Welke Nederlandse blogs hebben de meeste autoriteit?
Bij de maandelijkse update van de Marcom Top 100 krijgen we regelmatig de vraag waarom we de Google Pagerank gebruiken als maat voor de populariteit van een weblog. De Technorati Ranking (die o.a. wordt gebruikt in Todd And’s Power 150) zou daarvoor een betere maat zijn. Technorati definieert de Technorati Ranking als volgt:
(…) A Technorati Ranking relates to the number of sources that point to a particular weblog relative to other weblogs. The more sources referencing a weblog, the higher the Technorati ranking. The Technorati Ranking for a blog is displaying in URL Search results, Blog search results, and is dipslayed w the account profile for all claimed blogs. (…)
Oftewel, net als bij de Google PageRank is de Technorati Ranking van een weblog afhankelijk van het aantal verwijzingen, in dit geval door andere weblogs die in de database van Technorati staan. Op dit moment indexeert Technorati 93,3 miljoen weblogs. Een goede uitleg van de Technorati Ranking is te vinden bij Modern Life.
In de laatste 6 maanden zijn er 34.341 links (afkomstig van 857 weblogs) geteld naar postings op Marketingfacts. Marketingfacts staat daarmee op plaats 2.925 in de Technorati Ranking en behoort werldwijd tot de 5.000 weblogs met de meeste autoriteit. Op deze manier heb ik de top 10 weblogs uit de Marcom Top 100 vergeleken met een aantal populaire weblogs zoals Geenstijl, Sargasso en mijn eigen Upstream. Geenstijl is met een Technorati Rank van 1.800 veruit de meest invloedrijke weblog gevolgd door Marketingfacts en Bright.
Ik heb niet alle Nederlandse weblogs meegenomen in deze analyse dus mocht je een weblog weten die thuishoort in dit rijtje dan hoor ik dat graag!
Nederlands of nederlandstalig?
Nederlandstalige, als je het objectief wilt houden. In verband met de linkerati die veel groter is in het Engelse taalgebied. (zie bijv. joostdevalk.nl die een autoriteit heeft van 382)
Qua Technorati ranking doet enthousiasmeren.nl het erg goed 🙂 Authority 284, ranking 14.907, 13 favs en 3567 blogreactions. Ik ben er erg content mee.
Interessant overzicht. Maar de hamvraag is natuurlijk: ga je die onbetrouwbare PageRank nu inwisselen voor de Technorati Ranking?
@Marco: Ik mis (net zoals Jeroen) een stukje in je posting; Volgens mij stel je nu eigenlijk gewoon voor om Google’s Ranking (met de ellende van verschillende waarde bij de servers) te verwisselen voor technorati…
@Roy, Erno en Vincent: dank voor de toevoegingen! Misschien moet ik Technorati eens een email sturen met de vraag om een uitdraai van Nederlandstalige (inderdaad) weblogs. Tot die tijd hoor ik graag welke weblogs ik mis in de top 10!
@Jeroen, Erik: Nee, ik stel (nog) niet voor om Google Pagerank in te wisselen voor Technorati’s Ranking. Wil eerst zekerheid hebben dat deze een goed alternatief is. Wat vinden jullie? En meteen een vraag aan de jongens van Onstuimig, is dit eenvoudig te automatiseren en te implementeren?
@Bart: Netlash doet het inderdaad ook niet slecht met Authority 363 en Rank 10,640.
Het nadeel van beide methodes is dat de leeftijd van oudere websites veel zeggen over het aantal links en dit niet mee wordt genomen volgens mij. Daarom geeft Google bijv. fresh content een extra boost die langzaam afneemt, waardoor de ranking zicht settled.
@Paul, veel blogs uit dat lijstje heb ik ook bekeken maar komen niet terug in de top-10. Hoor dus graag welke blogs er wel in de top-10 thuishoren volgens jou!
@Mark: dank voor deze toevoeging, geektechnique heeft inderdaad goede score!
Wilde net zeggen, volgens mij staan er in die lijstjes van Paul diverse blogs die in de top10 zouden moeten staan.
@Marco: Je kijkt toch voornamelijk naar Authority en Rank? Of mis ik iets?
@Paul: bedankt voor de linkjes, interessant!
@Paul, kijk daar hebben we wat aan, thx! Ik hoop dat we ook nog een aantal blogs kunnen vinden die buiten ons gezichtsveld liggen. Food, literatuur of politieke blogs wellicht?
