IAB: Online advertising in Europa

7 juni 2007, 17:45

Zoals eerder aangekondigd zouden tijdens het IAB Europe Congres ook de cijfers worden gepubliceerd van het onderzoek naar de bruto online mediabestedingen in Europa. Daarvoor maakte IAB Europe in samenwerking met PriceWaterhouseCoopers op basis van de aangeleverde cijfers voor 2006 een zo realistisch mogelijke schatting per land en het totaal. Voor de 13 landen waar IAB aktief is kwam de organisatie uit op een bestedingsbedrag van 8 miljard euro voor het totaal aan online display advertising, zoekmachinemarketing, classifieds en e-mail advertising.

Koploper is UK dat verantwoordelijk is voor 39% van het totaal, gevolgd door Duitsland (22%) en Frankrijk (15%). Nederland en Italië zijn goed voor respectievelijk 7% en 6%. De overige 11% wordt verdeeld onder Spanje, Denemarken, België, Oostenrijk, Finland, Griekenland, Slovenië en Kroatië. De bestedingen aan online advertising worden ook opgesplitst per formaat. Daaruit blijkt dat 31% in 2006 naar display advertising ging, 45% naar zoekmachinemarketing, 22% naar classifieds en directories, en om en bij de 1,6% naar e-mail marketing.

Voor de VS liggen de totale online mediabestedingen voor 2006 op 16,9 miljard dollar.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Vandaag is ook het persbericht verstuurd met de schattingen voor de Nederlandse markt:

    De Nederlandse bruto online advertising bestedingen in 2006 waren volgens een Europees onderzoek van IAB Europe en PriceWaterhouseCoopers 564 miljoen euro.

    Nederland staat op een vierde plaats met een marktaandeel van 7 procent. De bestedingen waren in totaal ruim 8 miljard euro. Het Verenigd Koninkrijk heeft het grootste marktaandeel op Europees niveau met een aandeel van 39 procent (3,101 miljard), gevolgd door Duitsland met 22 procent (1,752 miljard) en Frankrijk met 15 procent (1.179 miljard).

    Spanje, Denemarken, België, Oostenrijk, Finland, Griekenland, Slovenië en Kroatië nemen de overige 12 procent voor hun rekening, goed voor in totaal 927 miljoen euro aan bruto bestedingen.

    IAB Europe verzamelde data afkomstig van de 13 lokale IAB’s en liet deze analyseren door PWC. 31 Procent van de bruto online advertising bestedingen ging naar display advertising, 45 procent werd besteed aan search advertising, 22 procent aan classifieds en directories en 2 procent aan email advertising.


    19 juni 2007 om 18:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!