Emerce100, wat een uitmuntende propositie hebben jullie!

28 augustus 2007, 17:49

Welk een heerlijke dag als je wordt gebeld door een jou onbekende man die je vertelt dat hij jouw website heeft bekeken en werkelijk vindt dat je een geweldige propositie hebt. De na-vakantie dip klaarde als sneeuw voor de zon op. Ook het vervolg ging aardig met vragen naar wat we precies doen, en hoe, en waarom. Zonder vervolgens enige aan onze kant bestaande behoefte te inventariseren kwam de Emerce 100 aap uit de mouw… Of we voor 10.535 euro in de Emerce100 willen adverteren. Twee pagina’s full color met foto’s!

Jammer dat de beller onwetend was van het fijne, gratis, interview dat Emerce 2 maanden geleden met ons heeft gehouden. De follow up email van Petra, sales assistent van van Kees en Jean-Paul maakte echter veel goed:

Beste ,

Jean-Paul vond het erg leuk je gesproken te hebben! Wat een uitmuntende propositie hebben jullie!

In aansluiting op je telefonisch contact hierbij het voorstel m.b.t. het 2/1 pagina full colour interview + fotosessie in de Emerce 100, welke op 14 december a.s. voor de 4e keer verschijnt. De Emerce 100 wordt op naam verstuurd naar 30.000 beslissers in strategische posities (totale oplage Emerce + 18.000 beslissers uit Management Team-bestand) en versterkt nadrukkelijk jullie gewenste imago op de (E) Business-to-Businessmarkt!: 2/1 pagina full colour interview + fotosessie gedurende max. 1 uur op uiterlijk 19 oktober a.s. Uiteraard hebben jullie zelf het laatste woord over tekst + fotografie. Na opmaak krijg je ook de PDF ter accordering toegestuurd. Facturering (€ 10.535) vindt vanaf eind december of vanaf januari 2008 plaats.

Beste Marketingfacters, Wij denken er zwaar over om op het Emerce100 aanbod in te gaan. Wat een uitmuntende propositie hebben ze! We stellen voor om een groepsfoto te maken van alle Marketingfacts lezers en schrijvers en ook een groepstekst. We denken aan quotes over ‘disclaimers’, ‘journalistieke onafhankelijkheid’, ‘pay per offline post’ et cetera. Als we allemaal een tientje lappen zijn we een jaar onsterfelijk.

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

34 Reacties

    ewout@onedaycompany.nl

    Ouch…(i’ll pay ;-D )


    28 augustus 2007 om 18:15
    John Kivit

    Vorig jaar ook zo’n telefoontje gehad. Vriendelijk (en met verbazing) voor bedankt.


    28 augustus 2007 om 18:21
    jeroenmirck

    Ook in de ‘gewone’ Emerce staan mijns inziens te veel advertorials.

    Dat heb ik nooit erg sterk gevonden aan dat verder prima blad.


    28 augustus 2007 om 18:38
    media

    Hmmm, misschien moet ik eens gaan nadenken over een businessmodel voor de Marcom Top 100 😉


    28 augustus 2007 om 18:40
    John Kivit

    @jeroen mirck: weet je zeker dat dat bij Adformatie ook niet zo is 😉 ?


    28 augustus 2007 om 18:42
    Raimo

    Ik wist niet wat de Emerce100 was. Dus kijk ik op Google. Staat deze blogpost al op de derde plek in Google!!! (geen spatie gebruiken tussen Emerce en 100)


    28 augustus 2007 om 18:44
    Roy Huiskes

    Tsja, als je dit op een webpagina flikt dan zou Google het liefst naar het krochten van het internet verbannen.

    Verder vind ik het prima, maar ik ben dan ook voor payperpost en text link ads 😉

    david duchovny zei het al: trust no one.


    28 augustus 2007 om 18:45
    jdevalk

    misschien moeten we dan even voor de volledigheid zeggen dat het officieel vast de Emerce 100 is. De Emerce 100 dus. Zei ik de Emerce 100? 🙂


    28 augustus 2007 om 18:50
    Floris

    Nou, wat een klapper! Ik teken in voor een tientje!


    28 augustus 2007 om 19:01
    Jeroen Verkroost

    Wat een droefenis zeg. Ik hoop dat er op de cover van die uitgave zo’n mooie gele retail sticker zit met in rode letters “Met meer dan 200 pagina’s advertorial”?

    Voor 3 euro per ‘beslisser’ kan je trouwens ook wel wat exlusievers direct mailen…


    28 augustus 2007 om 19:03
    pixites

    welke kat wordt hier een bel aangebonden?


    28 augustus 2007 om 19:03
    wilbertbaan

    @Raimo volgens mij heeft Google vrij recent wat aanpassingen gedaan of dingen uit blogsearch in Google gezet. Blog en nieuwspostings staan nu binnen enkele minuten/uren hoog in Google.


