ReclameReview: Hi

21 juni 2007, 10:17

De nieuwe campagne van Hi valt op. Maar wat vinden we er eigenlijk van?

Hi-campgne

Credits

Creatie: Mark Muller, Peter Hamelinck

Strategie: Anja Froeling

Regisseur: Richard Raaphorst (Dr. Film)

Muziek: Baas, Knowhow

Postproductie: Condor

Verantwoordelijk bij klant: Yvonne Prins, Ana Henriques, Marijke Riemersma, Bas Vroonland, Francis van den Brink, Shira Winterkamp (Hi)

Voor

Ik vind vooral de pay-off “Welcome to the Hi Society” erg sterk. Daarmee creëer je een communitygevoel. In de commercial komt dat ook duidelijk naar voren: “Blijf je daar? Of ga je mee. Bij ons…”. Verder is het opvallende concept goed doorgetrokken naar de website eindeloosonline.hi.nl.

Tegen

Laura, het typetje dat gebruikt wordt in deze campagne. Ik vind haar eng. Natuurlijk geeft haar gemanipuleerde hoofd wel een eigen draai aan de campagne, maar toch…

Uw mening graag!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

47 Reacties

    Annemarie

    De boodschap wordt voor mij persoonlijk (maar met 40 jaar waarschijnlijk te oud voor de Hi-doelgroep) erg overschaduwd door dat uitvergrote hoofd. Ik vind t een tikkeltje creepy…


    21 juni 2007 om 10:32
    André Scholten

    Dat anorexia lichaampje helpt ook niet echt in het beeld van een gezellige community.


    21 juni 2007 om 10:40
    mangold

    Weet je zeker dat dit geen ‘Pas op, loop geen UMTS-tumor op’-campagne is? 😉


    21 juni 2007 om 10:49
    Remko Brenters

    Mogelijk is dit persoonlijk maar ik heb na deze reclame meer het beeld van een ondervoedt meisje met een bewerkt hoofd. De creatie komt op mij ‘eng’ over en ik krijg er dan ook een lichte negatieve smaak bij die ik nu met Hi asocieer terwijl ik tot het zien van deze reclame een redelijk neutraal beeld had over deze organisatie.


    21 juni 2007 om 10:52
    Kjeld Kahn

    Precies Ron!

    En daarbij akn het echt niet meer om mensen met “afwijkingen” te gebruiken in campangnes.

    Dingen zoals “Small Bill’s” (Tele2 of zo) en deze zijn echt een not done al erg lang in Amerika. Mijn bazen zijn amerikanen en die wisten niet wat ze zagen hier over commecials. In de US zou iedere stichting van dwergen, mensen met down syndroom je er het hoof af “suwen” zeg maar. En gelijk hebben ze.


    21 juni 2007 om 11:06
    Gijsbregt

    Mine (ook van KPN) had ook al van die creeps in hun campagne.

    Terwijl “welcome to the Hi society” zo briljant en tongue in the cheek is.


    21 juni 2007 om 11:12
    Peter Davelaar

    @Remko, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Dat gevoel had ik nu ook bij het zien van deze reclame.


    21 juni 2007 om 11:22
    Joery Bruijntjes

    @Kjeld Kahn: er zit anders wel een flink verschil tussen mensen beledigen en ludiek met je campagneboodschap omspringen. Om iedereen gelijk maar voor de rechter te slepen vind ik onzin. Je moet wel een beetje zelfspot hebben hoor. Zie het al voor me dat ik aangeklaagd wordt voor het vertellen van een belgenmop. Zou een fraaie boel worden. Nee, het is iets typisch Amerikaans en van mij mag dat ook wel zo blijven.

    Even weer terug naar de Hi campagne; ik vind het maar een rare zet zoals die Laura wordt afgebeeld. Dat misvormde hoofd leid enorm de aandacht weg van de pay-off (sterke trouwens). Hoor mensen het vooral hebben over ‘dat enge hoofd’ en kan me niet voorstellen dat dát de bedoeling is.

