Eyetracking onderzoek op Chinezen: Baidu vs Google

19 juni 2007, 06:09

Begin Juni is er door middel van een zogenaamde “blind test” onderzoek gekeken naar de tevredenheid van zoekers in beide zoekmachines. Hieruit kwam naar voren dat een ruime meerderheid Google als meest relevante zoekmachine ziet. De uitkomsten werden door velen als ongeloofwaardig afgedaan aangezien Baidu toch echt als de beste Chinese zoekmachine bekend staat. Een nieuw onderzoek van Search Engine Land door middel van Eye Tracking onderbouwd de bevindingen van bovengenoemd onderzoek. Het lijkt er dus sterk op dat Google nog steeds de betere resultaten laat zien.

Er zijn een aantal testen gedaan om uit te zoeken waarin Chinese zoekers verschillen van Amerikaanse, en om uit te zoeken hoe ze Baidu anders gebruiken dan Google.

Chinese vs Amerikaanse zoekers

Wanneer beide heatmaps naast elkaar gelegd worden is er al een duidelijk verschil zichtbaar tussen beide groepen zoekers. Chinezen zijn veel meer geneigd de hele resultatenpagina te scannen op eventuele interessant informatie. En Amerikanen leggen het geijkte pad langs de linkerkant af om naar rechts te scannen als er iets interessant gevonden is. Er worden een aantal redenen genoemd die mee kunnen spelen in deze patronen. Zo moeten Chinezen een hele zin lezen alvorens ze de context van alle karakters kunnen bepalen. En het lijkt er ook op dat Chinezen veel meer geduld hebben bij het scannen van een resultatenpagina, zo word er gemiddeld 30 seconden naar gekeken terwijl Amerikanen na 10 seconden wel klaar zijn.

{title}

Baidu vs Google

Wanneer deze zoekmachines vergeleken worden zie je hetzelfde kijkgedrag: de hele pagina wordt gescanned op zoek naar relevante resultaten. Maar het grote verschil is dat Baidu een stuk intensiever bekeken wordt dan Google, hier kunnen een aantal redenen voor zijn. Baidu heeft bijvoorbeeld gesponsorde resultaten tussen de organic resultaten staan, en het verschil is bijna niet te zien. Daarnaast zijn de zogenaamde preferred listings in Baidu volledig gevuld met affiliate links en spam.

{title}

Conclusie

Google levert ten opzichte van Baidu goede en relevante resultaten. Toch geeft Search Engine Land als voorkeur Baidu om de volgende redenen: het is van oorsprong Chinees dus zou de markt beter kennen, en je kunt er gratis MP3’s mee vinden.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

4 Reacties

    marcvanderchijs

    Als je de resultaten van Google en Baidu voor Chinese zoektermen vergelijkt, zijn die van Google over het algemeen inderdaad relevanter dan die van Baidu. Als ik het hier met mijn Chinese collega’s over heb geven ze dat ook allemaal toe, maar toch wordt Baidu in China meer gebruikt.

    Reden is dat de meeste zoekopdrachten hier op het gebied van entertainment gedaan worden (met name video’s, games en liedjes), en die zijn bij Baidu wel beter. Dat wil zeggen, ook de illegale mp3’s en gekraakte games zijn er te vinden. Zakelijke of meer serieuze zoekopdrachten gaan wel meer via Google.

    Daarnaast zien wij dat de traffic die wij via Baidu op onze Chinese gaming site game.com.cn krijgen voornamelijk jonge internetgebruikers zijn. Veelal mensen die nieuw zijn op het internet, en die Google nog niet kennen. De gebruikers die we via Google binnenkrijgen zijn over het algemeen ouder en hebben een betere opleiding.

    Google.cn geeft relatief meer Engelse zoekresultaten, Baidu geeft voornamelijk Chinese links. Dit valt vooral op als je op persoonsnamen zoekt. Als je geen Engels spreekt (zoals de meeste Chinezen op internet) kies je dus eerder voor Baidu. Ook al zijn de resultaten objectief gezien minder relevant, je kunt ze in ieder geval wel lezen!

    Google heeft geen goede reputatie in China, vooral omdat ze vrij slecht zijn in hun lokale PR. Daarnaast hebben ze een matige Chinese naam gekozen, wat buiten China misschien niet zo belangrijk is, maar binnen China wel. Zoals veel internationale websites in China, zijn ze nog teveel een buitenlands bedrijf en begrijpen ze de lokale markt niet voldoende. Baidu heeft bijvoorbeeld een aantal lokale features gelanceerd die veel traffic genereren: o.a. een celebrity forum (waar je foto’s en informatie over sterren kan uploaden) en een mp3- en video community (waar je links naar songs en video’s kan posten). Google doet daar helemaal niets mee, en dat kost ze dus nog meer marktaandeel.


    19 juni 2007 om 07:20
    André Scholten

    @Marc: leuke aanvulling 🙂


    19 juni 2007 om 07:30
    KJ

    Een reden dat de Google-pagina korter bekeken wordt, kan zijn dat het vertrouwen in de relevantie van het gebodene bij ‘Googlers’ groter is.


    19 juni 2007 om 09:46
    rjmvandiepen

    Het blijft altijd leuk dergelijke onderzoeken. Ik heb er nu twee vragen bij.

    1. laten de afgebeelde heatmaps het aantal fixaties zien of de kijklengte van de fixaties

    2. is hier de Think Aloud methode of de Retrospective Think Aloud RTA (achteraf). RTA levert namelijk een ander kijkgedrag op dan wanneer personen hardop denken tijdens het surfen


    19 juni 2007 om 10:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!