ReclameReview: Zwarth

1 augustus 2007, 13:15

Een ietwat andere ReclameReview deze week. Het gaat namelijk niet over een ‘gewone’ commercial, maar om de trailer van een boek. Schrijver Henk van Straten zet namelijk Youtube in ter promotie van zijn nieuwe jeugdboek “Zwarth – Het Donker Ontwaakt”. In het filmpje wordt de sfeer weergegeven die je van het boek mag verwachten.

Voor:

Ik vind het een slimme zet om de doelgroep aan te spreken via een eigentijds medium: YouTube. Daarnaast heeft hij er een Hyves-profiel tegenaan gegooid. Persoonlijk vond ik een trailer voor een boek niet echt een logisch communicatiemiddel, maar volgens Henk gebeurt het steeds vaker.

Tegen:

Het filmpje wordt nog niet optimaal ingezet. Henk heeft natuurlijk een link op zijn site staan en zijn uitgeverij ook, maar daar houdt het zo ongeveer mee op. Ik denk dat de potentie van een dergelijke viral hier niet geheel wordt benut. Maak bijvoorbeeld een persbericht voor alle sites die iets te maken hebben met jeugdboeken, fantasy of gewoon de jeugd in het algemeen. Wordt lid van een aantal doelgroepgerichte communities en maak daar de doelgroep enthousiast.

Wie heeft er nog meer tips?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    ssmeding

    Ik ben het met je eens dat het filmpje waarschijnlijk door jouw post op MarketingFacts méér aandacht heeft gekregen dan via zijn eigen site en site van de uitgeverij. Wel is het een goed idee om een trailer als deze te maken denk ik, zeker als in het boek een bepaalde sfeer of omgeving centraal staat die je in een filmpje goed kunt neerzetten.

    Waar ik tegenaan loop is alleen dat bewust wordt gekozen een filmpje te maken in de hoop de jonge doelgroep te bereiken. Op zich prima, maar waar dit filmpje niet op in speelt is dat het stereotype jongere-die-op-youtube-rondklikt misschien niet een fervent lezer is. Als je die vanuit het niks een boek in de handen duwt na het zien van dit filmpje is dat het wel eens een teleurstelling kan worden. Als men überhaupt niet afhaakt zodra aan het eind van het filmpje duidelijk wordt dat het om een boek gaat. Misschien had men door een iets andere opzet te kiezen de kloof tussen de beleving van het filmpje en dat van het boek iets kunnen verkleinen. Bijvoorbeeld door de blairwitch project achtige beelden minder centraal te laten en meer de fantasie van de kijker te prikkelen, in plaats van hem te vervreemden met allerlei flitsende beelden. Want ik denk dat dat een mogelijk verkoopargument is voor boeken voor deze doelgroep; in tegenstelling tot media als televisie, film enz. creëer je in een boek je eigen wereld. De schrijver voert je mee langs een verhaal waar je zelf de beelden bij kunt verzinnen. Wat ik dus een beetje in de “trailer” is de vraag waarom iemand überhaupt zou moeten gaan lezen.


    1 augustus 2007 om 16:47
    Jos van Liempd

    Een van de taken van een schrijver is volgens mij om precies genoeg details weg te laten in het verhaal dat hij vertelt om de lezer de kans te geven zelf in zijn eigen hoofd een beeld/film te scheppen van hetgeen hij leest.

    Lezen is toch: lekker uit in je eigen hoofd!

    Een filmpje ter promotie van een boek is ‘like fighting for peace or f****ing for virginity’. Niet doen! Geeft alleen even wat PR en dan is het klaar. Lezers haal je zo niet binnen.


    3 augustus 2007 om 00:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!