    28 augustus 2007 om 19:07
    jdevalk

    @wilbertbaan: dit komt uit de gewone index hoor, MF wordt gewoon nogal snel gespiderd.


    28 augustus 2007 om 19:08
    Roy Huiskes

    ik vind € 351,16 CPM best prijzig 😉


    28 augustus 2007 om 19:09
    jdevalk

    Inderdaad… zo ouderwets offline gedacht… en dan mag je nog maar hopen dat ze ook alle pagina’s bekijken. Voor de zekerheid zou ik maar uitgaan van Eur 700,-


    28 augustus 2007 om 19:12
    Roy Huiskes

    Daarentegen bekijken meerdere mensen binnen het bedrijf zo’n blad. Dus unieke bezoekers is 30.000, maar aantal views zal wel keer 3 gaan 😉


    28 augustus 2007 om 19:23
    wilbertbaan

    @joost, @roy ok, dat maakt ook meer duidelijk. Het valt me toch sinds de laatste dagen pas op dat verse berichten hoog in de Google resultaten staan. Ik zocht net iets over Griekenland en bosbranden en kreeg resultaten van vanavond, gisteren stond een blogbericht wat ik plaatste ook direct bovenin Google. Misschien dat het me nu pas begint op te vallen. Ben er in ieder geval erg blij mee.


    28 augustus 2007 om 19:24
    Roy Huiskes

    Nouja, so far for the late night fun.

    Zoals ik al eerder zei, ze doen maar, ik vind payperpost en advertorials allemaal prima.


    28 augustus 2007 om 19:26
    jeroenmirck

    @John Kivit: Heel simpel, Adformatie plaatst geen advertorials.


    28 augustus 2007 om 19:40
    amsterdamant

    @ton Het ging om een gewone advertorial, niet een positie in de top 100 & het ging mij zoals Marco al stelt met name om de wijze waarop deze aan de M/V wordt gebracht.


    29 augustus 2007 om 04:02
    Bart

    ik werd gister ook gebeld voor een pensioen, een donatie aan het rode kruis en een uitvaartverzekering. Je hebt het maar makkelijk An t on a Mission……


    29 augustus 2007 om 05:24
    Swagerman

    Ik denk dat het goed om een aantal dingen duidelijk te maken aangezien in deze discussie een aantal onwaarheden de kop op duiken.

    De Emerce 100 is een speciale uitgave van Emerce. Dit nummer bestaat, net als bijna ieder andere blad, voor een gedeelte uit redactionele content en een gedeelte met commerciële content. Deze twee onderdelen zijn duidelijk gescheiden en er kan geen twijfel over bestaan welk gedeelte commercieel en welk gedeelte redactioneel is ingevuld.

    Voor de duidelijkheid; zowel het onderzoek als het eerste gedeelte is redactioneel. Het tweede gedeelte, beginnend met een voorblad met het de woorden ‘inhoud advertorials’, zijn commercieel ingevuld. De Emerce 100 zelf is een onafhankelijk onderzoek, én er is dan ook geen enkele mogelijkheid om daar een positie te kopen.

    Verder begrijp ik dat er kritiek is op de wijze waarop, nogmaals het commerciële gedeelte van de uitgave, wordt verkocht. Die trek ik mij aan en we gaan er wat mee doen. Je kan mij daar overigens, of andere klacht, gewoon over bellen, Antionette je hebt mijn nummer!


    29 augustus 2007 om 06:12
    amsterdamant

    @Rogier – Dank je voor je reactie, insteek van het stuk was niet te insinueren dat een plek in de top100 gekocht kan worden. De aanpak van het salesteam wekte bij ons op kantoor zowel irritatie als de lachlust op.

    Wie weet dat het na deze post storm gaat lopen voor de advertorials 😉


    29 augustus 2007 om 06:34
    Tim Huijbers

    @Bart, voor vervelende telefoontjes heb je al een tijdje infofilter.nl. 1x aanmelden van telefoonnummers en je hebt nooit meer last van die onzin (werkt gelukkig ook nog .)


    29 augustus 2007 om 08:05
    punkey

    Kan iemand mij vertellen wie nu ook daadwerkelijk al die jaarboeken, ranglijstjes etc nog nakijkt als ze eenmaal glimmend in de boekenkast staan? Zijn er mensen (“beslissers”) die denken “ik heb een online bureau nodig, laat ik uitgave x er eens bij pakken”? En waarom dan uitgave x ipv uitgave y waar ook die bureaus in staan?

    Ik geef elk jaar ook wat budget uit maar vraag me eigenlijk steeds af waarom. Geen enkele lead komt binnen via die kanalen.

