De marketeer wordt conversation architect

10 april 2007, 04:15

{title}

“(..) if you have adverse reactions when you hear strange words like “blogging” or “twittering”—then you are a fool. I’m sorry but it’s true. I’m not saying that we should all jump on the bandwagon of the latest buzzword or technology that gets thrown out there. I’m actually saying the opposite. We need to investigate the latest tools to the best of our abilities and decide how they impact our own worlds. The blogging movement was never about blogging in the first place—it’s about a new way to share, connect, collaborate, discuss, debate, and ideate.”

David Armano‘s nieuwste artikel in Business week genaamd “It’s the Conversation Economy, Stupid” is de moeite waard om te te lezen.

In de web2.0-economie draait het om conversaties. Marketeers moeten volgens David dan ook conversation architects worden; “Marketers, businesses, and designers must have an intimate understanding of how these platforms are evolving and influencing human behavior. There has to be an in-depth understanding of why some us of love to incorporate these services in our digital lives.

Hij ziet Twitter als een ‘conversation ecosystem’ en noemt in het artikel ook Jeff Jarvis die startte met de nodige negatieve artikelen over Dell maar mede door de wijzigingen aan de zijde van Dell met o.a. een blog en Ideastorm nu positiever over Dell schrijft. David eindigt met “(..) the new consumer class that can be anything and everything at once is looking for meaningful dialogue. Some brands and businesses are going out of their way to provide this. Some are going through the motions. And some are doing business as usual. Which camp do you fall in?

Een mooi artikel om de non-believers binnen je organisatie eens te laten lezen!

Bron: Futurelab

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Barbara Philipsen

    Een interessante zienswijze, zij het dat het vooral gericht is op mensen die zijn opgegroeid met de beschikbaarheid van computers en het internet. Dat betekent dus vooral de rijkere wereldburgers. Weinig Brazilianen in de favela’s bijvoorbeeld zullen beschikken over een smartphone. Ook de vergrijzende samenleving is een markt, die het liefst van papier leest en belt met relaties om contact te onderhouden ipv bloggen en mailen.

    Ik denk dat je als marketeer een betere slag slaat als je je bewust bent van het verschil tussen koplopers (= internetters zoals ik, die iedere dag via rss-feeds zichzelf op de hoogte houdt van de nieuwste ontwikkelingen) en peloton (= het grootste deel van de wereldbevolking, die zich al gelukkig prijzen als ze in hun hutje naar hun eigen televisie kunnen kijken…).


    10 april 2007 om 06:08
    Gilbert den Hertog

    Moet dat flat en round niet precies andersom? Een idee delen met anderen in je social network vind ik meer ‘rond’: het idee gaat rond, je doet een rondje langs je peers voor feedback om een mooi afgerond en opgebouwd verhaal te maken met een 360gr loop feedback….;-)


    10 april 2007 om 06:36
    evroekel

    @Gilbert: die gedachte had ik ook eerst. Maar denk dat er voor gekozen is om de ronde wereld te zien als de huidige situatie en de platte wereld als het nieuwe. Alleen de wereld is toch echt rond. Dus vond het ook een rare insteek 😉

    @Barbara: ’t geheel is inderdaad relatief en zal in de 3e wereld ook een stuk minder opgaan, maar het peleton Nederlanders dat zijn mening/ervaring online deelt in een forum of op sites als kieskeurig groeit fors. Daar zul je als marketeer rekening mee moeten houden.


    10 april 2007 om 16:53
    media

    Dat Jeff Jarvis inmiddels positiever schrijft over Dell heeft ook te maken dat hij is uitgenodigd op de koffie bij Dell. Het leven is soms zo eenvoudig!

    Interessant artikel overigens en ik ben het helemaal eens met Armano: de marketeer wordt in toenemende mate vooral een conversatie architect.


    10 april 2007 om 18:42
    nikao

    markets zijn dan ook conversations…

    tis soms zo simpel en logisch … 😉

    durven we al verder te gaan en stellen dat ‘marketing’ als een op zichzelf staand iets niet langer (zal) bestaat(n) ?


    11 april 2007 om 12:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!