@Zesser: ik heb in dit geval inderdaad gesorteerd op Authority (Rank)!
Zal binnenkort een nieuw lijstje maken en daarbij de suggesties die ik hier krijg in verwerken.
@Marco: Ok, thanks!
Enthousiasmeren zou in de huidige situatie trouwens ook wel hoog scoren, alleen met de nieuwe toevoegingen valt die waarschijnlijk uit de top10…
Grappig dat ook Volkskrant.nl (290), NRC.nl (364) en Telegraaf.nl (675) in de lijst van Technorati staan. Vreemd dat NU.nl daarentegen ontbreekt!?
Goed initiatief. Ik zit me al een tijd af te vragen waarom er nog niet zoiets is als een Technorati voor de Lage Landen. Is Ilse Media met Feedo daar geen interessante partij voor? Binnenkort vinden wat eerste gesprekken plaats voor een groter onderzoek in de Nederlandse blogosfeer. Dit vanuit Stichting Dutch Bloggies en een aantal partijen. Keep you posted!
@Frank: Gaat Ruigrok | Netpanel dat onderzoek doen?
@Jeroen op dit moment ligt alles nog open. We gaan kijken wat de mogelijkheden zijn en wat de onderzoeksvraag moet worden. De eerste gesprekken moeten nog plaatsvinden.
Goed lijstje zeg!
@Frank: ben benieuwd en zie uit naar het onderzoek!
Heb trouwens net een email gestuurd naar Technorati en een lijst van topblogs uit Nederland opgevraagd. Ben benieuwd of ze me het willen sturen. Zodra ik die ontvang zal ik die uiteraard hier plaatsen!
@marketingfacts: ik denk dat je sowieso een onderscheid moeten maken tussen business-to business (dus bijvoorbeeld Frankwatchting, Ymerce en Marketingfacts) en business to consumer of voor mijn part consumer to consumer weblogs (VKmag, Jaggle, GeenStijl en Retecool). Anders wordt het appels met peren vergelijken denk ik. Denk dat je een onderscheid moet maken tussen die weblogs die zich op de massa (het grote publiek) richten en die weblogs die zich op bepaalde doelgroepen richten. Ook heeft het weinig zin om het weblog van Jan Marijnissen te gaan zitten vergelijken met dat van Marketingfacts. Mijn idee is dus dat je 2 of voor mijn part 3 verschillende lijstjes maakt.
Wat ik me afvraag is of het zinvol is om alleen naar andere blogs te kijken om te bepalen of een blog authoriteit heeft. Waarom niet kijken naar vermeldingen en quotes op nieuwssites, bijvoorbeeld, of naar het aantal unieke bezoekers per dag?
Wat weer leidt tot de eigenlijke vraag: wat versta je onder ‘authoriteit’?
@Tjeerd waarom is het appels met peren vergelijken als je 1 ranking gebruikt? Technorati houdt ook geen rekening met B2C, C2C of anderszins. Zoalng je “invloedrijk” niet koppelt aan inhoudelijke stukken van een blog maar puur op basis van links en pageranks etc, dan kun je fruit heel goed met fruit vergelijken. Een meer inhoudelijke, kwantitatieve benadering zal wel een splitsing vragen. De invloed van een politicus via zijn blog op de publieke opinie moet je anders waarderen dan de invloed van een linkdumper op het dagelijkse (komkommer) nieuws.
Volgens mij versta je onder autoriteit gezaghebbend. Eigenlijk zou je moeten kijken welke weblogs de meeste referals krijgen en niet alleen maar naar inbound links (waar Pagerank volgens mij op gebaseerd is). Ook ben je volgens mij niet per definitie gezaghebbend omdat andere weblogs jou nou toevallig in zijn blogroll heeft staan (dat heb ik altijd meer als een soort vriendendienst gezien). Verder moet je ook kijken wie er naar je refereert (is een groot verschil of de nieuwssite van de Telegraaf of de Volkskrant dat doet of die van het Eindhovens Dagblad. Heeft met bereik te maken. Of Emerce, Bright of Webwereld. Kleiner bereik maar heeft meer invloed op de decisionmakers) Technorati indexeert toch wel redelijk, dacht ik.
Als we dan toch aan zelfpromotie gaan doen:
Houtlust authority 543. Rank 5897.
Zou in bovenstaande lijst plaats 3 betekenen.
Maar ja de site is dan ook in het engels.
