels allemaal weer gestopt. Deels komt het nu wel op het algemene HRlog adres binnen, maar net als bij Marco is 95% niet bruikbaar omdat het geen relevantie heeft voor het vakgebied of niet bepaald nieuwswaardig is (we hebben de 654e vacaturebank van nederland zonder onderscheidend vermogen gelanceerd-niveau).
Als marketingmanager voor het e-learningproduct Remindo ben ik afgelopen maanden druk op zoek geweest om geschikte bloggers in het onderwijs te vinden. En dat was best lastig, want naast dat je ze moet vinden, moet je ze ook leren kennen. En aangezien onze insteek toch pr omhelst, zoek je natuurlijk ook de invloedrijke partijen die daar voor open staan.
Ondanks dat wij dit bewust doen door op een softe, oprecht betrokken manier over de ontwikkelingen en toepassingen in de markt te willen praten, stuiten wij toch regelmatig op een soort van afweer. Om die aversie weg te nemen, zetten wij ons eigen weblog in. Door frequent in artikelen te verwijzen naar de invloedrijke bloggers en actief met een trackback te reageren op hun weblogs zie je het contact langzaam groeien. Hierdoor ontstaan er dus weer automatisch kansen om harder nieuws op weblogs vermeld te krijgen.
Wij zijn nu zo’n twee maanden bezig en zien nu dat deze insteek werkt. Feit blijft echter, dat er best veel tijd in gaat zitten en je continue actief moet zijn…
@Dennis: eerste stap is inderdaad het vertrouwen winnen en tonen dat je oprecht bezig bent met het leren kennen van de groep bloggers en ze niet alleen maar voor je pr-karretje wilt spannen. Net even snel jullie blog bekeken; ziet er goed uit!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!