Tradedoubler presenteert opmerkelijke cijfers

26 juli 2007, 06:59

Vandaag een opmerkelijk bericht in de affiliate marketing wereld. Tradedoubler presenteert haar kwartaalcijfers en laat een omzetdaling zien van bijna 2% ten opzichte van het 1e kwartaal van 2007: de omzet daalde van 521,1 miljoen SEK (EUR 56,7 mln) naar 512,6 miljoen SEK (EUR 55,8 mln). En dat terwijl alle berichten er steeds op wijzen dat de bestedingen online nog steeds stijgen (in ieder geval in Nederland). Het resultaat steeg trouwens wel met ruim 2% en ook de omzet ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2006 ziet er goed uit: een stijging van maar liefst 27 procent.

Waar deze omzetdaling na het 1e kwartaal vandaan komt is mij een raadsel. Er komt natuurlijk wel steeds meer concurrentie: er zijn meerdere affiliate netwerken gestart en ook Google is in de Cost-per-Action en Cost-per-Sale deals gestapt. Wij (=Affiliates.nl) zagen in het tweede kwartaal (tov het 1e kwrtl 2007) nog juist een sterke stijging van de omzet van meer dan 10 procent.

Naast de kwartaalcijfers maakte Tradedoubler ook bekend alle aandelen van The Interactive Marketing Works Group (IMW Group) te hebben overgenomen voor 84 miljoen euro. IMW Group is het grootste Search Engine Marketingbedrijf van het Verenigd Koninkrijk. Onder IMW vallen The Search Works en Technology Works. The Search Works is een zoekmachine marketingbureau en Technology Works is een onderneming die zich bezighoudt met techniek voor zoekmachine marketing. Tradedoubler breidt middels de acquisitie haar performance-based product portfolio richting de Search markt uit.

Bekijk de presentatie van de cijfers hier (PDF).

Barry Kampstra
Managing director bij Daisycon

Barry Kampstra is één van de drie oprichters van Daisycon. Daisycon is in Nederland actief op het gebied van Cost-per-Click, Cost-per-Lead en Cost-per-Sale online marketing. Met ruim 30.000 aangesloten publishers mag Daisycon zich met recht marktleider op het gebied van performance based online marketing noemen. Zie ook LinkedIn.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Edje

    Het opmerkelijke aan dit alles is vooral dat een concurrent dit nieuws gnuivend en handenwrijvend op Marketingfacts zet. Niet bepaald kies, zelfs niet in een wat lossere weblog-omgeving.


    26 juli 2007 om 07:16
    Floris

    Het is zeker een nieuwswaardig bericht. Daarnaast is het juist goed als concullega’s elkaar scherp houden. Verder netjes dat hij vermeld heeft waar hij van is.


    26 juli 2007 om 07:18
    Barry

    @Edje: Ik heb geprobeerd dit objectief te brengen, heb gewoon de cijfers genoemd zoals ze zijn en niet alleen de daling genoemd maar ook de zeer sterke stijging t.o.v. vorig jaar.

    Ik probeer de affiliate markt in de gaten te houden (das mijn vak) en heb, zoals jij schetst, geen enkele intentie om een respectabel bedrijf als Tradedoubler af te zagen.


    26 juli 2007 om 07:24
    chi666

    Wel interessant nieuws, denk dat de kosten sterk stijgen (met name lonen) terwijl door de toenemende concurrent de marges onder druk staan. Alleen Google (adwords is tegenwoordig bijna synoniem voor alles rondom SEO, maar ook affliliates) lijkt die dans te ontspringen.


    26 juli 2007 om 07:26
    Langace

    Er zijn maar weinig mensen die deze cijfers goed in de gaten houden en die posten het hier dan ook.

    Verder hoor ik meer berichten uit branch dat de omzetten dalen, schijnbaar bij Daisycon dus niet.

    Ik ben benieuwd of de trend zich voort zet in het komend kwartaal bij TradeDoubler.


