Is de ware internetgeneratie veertig plus?
Freelance journalist, copywriter, schrijver, columnist, radiopresentator, ondernemer en docent journalistiek Hans van Willigenburg (nee, niet die bruine) schreef afgelopen week een stukje op de nieuwe reporter waarin hij stelt dat de ware internetgeneratie veertig plus is. Hij baseert zich daarbij op een handjevol studenten journalistiek en stelt dat jongeren helemaal geen korte aandachtsspanne hebben en al helemaal niets moeten weten van hippe verwijzingen naar weblogs als Geenstijl, YouTube of Google. Hij schrijft daarbij het volgende:
(…) Hoe anders is het te verklaren dat één van de meest geëngageerde en ambitieuze journalisten van Nederland, Francisco van Jole (47), zomaar van een gewiekst denker in een verliefde puber verandert als hij Twitter ontdekt en midden op de dag ‘koffie, koffie’ twittert naar zijn internetvrienden? En op deze site een tamelijk potsierlijk verhaaltje houdt over de wereld vóór en na Twitter? Toen ik de naam ’twitter’ liet vallen als zijnde de nieuwste rage op internet wist geen van mijn studenten waarover ik het had en verzochten ze mij vriendelijk hen niet meer met dat soort ‘onzin’ lastig te vallen. En nog zoiets: van het in de grachtengordel bekende techblad ‘Bright’ hadden ze geen van allen gehoord. (…)
Zijn dat nu uitspraken van de Hans van Willigenburg die een paar jaar geleden nog spuugzat werd van Francisco van Jole omdat deze zo’n kritiek zou hebben op de internetontwikkelingen op dat moment? Gelukkig hoeven we deze man niet zo heel serieus te nemen. Hij geeft namelijk zelf al aan dat hij weinig kennis van zaken heeft en niet de tijd neemt om zich écht in zaken te verdiepen.
Ja we zitten duidelijk in onze Twitlifecrisis 🙂
@Petra: voelt best lekker eigenlijk 😉
Als ik het zo lees zal het me nog wat worden met die nieuwe generatie journalisten die een deel van de veranderende mediawereld dus doelbewust negeren.
Natuurlijk zijn de veertigers (sommige dan) opgegroeid met de computer, en hebben ook de grote problemen meegemaakt (uren/dagen kloten om iets aan het printen te krijgen bijvoorbeeld),Toch, 1 belangrijke bijgedachte:
Voor de jongere generatie is dit nu net als telefoon. Ze kiezen gewoon voor de handigste dingen, en pikken die eruit. Hyves, MSN Youtube etc.
Wij veertigers (geboren in 1963, ben wel de doelgroep 🙂 ) hebben dan wel als extra taak precies bij te houden wat speelt onder de generatie onder ons, als je zelf kinderen hebt is dit natuurlijk eenvoudiger.
Zie de algemene conversiecijfers van de doelgroep 50plussers in 2007 … Oma’s aan de top 😉
Niet voor niks komen er steeds meer 50plus sites. Vergeet ook niet dat Plus een van de grootste tijdschriften van NL is en die komen ook met een nieuwe site. Herstel, er is net een nieuwe site; http://www.plusmagazine.nl
“van het in de grachtengordel bekende techblad ‘Bright’ hadden ze geen van allen gehoord.”
Hahaha! 🙂 Treurig. Eigenlijk. Best wel.
Ondertussen maak ik me wel ernstige zorgen over het feit dat ik als 25-jarige vrouw nu al in een twitlife crisis lijk te zijn beland, Bright wel lees, en YouTube, Google en een iPod gebruik.
Ik ben zelf student en ik heb nog nooit van twitter gehoord…hyve is het hélemaal. Ik denk dat er inderdaad “hippe” rages gecreëerd worden. Second life speelde totaal niet bij studenten en volgens mij Twitter ook niet. John verwoordt het erg goed. De handige zaken worden eruit gehaald.
De geïrriteerde reactie van die docent herken ik totaal niet. Het is maar hoe je “hippe” woorden gebruikt en overbrengt als docent.
Belachelijke conclusie.
Je vergelijkt 1 iemand (die totaal niet representatief is voor zijn leeftijdsgroep) met een hele groep.
De irritatie bij zijn studenten komt (als ik het artikel lees) voornamelijk doordat iemand die geen verstand van technische zaken heeft wil doceren alsof hij dat wel heeft; dan val je snel door de mand.
Overigens denk ik wel dat de grootste groeimarkt de 50+ generatie is (niet 40+); mensen met relatief veel: tijd, geld, behoefte aan sociale contacten.
Is altijd wel mooi om de twee kampen te zien.
Een die gedeformeerd elke nieuwe ontwikkeling als de “next big thing” zien, marketeers die niet actief meedoen als ingekakt en achtergebleven ervaren en dat ook hard van de daken schreeuwen en steevast achter elke hype aanlopen, en diegenen die zich daar steevast tegen afzetten, met meestal zwakke argumentatie en een gezonde antipathie voor elke vorm van vernieuwing. Dit artikel valt in die laatste categorie.
Beiden zijn net zo min representatief voor een goed beeld van de werkelijke ontwikkelingen.
Ik vind de reactie van Floris nog het meest evenwichtig. De Twitter-balans is gewoon nog niet op te maken momenteel. Het bestaat te kort en de gebruikersgroep is miniem.
Dank je. Wel jammer dat de discussie een beetje stilvalt 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!