Een rotte Apple verzint nieuwe DRM

4 juni 2007, 12:29

{title}Technologie websites en computernerds hebben ontdekt dat er persoonlijke informatie van kopers in muziekbestanden van iTunes wordt gestopt. Zowel de namen als de e-mailadressen van de kopers worden ingebed in de AAC bestanden van iTunes.

De persoonlijke informatie van de kopers wordt óók geplaatst in de DRM-vrije bestanden, die sinds vorige week woensdag te bestellen zijn via iTunes. De liedjes zonder DRM kosten $1.29 in plaats van de gebruikelijke $0.99. In februari van dit jaar heeft Steve Jobs aan alle platenmaatschappijen gevraagd om af te zien van het gebruiken van DRM.

De Electronic Freedom Foundation, die de belangen van de consument behartigt, voegt er aan toe dat zij niet-toegestane persoonlijke informatie zijn tegengekomen in de muziekbestanden die via iTunes verkocht zijn. Ze verwachten dat Apple hiervoor gekozen heeft om zo de bestanden te “watermerken”, waardoor achterhaald kan worden welke personen de muziek plaatst in P2P netwerken.

Helaas zien we deze informatie nooit terugkomen in de persberichten van Apple.

Maurice Brand
Directeur bij Opmax BV

Maurice Brand is oprichter en community manager bij BOOMR.nl, een muziek platform gericht op lokale artiesten.

Categorie
Tags

22 Reacties

    brandnewmedia

    Ik vraag me af, hoe gek gaat dit allemaal nog worden?


    4 juni 2007 om 13:08
    Cristiano Betta

    Ten eerste is dit dus geen DRM aangezien het de verspreiding niet verhindert. Het is eerder een schending van de prive-rechten. Tot slot is er serieus geen rechtelijke kracht dat kan worden gezet door Apple mocht men ontdekken dat Pietje altijd iets verspreid. De informatie is namelijk zo makkelijk te spoofen.

    Apple doet dit soort dingen eerder om te kunnen quantificeren hoeveel van hun DRM-vrije muziek illegaal word verspreid. Als zijn een 5% toename in illegale muziek zien met hun “info”, tov een 10% increase in iTunes verkoop, dan is dat een goeie reden om de rest van de muzieklabels te overtuigen om over te gaan naar DRM vrij.


    4 juni 2007 om 13:45
    Pawel

    Hier word ik echt niet blij van. Gelukkig heb ik itunes altijd ontzettend gebruikersonvriendelijk gevonden. Voor sommigen komt dit wellicht over, maar ik vertrouw Apple niet, en Google bijvoorbeeld totaal niet. Bah.


    4 juni 2007 om 13:46
    Laurens van Heeswijk

    Hoe gek wil je het hebben? Het zal me niet verbazen dat dit een wens van de platenmaatschappijen is.


    4 juni 2007 om 13:46
    Cristiano Betta

    Beetje gek dat je Apple niet vertrouwt, terwijl Apple in tegenstelling tot Microsoft er niet per definitie al vanuit gaat dat je een piraat bent.


    4 juni 2007 om 14:11
    Simon Koelewijn

    Hoewel ik er ook niet blij mee ben is er in feite niets mis mee, muziek illegaal verspreiden mag natuurlijk gewoon niet. Het is alleen enorm onhandig dat Apple daar niet eerlijk over is geweest. Dachten ze echt dat dit niet ontdekt zou worden?

    Aan de andere kant is het gewoon een waardeloze methode. Letterlijk, want die persoonsgegevens zijn makkelijk te vervalsen, waarmee je iemand dus in de problemen kunt brengen. Wat heb je eraan als je toch nooit zeker kunt weten of het klopt?


    4 juni 2007 om 14:20
    Cristiano Betta

    Wat ik zeg, Apple heeft er wel wat aan. Niet zozeer een voet achter de deur om mensen aan te klagen, maar wel een manier om te kunnen “tracken” wat er met hun files gebeurt.


    4 juni 2007 om 14:25
    brandnewmedia

    Cristiano, het is inderdaad geen echte DRM zoals wij die kennen, maar het is wel een vorm van Digital Right Management qua woorden. Je denkt dat je de rechten behoudt door mensen psychologisch proberen te stoppen. Tuurlijk wist Apple dat dit ontdekt zou worden.

    Als Apple hiermee wilde achterhalen hoeveel tracks naar de P2P wereld zouden lekken, dan zouden ze dat ook op een andere manier kunnen doen, bovendien vraag ik mij af hoe realistisch het is dat Apple die mogelijkheden heeft.


    4 juni 2007 om 15:24
    mangold

    Wist je trouwens dat in de e-mails die bedrijven naar je toesturen ook altijd je naam en e-mailadres is opgenomen?