    Snap sowieso niet wat precies de bedoeling van het vervormen is. Wie zou zich nu identificeren met, of aangesproken voelen door deze versie van Laura? Ik had zelf liever het origineel zien spelen in de reclames. Ze komt een beetje als een buitenbeentje op mij over in de huidige vorm.


    21 juni 2007 om 11:58
    Kjeld Kahn

    @Joery: Ja erg leuk als je een man bent van < 1 meter en iedereen op straat roept Bill tegen je.. ha ha ha wat ludiek. Vroeger was reclame maken voor tabak ook niet fout, maar nu vind ik het ook niet meer kunnen. Ik ben benieuwd wat je daar dan van vindt, overigens had de Sony reclame dezelfde problemen als waar ik het over heb. Ook de reclame met de zwarte duivel en blanke engels in diezelfde campange voor Sony is "gepulled"


    21 juni 2007 om 12:09
    mauritts

    Hi?

    iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih!!


    21 juni 2007 om 12:12
    ssmeding

    Op zich best als je Photoshop loslaat op je acteurs, maar als de mensen niet begrijpen wat de adverteerder wil vertellen met die bewerkingen, wat is dan de toegevoegde waarde ervan behalve dat iedereen er van gruwelt?


    21 juni 2007 om 12:14
    Floor

    Uiteraard kan ben ik het met de meesten eens dat ze eng is, maar herkenbaar is ze wel!

    Ik zelf ben abonnee bij Hi, en ze hebben tevens een actie opgezet om het mobielinternetten te promoten: Elk weekend van juni gratis internetten en daarnaast maak je kans op prijzen als je Laura weet te vinden. (Uiteraard krijg je hierover wel hints).

    Dan is het best handig als Laura een groot hoofd heeft, dat valt tenminste op op zo’n klein schermpje!

    Maar persoonlijk had ik toch de voorkeur gegeven aan een wat ‘gezelliger’ typje…


    21 juni 2007 om 12:17
    ehannink

    Ja, dat hoofd dat valt enorm op.

    Goed of slecht, niet belangrijk. Het valt op.


    21 juni 2007 om 12:18
    Joery Bruijntjes

    @Kjeld: reclame maken voor tabak is fout omdat het bekend is dat het gebruik ervan nadelige invloed heeft op je gezondheid. Ik kan in de campagne van Tele2 echter niets ontdekken waarin de ‘small bill’ op een denigrerende manier wordt geportretteerd. Sterker nog, hij is steeds weer de held van het verhaal. Ik kan er dan ook niets anders van maken dan dat het ludiek gebruik van de campagneboodschap is.

    Natuurlijk is het niet leuk als iemand op straat wordt beledigd met de Tele2 campagne in het achterhoofd, maar daar kan Tele2 niets aan doen. Die geven daar geen aanleiding toe met hun reclames. Met het voorbeeld dat jij geeft kun je net zo goed de overheid kwalijk nemen dat ze woorden als tegenwindjongeren (vreselijk woord trouwens) promoten om bepaalde doelgroepen te omschrijven. Zou het ook de schuld van de overheid zijn als men dit woord oppikt en het gebruikt om mee te schelden? Ik denk van niet.


    21 juni 2007 om 12:26
    Seth Gaaikema

    Ik heb er een zwaar hoofd in.


    21 juni 2007 om 12:39
    JdeB

    Misschien is bewust gekozen voor het waterhoofd zodat de advertentie langer blijft hangen. Ik ben zelf Hi gebruiker, maar wordt kennelijk te oud… reclame sprak me absoluut niet aan vanwege de dame die gebruikt wordt.


    21 juni 2007 om 12:49
    Kjeld Kahn

    @Joery

    maar daar kan Tele2 niets aan doen

    Dat is het punt nou net, dat kunnen ze wel als ze van tevoren een beter haden nagedacht over de gevolgen en een andere campagne zouden hebben gemaakt.

    tegenwindjongeren (vreselijk woord trouwens) promoten om bepaalde doelgroepen te omschrijven. Zou het ook de schuld van de overheid zijn als men dit woord oppikt en het gebruikt om mee te schelden?

