Weinig veranderingen in Marcom Top 100

9 juni 2007, 05:03

Weinig veranderingen in Marcom Top 100

De nieuwe Top 100 Nederlandstalige Marketing- en Communicatieblogs staat weer online. Deze maand weinig veranderingen ten opzichte van vorige maand. Molblog behoudt een kleine voorsprong op Frankwatching. Dutchcowboys volgt op de derde plaats.

De grootste stijgers deze maand zijn Jeroen.com (+30 posities), Webanalyticsfacts.nl (+23), Monlog (+13), Tjiftjaf (+13) en Netters (+10).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Karel

    Lol! Ik ben er gewoon keihard uitgezwierd…


    9 juni 2007 om 07:58
    Erik-Jan

    Daarnaast staat bijv. een site als die van Saku gewoon in de top 50, terwijl die al 1,5 maand niet meer geupdate is.

    Hetzelfde geldt voor roodlicht.com. Ik snap dat de PageRank-factor mee telt, maar om eerlijk te zijn heb ik het idee dat het gewicht wat aan de PR wordt gegeven te groot is. Ik zou willen voorstellen om (a.d.h.v. RSS feeds) ook iets te doen met de postfrequentie. Of is dat iets wat al in de gegeven cijfers stemmen zit verpakt?


    9 juni 2007 om 09:38
    Henri van den Hoof

    Naar mijn idee zou pure postfrequentie sites als Dutch Cowboys verhoudingsgewijs veel meer gewicht geven als Frankwatching. En eigenlijk onterecht wat ze zijn gewoon verschillend: De een is meer nieuwsgericht terwijl de ander uitgebreidere achtergrond artikelen plaatst. Misschien dat de Technorati Authority factor uitkomst biedt? Volgens mij is die zelfs via de API wel automatisch te onttrekken.


    9 juni 2007 om 10:14
    Ramon Eijkemans

    nu worden er drie factoren gebruikt, maar bijvoorbeeld post-frequentie en technorati authority factor zijn ook relevant. Zo zijn er wel meer dingen te bedenken, bijvoorbeeld het aantal rss-subscribers dat een site heeft: dat geeft immers aan hoeveel mensen in het algemeen die site interessant vinden (kan voor een groot deel via de feedburner api geregeld worden lijkt me)

    wellicht is het een idee al die factoren mee te nemen, er een wegingsfactor aan te hangen en gewoon te komen met 1 algemeen rapportcijfer: de ‘marketingfacts rank’ oid

    aan de andere kant.. je kunt het zo moeilijk maken als je wil 😉


    9 juni 2007 om 11:15
    Ramon Eijkemans

    dat lijkt trouwens al veel op wat je nu ziet, maar als je de huidige drie factoren uitbreidt tot 6, 12, etc. dan is het wellicht handig om met 1 cijfer te komen bedoel ik 🙂


    9 juni 2007 om 11:19
    Richard Theuws

    ik sta er nog in, dat valt me nog zat mee. Overigens valt me wel op dat het over een tijdje waarschijnlijk de SEOBLOG top 100 zal gaan zijn 😉


    9 juni 2007 om 16:34
    Jos van Liempd

    Die deskundige staat trouwens precies boven mijn reactie hierboven, zie ik 😉


    9 juni 2007 om 18:49
    Richard Theuws

    @Jos; ook hier HAHAHAH! succes ermee zal ik maar zeggen.


    9 juni 2007 om 20:04
    Wilco de Kreij

    Het aantal links is ook eenvoudig te beinvloeden..

    Het punt waar ik vooral ruimte zie, is de user kant.. We kunnen nu 5 favoriete blogs aangeven. Aangezien de beste blogs ook bovenaan staan, selecteerd het gros blogs uit de bovenste rang van de top 100.. Maar wat zegt dat over de blogs in de middenmoot en onderaan de ranglijst? Vrij weinig, daar wordt de ranking vooral bepaald door de PR en MF-cijfer, terwijl de user toch eigenlijk “de beslissende factor” moet zijn..

    Mijn idee: Per blog een waardering kunnen geven (dmv cijfer). Op die manier krijg je (naar mijn idee) een veel beter beeld van wat de user nu ECHT vindt..

    Om fraude te voorkomen het aantal stemmingen per blog in beperkte mate meenemen. Blogs met twee maal een tien zouden niet boven een blog wat na 100 stemmingen op een 9,9 uitkomt moeten staan.


    11 juni 2007 om 11:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!