    Oftewel: waar maak je je druk om. Waarom zou een naar jou toegestuurd digitaal bestand niet jouw naam en e-mailadres mogen bevatten?


    4 juni 2007 om 15:43
    brandnewmedia

    Wat een vergelijking van niks Carl. Communicatie is lang niet zo’n beladen onderwerp als muziek.

    Bovendien gaat het meer om de boodschap die Apple geeft. Ze geven hiermee aan hoe weinig ze hun eigen klanten vertrouwen (en uiteraard nogal logisch in deze markt, maar het straalt weinig vriendelijkheid uit).

    Ik vind het gewoon niet netjes.


    4 juni 2007 om 15:51
    brandnewmedia

    Bovendien plaats ik dit bericht omdat iedereen het moet weten.


    4 juni 2007 om 15:51
    mangold

    Laten we dan voor de volledigheid ook even vertellen waar die informatie te vinden is…

    Selecteer een nummer in iTunes, en klik op ‘Archief/Info’. De naam van de koper staat bij ‘Aangeschaft door’, en zijn/haar e-mailadres bij ‘Accountnaam’.

    Deze informatie wordt overigens al opgeslagen zolang iTunes bestaat; er is dus geen sprake van ‘een nieuwe DRM’, zoals je in je titel suggereert.


    4 juni 2007 om 16:04
    brandnewmedia

    Dat zal best. Waar het mij om gaat is dat Apple dit ook toepast in de nieuwe bestanden die DRM-vrij zijn, dat vind ik niet kunnen.


    4 juni 2007 om 16:12
    mangold

    Die snap ik niet. Waarom zouden jouw persoonlijke muziekbestanden zónder DRM ineens niet meer gepersonificeerd mogen zijn, terwijl ze dat mét DRM wel mochten zijn?!?


    4 juni 2007 om 16:16
    Cristiano Betta

    Hmmm, ik vind dat Carl een punt heeft. De info is geen DRM measure, absoluut niet. Je kan het DRM noemen maar dat is het niet.

    Ik dacht persoonijk dat deze info ineens nu word opgeslagen en voorheen niet, en ik snap dus nu het probleem ook niet meer.


    4 juni 2007 om 16:21
    brandnewmedia

    Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat het mij niet bekend is dat Apple dit deed (en blijkbaar ben ik niet de enige), maar als ze het al vanaf het begin deden vind ik niet dat je het bij DRM-vrije muziek ook nog moet gaan doen.

    Wil je soms zeggen dat jij er achter staat hoe de muziek industrie al dit soort zaken aanpakt?

    Offtopic: waarom heb ik zon klein klote textarea op MF! om mijn reactie te typen?


    4 juni 2007 om 16:24
    brandnewmedia

    Cristiano, het punt is dat ik mensen wil laten weten dat Apple deze maatregelen neemt. Dit is geen petitie om het af te schaffen!

    Let dus even op als je gebruik maakt van P2P software.


    4 juni 2007 om 16:27
    Cristiano Betta

    Ok, ik heb dus net een redelijk lang argument geschreven over het feit dat dit geen DRM is en ik dus vind dat het OVERAL uit moet, en dat we hier de juiste dingen moeten discussieren. Maar deze site’s GUI is echt irritant en is net mn post kwijt geraakt omdat ik geen CAPTCHA had ikgevuld. Zullen we anders verder discussieren op mijn site?


    4 juni 2007 om 16:34
    Alper Çugun

    He, deze informatie staat er altijd al in, toch? Is het dan nieuw als jij er opeens achter komt of is dat slechte research?


    4 juni 2007 om 19:09
    Remco Bos

    Wat is ‘DRM vrij’ als bij de labels of Apple duidelijk is hoe ik mijn DRM vrije files verspreid? Krijg ik straf als een DRM vrije track die ik gekocht heb in iTunes vervolgens in een nieuwsgroep of een P2P netwerk verschijnt? Het is mij allemaal een beetje te vaag. Het is inderdaad niet de stijl van Apple om dit te ‘verzwijgen’ en ik hoop dan ook dat niets waar is van de eerste twee zinnen van mijn reactie.


    5 juni 2007 om 05:53
    brandnewmedia

    OK jullie hebben gelijk, ik had de titel beter kunnen veranderen naar “DRM-vrije tracks bieden ook geen privacy”


    5 juni 2007 om 14:31
    Laurens van Heeswijk

    Wordt die informatie niet gewoon gebruikt om het aankoopgedrag van de klant in beeld te brengen? Als ik een bepaald nummer aanschaf krijg ik meteen allerlei alternatieven aangeboden van nummers die andere kopers hebben gekocht en ook het door mij gekozen nummer hebben aangeschaft.

    Het is toch het makkellijkst dit te registreren door het emailadres/gebruikersnaam te koppelen aan de aangeschafte muziek.


    8 juni 2007 om 08:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!