    Ja het woord “kutmarokannen” is hier mede door gemeen goed geworden wat waar ik dus van walg omdat het generalizerend is.

    Maar goed ik denk niet dat jij en ik er uit komen, maar ik denk dat de reclame jongens er voor moeten zorgen dat wij het hier niet over hoeven hebben maar allebij vinden dat het een geweldig product/campagne is. Mee eens 😉 ?


    21 juni 2007 om 12:52
    Rudi de Groot

    Ik vond het een creatieve en opvallende campagne, alleen jammer van dat meisje met vervormd hoofd. Niet door het vervormde hoofd, maar omdat het genept is van Sony en Sean Cunningham.

    Het mag wel wat orgineler …


    21 juni 2007 om 13:01
    Joery Bruijntjes

    @Kjeld: ik vind dit soort schermutselingen altijd wel leuk omdat je de zaken dan ook eens uit het perspectief van een ander kunt bekijken. Kun je veel van leren. Althans, ik leer er meestal veel van. Mijn doel was trouwens niet om te bepalen wie er gelijk heeft. Ik denk niet dat je van gelijk kunt spreken in zo’n geval als dit. De waarheid zal ergens in het midden liggen.

    In ieder geval erg verfrissend om jouw invalshoek eens te lezen, maar laten we er inderdaad maar mee ophouden. We gaan volledig off topic anders…


    21 juni 2007 om 13:04
    Petra de Boevere

    Uhh, zoon van twaalf (=doelgroep?) gebruikte deze zin: ‘Wat een Josti!’ Nu wil je als puber zo nooit genoemd worden. Zoon van negen loopt net binnen en vraag ik wat hij van de afbeelding vindt: ‘Een gehandicapte Josti die botox spuit’ was zijn antwoord.

    Het kan natuurlijk ook aan mijn kinderen liggen:-) Indien deze reactie als ‘niet kunnend’ wordt bestempeld mag je hem verwijderen Marco.


    21 juni 2007 om 13:18
    Kjeld Kahn

    @Petra: Dat is nu juist wat ik bedoel. Ik denk niet dat het de boodschap van Hi kan zijn om mensen te laten generalizeren op uiterlijk. Ik vindt het erg leerzaam dat je het hebt gepost, hopelijk leert Hi/KPN er ook iets van.


    21 juni 2007 om 13:48
    koningwoning

    Het idee erachter is leuk/goed, de uitvoering vind ik kut.

    Een meisje wat zegt dat ze overal als eerst is – de hele tijd is ze als enige in beeld… en dan is ze opeens op een feest waar iedereen ook is. Ze is er niet als eerste, en is niet het middelpunt van het feest.

    Ik ZIE niet dat ze overal als eerste is, dat HOOR je haar alleen maar zeggen (en dat is altijd ondergeschikt aan de beelden).

    Het vergrootte hoofd heeft ze uiteraard omdat ze vergrote hersenen heeft door mobiel internet…. maar dat kun je er alleen uit halen als je aan de campagne hebt meegewerkt.

    Als ze bij FHV toch jatten, laten ze dan volgende keer beter jatten: neem dat bijvoorbeeld de clip van Daft Punk als uitgangspunt – dat meisje wat een Hart meeneemt wat steeds groter wordt als ze die jongen ziet waar ze verliefd op is. Op basis daarvan hadden ze iets kunnen maken wat meer uitlegde wat ze bedoelden.

    Als laatste blijf ik zeggen dat op stations een anorectisch meisje met groot hoofd in bikini op blauw/paars achtergrond (op de posters) met daarop klein geschreven iets over 9292ov op je mobiel, niet echt tot mobiel internet uitnodigt.

    Als je op het perron staat heb je dus niets meer aan 9292OV aangezien je dan ook gewoon naar de borden kan kijken…..

    Als je het dan toch doet, geef me dan sites waar ik me kan vermaken terwijl ik op de trein wacht.


