Echt Hema?

20 juli 2007, 15:48

Echt Hema?Mediametic een organisator van tentoonstellingen, workshops, salons en andere projecten over nieuwe media, kunst en cultuur opent op 24 augustus El HEMA. Een tentoonstelling in het Post CS gebouw die laat zien hoe een Arabische Hema er uit ziet gevuld met etenswaren en diverse andere producten.

Tijdens in totaal zo’n 10 ‘koopavonden’ met presentaties en ideeën van Nederlandse en Arabische ontwerpers, kunstenaars en andere specialisten krijgt de inrichting van El HEMA langzaam vorm, de vorderingen kunnen online worden gevolgd.

Tot zover niets bijzonders.

Vandaag werd echter bekend gemaakt dat Hema B.V dreigt met een kort geding en schadeclaims als Stichting Mediamatic niet onmiddellijk stopt met haar kunstproject El HEMA. Hema BV is van mening dat er inbreuk wordt gemaakt op haar auteurs- en merkrechten.

Het is onmiskenbaar dat Mediamatic ongerechtvaardigde wijze tracht aan te haken bij het door HEMA ontwikkelde concept. Dit leidt dan ook tot verwarringsgevaar bij het publiek. Dit is voor HEMA volstrekt onaanvaardbaar.” zo stelt de bedrijfsjurist van de Hema in een brief aan Mediamatic (pdf). Mediamatic blijft hopen op een constructief overleg met de Hema en wacht voorlopig de ontwikkelingen af.

Arabisch sprookje?

Een tentoonstelling die tot verwarring zou leiden, gaat naar mijn mening wel erg ver. Wat is er mis om je merk eens op een andere constructieve wijze onder de aandacht te brengen via een mix van culturen? Waarom is de Hema niet gewoon trots dat zij centraal staat in een tentoonstelling opgezet door ontwerpers, kunstenaars en andere professionals? Menig Nederlander is ronduit fan van de Hema, is ook dit niet gewoon een uiting van liefde voor een merk?

Of de Hema heeft geen verstand van kunst (en wellicht PR) of het geheel is een Arabisch sprookje voor extra media-exposure met een happy end op 24 augustus….

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    M. de Jong

    Advocaten maken de wereld uit tegenwoordig. Die zien iets waarvan ze denken dat de merkrecht van hun clienten zou kunnn schaden, en je krijgt zulke PR-rampen.


    20 juli 2007 om 17:27
    evroekel

    “Volgens de Hema was de situatie anders geweest als Mediamatic van tevoren contact had gezocht.”

    @Carl: Da’s ook een rare. Met die houding verwacht je dat ze dan eerst zelf eens contact leggen en in overleg tot een oplossing proberen te komen. Kom je dan echt niet uit, kan altijd die jurist (die al stond te trappelen) aan de slag.

    Als ze niet oppassen wordt het straks inderdaad getrokken naar ‘Hema is niet blij met andere culturen’ en heb je PR-technisch een heel andere probleem.


    21 juli 2007 om 11:42
    Martijn

    Mediamatic had kunnen weten dat de mogelijkheid bestaat dat ze met de naam El HEMA inbreuk maken op het merkenrecht van HEMA. Ook al wordt de naam gebruikt voor een tentoonstelling en niet voor het draaien van een warenhuis, ligt de nadruk wel degelijk op etenswaren en producten, die een duidelijke uiterlijke overeenkomst hebben met die van de HEMA.

    Als ze van te voren HEMA hadden benaderd, hadden ze er misschien wel een sponsoring uit kunnen slepen. Maar inderdaad, misschien is de PR waarde wel veel hoger door er een relletje uit te halen en zal het met een sisser aflopen.


    21 juli 2007 om 12:27
    Dave

    Zover ik weet is persifleren toegestaan.


    21 juli 2007 om 20:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!