Altijd leuk, een onderzoek 🙂
@frank meeuwsen: ik ben geen kenner natuurlijk, maar ik snap je punt. Maar de invloed van Elsevier (b2c) met die van Emerce (b2b) vergelijken slaat wat mij betreft ook nergens op. Het bereik is ook niet hetzelfde. B2C is in 9 van de 10 gevallen groter en dus invloedrijker. Een post op Marketingfacts kan grote invloed hebben op het beslissingsproces binnen een bepaalde onderneming van enige omvang (omdat ze de decisionmakers bereiken). Een post op GeenStijl kan het NOS Journaal halen omdat het een bepaald schandaal aan de kaak stelt. Daarom zullen B2C weblogs (omdat ze grotere groepen mensen aanspreken en bereiken) vaak meer invloed hebben. Overigens wil dit niet zeggen dat Marketingfacts en andere businessblogs niet het NOS Journaal zouden kunnen halen. Ook businessblogs kunnen de handen ineenslaan, iets aan de kaak stellen waardoor het nieuws wordt. Maar misschien vindt je dat ik te zwart-wit ben. Of ben ik te ouderwets in mijn denken.
@markhoekstra: dat is een welkome aanvulling. dank daarvoor.
@Peter en @Tjeerd Een term als autoriteit of gezaghebbend gaat voorbij kwantitatieve data. Kijkend naar de lijstjes die Paul eerder noemt komen er veel dezelfde namen voorbij maar de definitieve lijst is denk ik niet te maken. Vergelijk het met muziek. De Top 40 (of iets vergelijkbaars) noemt zich de lijst met de meest populaire nummers gebaseerd op verkoop- en luistercijfers. Maar wil dat zeggen dat die muziek ook daadwerkelijk iets betekenen in de muziekhistorie als je het op een grotere schaal bekijkt?
Ik denk dat je gezaghebbend niet kunt uitdrukken in een rapportcijfer. Juist vanwege de blogrolls op veel sites, de rol van de linkende site en het umfeld waarin dat gebeurt.
@frankmeeuwsen: ik snap je punt, maar staat er klassieke muziek in de Top40? Nee, bijna nooit (Andre Rieu even buiten beschouwing gelaten). Betekent dit dat klassieke muziek niet verkoopt? Ook niet. Het is voor een groep fijnproevers. Net zo goed als Punkey dat was en Mijnkopthee dat was/is. En marketingfacts dat is.
@frankmeeuwsen: als je puur kwantitatief gaat kijken, dan heb je natuurlijk gelijk. Kun je alleen nog twisten over de manier waarop gemeten wordt. Maar ja, statistiek is nooit mijn sterkste vak geweest 😉
@Tjeerd volgens zijn we het wel eens met elkaar hoor 🙂
@frankmeeuwsen: dat weet ik wel zeker 🙂
Gaat technorati ranking een factor spelen bij de Marcom top 100? Ik ben er in elk geval voorstander van want pagerank is ook niet alles.
Over cijfers gesproken, volgens startpagina Marketingfacts zijn er 56 reacties en bij de reacties zijn er maar 46. Zijn er 10 negatieve verwijderd ? Ik zat net met veel plezier de negatieve reacties te lezen en weg waren ze.
Negatief is toch niet erg of wel. Of maak anders alleen berichten over twitteren. Ik schrijf overigens anoniem anders wordt onze diensten onderuit gehaald, want wie commentaar heeft wordt gestraft en ik kan geen Nikia 95 laten testen. Heb altijd altijd gedacht dat Marketingfacts objectief was, maar de laatste tijd is het hard achteruit gegaan.
We weten nu wel dat de groepje Bloggers op Marketingfacts:
Twitteren ofzoiets, welke boeken mee gaan op vakantie, balletjes naar elkaar worden toegespeeld. Ook zoiets : als er iets te doen is ga niet allemaal sturen IK kom ook , ik zal er zijn etc. Wordt misschien goed als een aantal alleen nog twitteren met elkaar.
TIP: Start een onderwerp Wat vinden jullie van de kwaliteit van de berichten in Marketingfacts. En haal dan niet de negatieve berichten weg, maar leer hieruit en wordt weer een blog waar de mensen graag terugkomen omdat er over actuele onderwerpen geschreven wordt, zonder dat concurenten worden geweerd, omdat ze niet bij het clubje horen.
