Invloed van offline kanalen op online zoekgedrag
Henk de Hooge verwijst op Dutchcowboys naar het onderzoeksrapport Offline Channel Influence on Online Search Behaviour Study (pdf) van het Amerikaanse iProspect. In samenwerking met JupiterResearch heeft het bureau recentelijk onderzoek gedaan naar de invloed van offline kanalen op het online zoek- en aankoopgedrag.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
- performing searches more important to 57% of online users
- 54% of online population searching at least daily, 83% at least weakly
- two-thirds of online search user population driven to search by offline channels
- television and word of mouth channels most effective at driving search
- company, product and service names most commonly used keyword types
- 39% of searches influenced by offline channels make a purchase
- magazine/newspaper ads and word of mouth most effective at generating a purchase
Wat ik me afvraag: dit onderzoek geldt voor de US markt. Kan je de bevindingen van het onderzoek loslaten op de nederlandse/europese markt? Is het internet gebruik op nationaal niveau niet verschillend met dat van US?
@Sebastiaan Voor veel Amerikaanse onderzoeken gaat dat zeker op. Dit gaat echter over gedrag Daarbij zullen de afwijkingen aanzienlijk minder zijn. Half Nederland bladert door de dikke Wehkamp en koopt online .. Wat dacht ja van de inpact ban de nieuwe Ikea Gids enz…
@Henk Betekent dat dat Amerikanen óók door de Wehkamp, Ikea-gids of vergelijkbare bladen bladeren alvorens online te kopen?
Juist in dit onderzoek lijkt mij dat de sociologische aspecten een behoorlijke invloed kunnen hebben op afwijkingen tussen de Amerikaanse / Europese markt.
Kijkt de gemiddelde Nederlander even vaak / lang tv als de gemiddelde Amerikaan? Zijn er in de VS niet veel meer billboards & indoor or sports venue signs? En wat te denken van het feit dat een ‘search’ gedefinieerd als zijnde het gebruik van een zoekmachine…
Helemaal mee eens John. Dit onderzoek is niet representatief voor de Nederlandse markt. Overigens betekent dat niet dat het een waardeloos artikel is. Het is altijd leerzaam om te zien hoe het op andere markten vergaat. Zo kan je beter in de gaten houden of grote uitschieters wellicht ook in Nederland voorkomen. Het houdt je alert.
Ik ga mee met hetgeen Henk de Hooge aangeeft. Ik werk voor een bedrijf waarin we het uitgeven van onze jaarlijkse catalogus hoog in het vaandel hebben staan. Ieder jaar weer verhogen we de oplage en iedere DM campagne weer, met of zonder catalogus, zien we de traffic naar onze site een impuls krijgen en het aantal aanvragen voor monsters of catalogi krijgt dan ook een leuke piek. Treffend is dan wel dat het hier in Nederland veel sterker is dan in Duitsland, Frankrijk of de UK. Hoewel de aard en oplages van de DM acties hetzelfde zijn, loopt Nederland duidelijk voorop. En tot slot: recentelijk eigen kwalitatief onderzoek wees uit dat de klant toch nog graag de catalogus bij de hand houdt op het moment dat ze iets bestellen, ook online. Het voelt prettiger/vertrouwd/zeker, het snuffelgevoel…
Dit onderzoek is inderdaad gericht op Amerikaanse markt, echter kunnen we de US wel als goede indicator gebruiken voor de toekomst wat er in Europa (Nederland) gaat gebeuren. Juist op Search gebied. Daarentegen zien wij momenteel wel al een stijging in search resultaten, zodra de adverteerder ook een andere offline campagne (TV,Radio en/of print) heeft lopen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!