    21 juni 2007 om 14:05
    caroline777

    Hi… gericht op jongeren. En dan zo’n anorexia lichaampje… het is wachten tot een of andere anorexia patientenvereniging zich ermee gaat bemoeien. Ik vind dat kind in die reclame echt supereng. Ze leidt de aandacht helemaal af van de boodschap.


    21 juni 2007 om 17:39
    ralphbom

    Ik vind de campagne opvallend neergezet: eerst online teasen door blogs over te nemen en vervolgens de vertaling naar offline.

    Qua creatie vind ik het niet origineel (bijv. Playstation), maar zeker opvallend en vernieuwend in NL.

    Ik verwacht dat dit jongeren zeker aanspreekt, maar of ze hierdoor meer gaan internetten met hun mobieltjes..?

    Erg benieuwd naar de resultaten en de mediabestedingen.


    21 juni 2007 om 17:45
    Dave

    Persoonlijk vind ik de combi van een ‘eng’ meisje juist heel sterk. Het trekt aandacht naar de campagne. Mensen nieuwsgierig maken is de opzet geweest neem ik aan. Dat is gelukt. Ik had gehoopt dat ze echt een icoon van Laura hadden gemaakt. Mis Hyves, Myspace en Twitter een beetje in de campgane. Kortom, stoere campagne, maar het kan veel groter worden door meer kanelen in te zetten.


    21 juni 2007 om 20:23
    Lars

    Ik vind inderdaad dat dit borderline plagiaat is van de Sony PlayStation-campagne van een paar jaar geleden. Het kan de professionals van het reclamebureau niet zijn ontgaan…


    22 juni 2007 om 03:16
    Annemieke de Groot

    Ze hebben wel een herkenbaar persoon neergezet. Laura valt niet weg in de menigte…. maar of dit nou de juiste manier is, ben ik niet helemaal uit.

    Laura is mij inderdaad ook nog te weinig een persoon. Een myspace/Hyves e.d. had kunnen bijdrage tot een persoonlijk gevoel bij Laura. de vraag is alleen: wil je nou echt vriendjes met haar zijn?


    22 juni 2007 om 04:38
    media

    David, is het wellicht een idee om ook het creatief brein achter deze campagne(s) te vragen om hun reactie te geven? Lijkt mij in ieder geval interessant om in dit geval de mening van Mark Muller of Peter Hamelinck te horen.


    22 juni 2007 om 05:14
    Hardcopy

    Goed idee, Marco!

    Ik zal vanmiddag eens proberen contact op te nemen met ze.


    22 juni 2007 om 05:26
    Astrid van Pluuren

    Ik werd tijdens de reclame zo afgeleid door die conehaed dat ik niet eens wist wie de afzender is. Wat mij betreft is eenvoud de basis en creativiteit de leidraad in een campagne. Als de creativiteit een hoger doel is dan de boodschap duidelijk verwoorden, ben je wat mij betreft altijd verkeerd bezig. Ongeacht of het hoofd eng is of niet.


    22 juni 2007 om 10:04
    kerstman

    kan er niks aan doen, ik vind haar sexy, op een heel apparte manier aantrekkelijk, zou wel eens een keertje met haar uit willen…


    22 juni 2007 om 19:47
    victor

    @koningwoning: dat was roger sanchez ipv daft punk


    24 juni 2007 om 06:21
    Eelco van de Wiel

    Ik heb toevallig e.e.a. bijgedragen aan de campagne vanuit mijn stage, en heb dus ook opgevangen waarom het hoofd zo groot is. Wat ik eruit begreep was dit omdat ze zoveel informatie de hele dag tot zich neemt dat haar hoofd groter wordt. Het is natuurlijk ook in het verlengde van die Dikke Duimen waarin al een uiterlijke afwijking aan de orde kwam.

    Verder moet ik ook zeggen dat ik de uitvoering van deze campagne slecht vind vanaf dag 1. Het knappe meisje van de castingfoto’s wat is verbouwd tot 12 jarige alien staat ook mij niet aan.