Mijn Posting zal wel worden verwijderd, mijn IP adres geblokkeerd. Ik hoop overigens dat je tegen kritiek kan.
Ik zit me al maanden in te houden en met mij velen uit de markt.
Klopt, ik heb de Wim Heitinga berichten verwijderd; voegde namelijk weinig toe aan de discussie.
Daarbij is het oneigenlijke gebruik van de alias Wim Heitinga al ongeveer 300 jaar niet leuk meer.
Zelf denk ik dat je Marketingfacts te veel heb overgedragen aan anderen, die er schrijven uit (niet allemaal) eigen belang. En dat jij niet meer objectief schrijft over alle nieuwe marketing feiten, omdat je zelf diep in allerlei projecten bent verweven, waardoor betere projecten van concurenten geen aandacht krijgen.
Ik hoop echt dat ik binnenkort weer de oude Marketingfacts terug krijgt.
Pfff, gaan we nu weer de discussie van een paar jaar geleden krijgen? Kom liever met input voor de discussie. Welke blogs missen we in dit lijstje? Welke factoren bepalen de invloed van een weblog? En hoe kunnen we die meten?
Laatste reactie!! begrijp dat het vervelend wordt en hier niet thuis hoort. Start een thema hierover en laat iedereen eens hun mening geven. Weet je gelijk wat er leeft.
Input geef ik zeker niet, want dit is totaal niet iets dat marketing mensen willen lezen, behalve de bloggers die een eigen ranking hebben.
Wat dacht je van http://www.volkskrantblog.nl ?
En wat bedoelt men met autoriteit?
@Christian: dat zou helemaal top zijn!
Paarsgebroekt? tja dat soort dingen zie je niet zo snel op twitter ;-). Aparte reactie trouwens van ‘anoniempje’ Werkt toch vaak als een rode lap op een stier…iemand die goed is in zijn werk en er plezier in heeft.
@Marco: een heel erg ranzig en onbruikbaar script met nog redelijk wat handwerk. Voor maandelijks gebruik niet handig in in ieder geval.
Ik heb daar eens op gekeken op dat Geen Stijl maar wat is dat voor rare site?
De technorati-authority lijkt mij een betere parameter dan het aantal stemmen van een aantal partijen die elkaar wel wat willen omhoog helpen in dergelijke toplistings.
@Marco Derksen: Wat wordt er precies bedoeld met ‘blogreactions’?
@Peter Bonjernoor:
Precies wat ik me ook afvraag. Als een blog bvb vanuit Wikipedia wordt aangehaald, mag daarmee wel authoriteit aan het blog worden toegekend.
Is het nu zo dat de Google Pagerank dit wel meeneemt en de Technorati rank niet? Ben wel benieuwd. Anyone?
@erwin
wikipedia links zijn allemaal voorzien van een nofollow tag, en worden dus ook door google niet meegenomen ..
@Christian: wikipedia is een voorbeeld. Ik bedoelde (en Peter ook) in hoeverre links vanuit gewone sites (geen blogs) worden meegenomen in Google en Technorati.
@Marco Derksen: Dank je.
Maar dan snap ik niet hoe die rangschikking tot stand komt. De site waarvoor ik schrijf heeft “2,617 blog reactions, Rank: 97,241, Authority: 59.” Een half jaar geleden zaten we op een ‘rank’ van ongeveer 14 komma nog wat, terwijl de links naar de site rond de 1800 lag. Wie dit opmerkelijke verschil in rangschikking kan uitleggen is een ware wizzkid.
@Dolby: 1 referentie kan 1,000 keer naar een blog linken maar dat zal minder zwaar tellen als 10 referentie die elk 100 keer naar een blog linken. Is dat wat je bedoelt?
@Erwin: voor zover ik weet alleen links vanuit sites die ook door Technorati zijn geindexeerd.
@Marco Derksen: Ik bedoel het verschil met een half jaar geleden. De rank was vele malen hoger en de referenties een stuk lager.
Overigens hebben we geen Technorati-script meedraaien, net zo min als onze bezoekers.
@Dolby: de ranking is je positie ten opzichte van andere blogs; wellicht zijn die in 6 maanden relatief minder hard gegroeid!?
Eindconclusie dus met Marcom top100 overstappen van Google’s Pagerank naar Technorati Ranking? Of toch als aanvullende extra factor opnemen?
@Erik: wat mij betreft als extra factor meenemen. Ik ben nog niet overtuigd van de Technorati Ranking. Kijk bijvoorbeeld eens naar het grote aantal blogs dat niet is opgenomen in deze lijst!