    Reacties van welk salesteam ook hier neem ik natuurlijk niet serieus…


    29 augustus 2007 om 16:45
    Erik

    vind het stuk toch nogal dubbel geschreven. Heb het nu echt drie keer gelezen, en de indruk kan toch gemakkelijk ontstaan dat het gaat om het kopen van een plek op de ranglijst. Terwijl het feitelijk gaat over advertentieverkoop.

    De manier waarop dat gebeurt is zeker typisch, maar het is verkoop. En dit voorbeeld is exact hetzelfde als 15 jaar geleden. “als je nu boekt, dan kun je met je vrouw naar london voor de x-mas shopping”. Ja, dat vond ik ook raar. Dus ik zie het nieuws en interessante niet van deze posting, behalve de mogelijke vergissing door de oppervlakkige lezer.


    30 augustus 2007 om 04:03
    wesseling

    @Frank Meeuwsen

    Daar wordt vaker naar gekeken dan je denkt. 1) ah nieuw project (zonder raakvlakken met bestaande projecten) waarvoor we een partner zoeken (i.p.v. een bestaande relatie. 2) we gaan een pitch uitschrijven. Welke bureaus komen in aanmerking. 3) pakt blad en kiest uit de top 10…

    Bij proactieve benadering kan het nog beter werken. Je belt met de beslisser en zegt: ik ben bureau X, volgens onderzoek Y behoren wij tot de top Z bureaus uit branche dienedie… Daar is men gevoelig voor. Ook al is het geen publiekgekozen lijst…

    Wel bijzonder dat je aangeeft zelf nooit enige lead uit dit soort zaken gekregen te hebben… Zijn er bureaus die wel juich ervaringen hebben?


    30 augustus 2007 om 04:18
    media

    @Frank: net als Ton heb ik in het verleden ook wel eens gebruik gemaakt van deze lijsten. Kan me niet herinneren of ik me er destijds door heb laten leiden maar het heeft zeker meegespeeld in de eerste orientatie.


    30 augustus 2007 om 04:22
    wesseling

    @Marco

    Ik laat me zelf niet door dit soort lijsten beïnvloeden, alhoewel ik moet toegeven bij een totaal onbekende naam toch even te kijken wat ze doen. In deze tijd van linkedin tot twitter zijn de meningen / ervaringen vanuit mijn professionele sociale netwerk verreweg het meest bepalend. Om me heen is natuurlijk duidelijk zichtbaar dat lang niet iedereen nog deze stap heeft gemaakt en dat het volgen van dit soort lijsten bij deze groep mensen nog veel invloed heeft (lijkt te hebben?) op een keuze voor een bureau.


    30 augustus 2007 om 05:07
    jdevalk

    @Ton

    Leuke constatering… Ik denk dat het “nog” in je constatering genoeg zegt 🙂


    30 augustus 2007 om 05:16
    koningwoning

    @Jeroen Mirck – ADfo noemt het geen advertorials, maar het lijkt er maar al te vaak op. Het lijkt alsof de info die jullie verstrekt wordt door bedrijven niet grondig gecheckt wordt…. zo weet ik nog uit m’n blote hoofd dat in het AMMA nummer Paul Blok (Van DDB?) wist te vertellen dat alleen zij 3 keer achter elkaar genomineerd waren en dat niemand anders dat ooit gelukt was (en toen een verhaal over dat reclamebureaus dus beter media snappen dan mediabureaus). Nou heb ik bij MindShare gewerkt en in de drie jaar dat ik daar werkte is MS 3 keer genomineerd en hebben ze twee keer gewonnen, waaronder ikzelf één keer.

    Overigens denk ik dat andere mediabureaus ook vast wel drie jaar achter elkaar genomineerd zijn.

    Minder leuk was eigenlijk dat de journalist die de interviews gehouden had gewoon niet had nagevraagd bij de AMMA’s of dat nou werkelijk wel zo was….

    Dit soort dingen gebeurt simpelweg te vaak.

    ik snap dat dat komt door tijdsdruk… maar daardoor lijken de redactionele stukken veel te vaak op een advertorial.

    Dat vind ik een héél stuk kwalijker!

    Daarbij wil ik de Emerce wel een klein handje helpen: als mensen hier vaker de Emerce top 100 hebben gezien dan zouden ze moeten weten dat het een héél duidelijk verschil is.

    En ik wil de Emerce gelijk ook wel een beetje toespreken…. ze mogen best bedrijven die in de top 10 staan vantevoren verwittigen. Vorig jaar wist BNTI helemaal van niets en kregen ze “gefeliciteerd” telefoontjes van klanten, die ze eerst hebben verteld dat ze zich vergisten want zij wisten van niets…..


    30 augustus 2007 om 10:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!