    26 juli 2007 om 07:30
    Anoniem

    Vreemd dat de omzet van Affiates.nl nog stijgt hoewel ze eerlijke publishers afsluiten zonder reden. Wie om bewijs vraagt van een overtreding wordt gewoonweg genegeerd. Daisycon bestaat gewoon uit een stelletje oplichters. We zien wel wat het volgende kwartaal brengt…


    26 juli 2007 om 07:48
    Stijn Kruijssen

    Wat lief, iemand die anoniem zijn eigen ervaring durft te delen!

    Overigens is een omzetdaling van 2% is ook weer niet zo heel schokkend.. volgens mij is de algemene trend dat het 1e kwartaal vaak beter is dan het 2e. Vergelijken met het jaar daarvoor lijkt me inderdaad zinvoller, en dan zie je de hele markt nog flink stijgt. Natuurlijk wel knap dat Daisycon gewoon elk kwartaal nog een mooie groei laat zien.. wanneer wordt het jullie internationale doorbraak Barry?


    26 juli 2007 om 07:56
    Langace

    Nog even een berichtje van Tradedoubler in me mail:

    Wij willen u graag als één van de eersten op de hoogte stellen van het belangrijke nieuws dat TradeDoubler vandaag heeft aangekondigd.

    Met de overname van Search Works hebben wij onze digital marketing product portfolio uitgebreid richting de Search markt. Search Works is het grootste Search Engine Marketingbedrijf van het Verenigd Koninkrijk en heeft als zusteronderneming The Technology Works, een technology aanbieder met in haar porfolio ‘BidBuddy® – een search management oplossing.

    Er zijn grote overeenkomsten tussen de bedrijven in termen van product -en serviceaanbod. De overname geeft ons ook de kans onze producten in Azië te introduceren met dank aan de aanwezigheid van The Technoloy Works in deze regio.

    U kunt uitkijken naar een groter, breder èn beter aanbod van TradeDoubler, gezien de uitbreiding van ons productaanbod en de geografische groei.

    Onze voornaamste doelstelling op dit moment is u te verzekeren dat we doorgaan met onze huidige werkwijze en het leveren van resultaten op de gebruikelijke manier. Het management van TradeDoubler zal apart van The Search Works en The Technology Works blijven plaatsvinden. U kunt er zeker van zijn dat, naast alle nieuwe mogelijkheden voor u, wij nog steeds TradeDoubler blijven.

    We zullen op de hoogte houden van alle ontwikkelingen,

    Will Cooper

    CEO TradeDoubler


    26 juli 2007 om 10:20
    Boudewijn

    Inderdaad een vreemd bericht:

    Wij (=Affiliates.nl) zagen in het eerste kwartaal nog juist een sterke stijging van de omzet van meer dan 10 procent.

    Dus een stijging van 10% in kwartaal 1 2007 tov kwartaal 4 van 2006? of wat? Terwijl het in dit bericht van Tradedoubler gaat over de ‘vreemde cijfers’ vergelijking van kwartaal 2 2007 tegenover kwartaal 1 2007.

    Bij DC lees ik:

    – De omzet in het tweede kwartaal is gestegen met 27,9% tot ruim 55,6 miljoen Euro, vergeleken met Q2 2006.

    – De brutowinst is uitgekomen op ongeveer 15,5 miljoen Euro, een stijging van 25,4% vergeleken met Q2 2006.

    en even zoeken op tradedoubler.com:

    TradeDoubler today announces an increase in Q1 revenues of 30% to SEK 521.1 million (€56.7m) compared to SEK 400.5 (€43.6m) for the first quarter of 2006. Gross profit for the period was also up by 30% to SEK 139.6 million (€15.2m).


    26 juli 2007 om 10:50
    Kasper Katje

    Geldt dat niet voor alle marketing gerelateerde weblogs en onderwerpen op MF Johan? SEO-specialisten berichten over Google, affiliatemarketing-specialisten berichten over affiliatenieuws etc. etc..