In de Marcom 100 zag ik een stuk of 5 die geen TA (Techorati Authority) hadden. Die blogs zou je simpel aan kunnen melden. Ander probleem zijn de externe blogs die naar de Marcom 100 sites linken, als die niet opgenomen zijn tellen de links ook niet. Als een extra factor komt hij het beste tot zijn recht.
Ik zou inderdaad ook een combinatie er van maken. Maar uhm, wat misschien nog wel verstandiger is, is om een bijv wieblogt.nl hierin te betrekken en voor jezelf (MF) te bepalen hoe jullie autoriteit terug zien.
vervolgens zou ik (als deze discussie überhaupt nog loopt) wel een willen opmerken dat zelfs op redelijk hooggeplaatste sites (ook in de alternatieve lijst van Marco) zoals bijv. sargasso en jaggle een zinvolle discussie nauwelijks van de grond komt. het tempo van nieuwe items enerzijds en de lengte van de disucssie anderzijds geven mij zelden een “goed” gevoel. Ik vraag mij hierbijhardop af of een echte discussie niet op de “zijlijn” gevoerd zou moeten worden als één discussie en niet gekoppeld aan de items. want dit laatste verzoorzaakt eigenlijk (net als een ADHD/autistisch kind) dat er om de haverklap een nieuw gesprek wordt opgestart zonder de vorige af te maken. erger nog meestal wordt het al heel moeilijk om de vorige nog te vinden omdat je meestal na twee dagen al in de archieven moet gaan zoeken. een voorbeeld van een doodgelopen item is bijv. een item op jaggle (kan de url niet pakken ivm firewall, maar gaat om wiskunde formules op de rug van vier dames ergens rond de 19e juli) waar ik het heel leuk had gevonden om met enkele mensen uit te pluizen wat er nu aan formules exact staat.
@ElCapitan: wat moeten technische blogs nou in de Marcom 100? Dan zou je alles blogs in Nederland wel toe kunnen voegen.
Hmm.. dubieuze meetmethode dat ‘authority’. Mijn persoonlijke blogje dat amper een jaar bestaat en bepaald geen hoogwaardige content bevat heeft al een ‘authority’ van 1016 en een rank van 2220.
Jammer dat ik niet over marketing blog, dan had ik gelijk in de top 10 gestaan. 🙂
@Marco: Ik moet ook wel toegeven dat ik een beetje vals speel. Ik ontwerp af en toe een blog theme, en zonder door te denken over de consequenties daarvan heb ik altijd een klein credits-linkje opgenomen in de footer. Dus linken er veel blogs naar dat van mij en doe ik het goed in search engines en andere op links gebaseerde systemen als Technorati.
Neemt niet weg dat dat de zwakte van dergelijke systemen aardig demonstreert. En ik denk ook dat het weinig uitmaakt wat ik nou daarwerkelijk post op mijn blog, en in welke taal dat is.
Het lijkt erop dat veel van de authority =0 sites nog niet zijn gespidered… Als ik nu (na spidering)zoek op Twinklemagazine.nl krijg ik authority 143 (plaats 13!) en op Telecommerce.nl authority 57 (plaats 34)…
Lijkt me een schone taak voor de betreffende webbeheerders om hun blog te claimen op Technorati 🙂
@andre: precies wat ik bedoelde met inhoud van de discussie. m.i. als je praat over autoriteit (of impacT in goed NL) moet je alle sites die voldoende draagvlak hebben meenemen. zo’n opmerking als “Dan zou je alles blogs in Nederland wel toe kunnen voegen” slaat m.i. de dsicussie volledig dood omdat er helemaal nioet zoveel blogs zijn die “autoriteit” hebben. zelf hier op dit interessante blog halen we wel een logje of 5 a 7 de laatste twee dagen. ik zou zeggen: chapeau
Marco, jongens van Onstuimig:
Mocht het nodig zijn, ik heb (PHP) code klaar liggen voor technorati ranking eventueel, en kan zo helpen om dat lijstje te maken 🙂
Is er geen update? deze stamt alweer uit 2007.
ahhh I’m just loving your summer patio pic!!! I love cooking light mag. It was my go to source when I went vegetarian. recently I’ve enjoyed edibleSeattle mag. I should send you a su2u2riptc30;yosb17;d love it too I think.Joan recently posted..
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!