    Verder is ook de integratie van middelen in deze crossmediale campagne niet sterk in mijn ogen. En dan spreken we nog niet over timing…


    25 juni 2007 om 11:06
    Laura

    Als ik ‘s-avonds lui in de gids zit te bladeren en er huppelt iets in bikini over het beeldschem dan trekt het mijn aandacht wel (sex sells), maar zodra ik mijn blik verleg van de Veronica gids naar het beeldscherm overkomt me eerder een onbehagelijk gevoel dan een prettige associatie met het merk Hi. Wat mij betreft een goed voorbeeld van des-reclame. Het werkt meer aversie op dan een positief gevoel


    26 juni 2007 om 07:57
    Kjeld Kahn

    …vanuit mijn stage,…. Verder moet ik ook zeggen dat ik de uitvoering van deze campagne slecht vind vanaf dag 1. Het knappe meisje van de castingfoto’s wat is verbouwd tot 12 jarige alien staat ook mij niet aan.

    Verder is ook de integratie van middelen in deze crossmediale campagne niet sterk in mijn ogen. En dan spreken we nog niet over timing…

    Zo, Eelco de stagere in de bocht.!! Dat is lekker zeg van die uitlatingen over een stage bedrijf waar je werkt, van mij zou je mogen vertrekken als je bij mij in dienst was.


    27 juni 2007 om 10:36
    Eelco

    Ik heb niet bij het reclamebureau stage gelopen, dus in zoverre mag ik best commentaar geven op de thematische kant van de campagne..


    27 juni 2007 om 10:41
    Kjeld Kahn

    @ Eelco van de Wiel: Hopelijk lezen je toekomstig werkgevers dit voordat ze je in dienst nemen. Een subcontractor die openlijk uitlatingen doet over de strategie van de contractor, dat is niet zo netjes zeker niet als het een stagere betreft.

    Maar we dwalen af. Is er nog een officiele reactie van een mee werkend bedrijf?


    27 juni 2007 om 12:43
    Hardcopy

    Mijn mail heeft geen antwoord opgeleverd in ieder geval…


    27 juni 2007 om 13:12
    Boomcha

    @Kjeld

    Leer jij nou eerst maar eens hoe je ‘stagiair’ schrijft, voordat je andere mensen de les leest.


    29 juni 2007 om 12:08
    Kjeld Kahn

    @Boomcha: Posten onder je eigen naam is een start. En daarbij ben ik een vroegere medewerker van het bedrijf waar Eelco toen stage liep. Zijn PM’ers van toen zijn vrieden van mij, vandaar dat ik hem even de les lees.


    3 juli 2007 om 08:34
    Dees

    Vind het wel een pakkende reclame, iedereen kent ook de reclame en weet ook van oohja die is van Hi.

    Idd het waterhoofd effect is wat creepy; ik vind ‘Laura’ er in het echt toch stukken beter uitzien! 🙂


    12 juli 2007 om 06:46
    Annet

    Mijn dochter (ze is 6) stond laatst met haar vriendinnetje voor een reuze Laura Billboard en ze vroegen zich af of Laura ziek was, ze hadden medelijden met haar.

    Laura vroeg dus wel om aandacht ;-).

    Behalve aan ET doet ze me ook denken aan de fotomanipulaties van Inez van Lamsweerde en filmkarakters van David Lynch, met het verschil dat dit meisje geen enkele context krijgt binnen de campagne. Niets ondersteunt enigszins het mysterie wat ze hebben willen oproepen met Laura.

    Ik snap er dan ook helemaal niets van.


    12 juli 2007 om 07:07
    Cees Priem

    O.K.wat er van Laura gezegd is omtrent de manipulaties e.d.

    getuigd van het feit dat “de mens” er zich intuitief van bewust is

    hoe de mens er over pakweg over 1000 jaar zal uitzien.

    Dit noemt men evolueren.En als er iets evolueert zijn het de hersenen wel.


    15 juli 2007 om 11:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!