    Niets nieuws en niets vreemds aan lijkt me al houd je altijd het gevaar dat het enigzins gekleurd overkomt maar we zijn zelf toch oud en wijs genoeg om de nieuwsfeiten van de meningen te filteren en hier een eigen mening op te baseren. Zonder insiders zou er maar verdomd weinig nieuws te melden zijn.


    26 juli 2007 om 10:54
    Barry

    @Boudewijn: Het stond er inderdaad wat vreemd. Wat ik bedoelde (en net het aangepast) is dat onze omzet in het 2e kwrtl 2007 ruim 10% hoger lag dan in het 1e kwrtl 2007.

    Voor de rest maar weer even naar de oorspronkelijke posting: “Het resultaat steeg trouwens wel met ruim 2% en ook de omzet ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2006 ziet er goed uit: een stijging van maar liefst 27 procent.”

    Ik wil dus hier zeker NIET verkondigen dat het slecht gaat (niet met TD, affiliate marketing of online marketing in zijn geheel), ik vind alleen die daling opmerkelijk…


    26 juli 2007 om 10:57
    media

    Alhoewel de koffers al zijn gepakt en de kids al op de achterbank zitten (bij wijze van spreke dan), toch even een korte reactie van mijn kant. Ja, de berichten op marketingfacts zijn geschreven door insiders. Dat is m.i. ook de enige manier om echt diep op de inhoud te kunnen ingaan als dat nodig is. Logischerwijs betekent dat dat de berichten soms wat gekleurd zijn. Natuurlijk schrijf je eerder positief over je eigen werk en ben je kritischer op dat van anderen. Maar zoals Kasper hierboven al aangaf, zijn wij niet professioneel genoeg om daar doorheen te kijken en desnoods daar op te reageren? Dat maakt een weblog ook anders dan een vakblad imho.

    Ik ga er even vanuit dat Barry hier zo objectief mogelijk een beeld heeft proberen te schetsen van de huidige stand. Mocht dat niet zo zijn, dan is de kritiek terecht en meer dan welkom hier in de reacties. Ik zou jullie dan wel willen vragen om die kritiek niet anoniem te plaatsen. Probeer dan de discussie met open visier te doen zodat we ook weten wie het zegt (en wellicht waarom).


    26 juli 2007 om 11:08
    Arnoud

    De titel is misleidend, door te goochelen met getallen kan je alles als opmerkelijk aanmerken. En ik weet niet wat de omzet is van Affiliates, maar 10% omzetstijging bij een omzet van 1 mln is wat makkelijker dan bij een omzet van 50 mln. Het is appels met peren vergelijken


    26 juli 2007 om 11:27
    RomanoJennekens

    “Wij (=Affiliates.nl) zagen in het tweede kwartaal (tov het 1e kwrtl 2007) nog juist een sterke stijging van de omzet van meer dan 10 procent”

    Ik ben het er mee eens dat bloggers het beste informatie kunnen geven over de branche waar ze zelf actief zijn. Echter, een (objectief) artiekel waar de blogger een ander bedrijf vergelijkt met zijn eigen (niet te controleren) cijfers vind ik ongepast. Bovendien is het onduidelijk of Barry enkel spreekt over de groei aan omzet in hun affiliate-tak of over het geheel aan inkomsten (dus ook via hun sites als gsmplaza.nl). Als Barry nu ook de cijfers van andere affiliatepartijen had gepost, was het beeldvorming al objectiever geweest.


    26 juli 2007 om 12:04
    Barry

    @Affiliate: “Als Barry nu ook de cijfers van andere affiliatepartijen had gepost, was het beeldvorming al objectiever geweest.”

    Zeer goed punt, maar ik heb ze niet. Wellicht dat iemand hier de discussie aan kan vullen met cijfertjes?


    26 juli 2007 om 12:09
    Arnoud

    @Barry: Je kan beginnen met de cijfers van Daisycon / Affiliates.nl, misschien volgt de rest.


    26 juli 2007 om 13:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!