Hoe Google zoekers probeert te begrijpen
Daniel M. Russell (“ÜberTech Lead for Search Quality & User Happiness at Google” volgens de presentatie) vertelt over de manieren waarop Google probeert te begrijpen wat zoekers echt willen. Waar zijn ze naar op zoek en wat zijn hun bedoelingen. En nog belangrijker: hoe komt Google hier achter zodat een beter zoekresultaten scherm kunnen ontwikkelen.
Het onderzoek: What are they thinking? Searching for the mind of the searcher.
Er zijn 3 detail niveaus waarop onderzoek verricht wordt:
Micro: laagste niveau, gaat om details, testen binnen milliseconden
Eyetracking, usability onderzoeken, gebruikte zoekpatronen, gedrag gevorderde zoekers, verhouding views en kliks per pagina onderdeel
Meso: midden niveau observaties, duurt minuten tot dagen
Field studies: hoe denken mensen, mental models, kwalitatieve benaderingen, emotionele reacties, verwachtingen en tegenvallers, waarom kwamen er bepaalde gedragingen.
Macro: miljoenen observaties, duurt dagen tot maanden
Hoe zoeken mensen: gericht, oriënterend, explorerend. Als bezoekers antwoord hebben, gebruiken ze Google dan om verder te zoeken of wordt de bron verder onderzocht. En hoe komt dat: is het zoeken te moeilijk, is de originele bron betrouwbaarder.
Daniel gaat verder nog in op een aantal processen waaruit interessante conclusies getrokken worden. Dit gedeelte zal ik niet toelichten maar zijn in eerdergenoemde PDF te bekijken. Een paar interessante conclusies die ik er uit haal zijn deze:
Vaardigheden:
Er zijn 4 vaardigheden nodig om goed te kunnen zoeken:
- Kennis van zoekopdracht queries zoals filetype:, site:, + en -, allinurl:, het gebruik van quotes, enz.
- Kennis van het gezochte onderwerp. Zoek je bijvoorbeeld naar files kun je zowel bestanden als wachtrijen zoeken, met extra woorden ondervang je dit.
- Verstand van het analyseren van aangeboden informatie (information mapping).
- Zoekstrategie: moet je meer of andere keywords gebruiken, moet je overstappen naar een andere bron, enz.
Aan de hand van deze vaardigheden zullen de zoekmachines hun aanbod moeten veranderen. Er is een grote groep mensen die bepaalde vaardigheden bezitten, deze zullen maatgevend zijn voor de normale zoekresultaten. Verder zal er meer maatmerk komen door personalised search: niet zozeer op interesse maar ook op vaardigheid. Ben je een bekwame zoeker dan kan een zoekmachines iets anders laten zien dan wat een leek te zien krijgt.
Interessant onderzoek. Eigenlijk heb je een aantal van die vaardigheden nodig, omdat zoekmachines nog op dit vlak te kort schieten.
Als ik zoek op ‘files’ moet een zoekmachine toch in staat zijn (eventueel na tonen eerste resultaat) een verdiepingslag voor te stellen in de trant bedoel je “files als zijnde wachtrijen” en middels analyse van de context met gerichtere resultaten kunnen komen. Of snappen dat to be or not to be vermoedelijk een zoektocht naar een quote is?
Wat dat betreft kan er (denk ik) nog wel wat verbeterd worden.
extragratis tip voor Serge en Larry:
Een aardige indicator is natuurlijk ook of er op een commercieele link geklikt wordt. Deze is op dat moment dus relevanter dan de organische zoekresultaten, en het draait allemaal om relevantie. Dus eigenlijk zou een advertentietekst nadat hij meer kliks behaalt dan een zoekresultaat – ook tot een betere indexering/ranking van de site moeten leiden.
@M Roelofs
ben ik niet helemaal met je eens, want er zijn genoeg misleidende advertenties die uiteindelijk geen relevante content bieden. En dus hoeft dit resultaat op basis van enkel het klikgedrag niet hoger te komen.
Wat dat aangaat is google Adwords wel bezig met imho door in een browsersessie zoekopdrachten met adwords dynamisch op elkaar af te stemmen.
Zoek maar eens op kleding en daarna op online.
Je ziet dan juist kleding online bij adwords verschijnen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!