• Usability & design
    wordt gesponsord door

ABN AMRO vernieuwt binnenkort haar site

ABN AMRO vernieuwt binnenkort haar site
, ING Groep
@evr

ABN AMRO is gestart met de introductiecampagne voor haar nieuwe website die binnenkort live gaat. Eind september wordt Internet Bankieren vernieuwd, eind oktober ABNAMRO.nl en vanaf eind december kan de homepage van Internet Bankieren geheel worden gepersonaliseerd. De site zelf is dus op dit moment nog niet vernieuwd, hoewel de video dit wel doet vermoeden. Inmiddels staan er 3 video’s online over de vernieuwingen inclusief een demo van Internet Bankieren, die in het geheel een tipje van de sluier oplichten.

Zo krijgt ABNAMRO.nl bovenin een horizontaal hoofdmenu dat uitklapt zodra je er met je muis op komt en alle onderliggende ingangen van de vier hoofdgroepen toont. Vanaf elke pagina is direct in te loggen op internetbankieren en er wordt gebruik gemaakt van een ‘liquid layout’ waarbij contentitems worden verdeeld over de pagina afhankelijk van de beschikbare ruimte. Bij beperkte ruimte verdwijnt de rechterbalk compleet. Op dit moment is de site geheel afgestemd op een breedte van 800 pixels, waardoor veel gebruikers ruimte over houden en de nodige content onterecht onder ‘the fold’ van het scherm komt te staan. Nu alleen hopen dat ze niet onbeperkt oprekken, waardoor op hele hoge resoluties de boel slecht leesbaar wordt.

Internet Bankieren zelf krijgt een vernieuwd uiterlijk en zal (gezien de menustructuur in het filmpje) ook meteen digitale nota’s bevatten. Afgezien daarvan heb ik nog geen echt vernieuwende features in Internet Bankieren zelf ontdekt. Het lijkt, zoals ze het zelf ook omschrijven, vooral een nieuw jasje.

Drag&drop
De personalisatie van de layout van de homepage van Internet Bankieren die in december beschikbaar komt, is echter wel een mooie uitbreiding; de gebruiker kan dan zelf middels drag&drop de volgorde bepalen van bepaalde contentblokken, ze verwijderen of bij weinig gebruik standaard ingeklapt laten. Een bekend fenomeen maar nog weinig toegepast bij internetbankieren. Ik vermoed dat deze functie na introductie nog wel verder uitgebreid zal worden met een aantal extra contentblokjes, zoals een mooi staatje met de stand van zaken rondom je beleggingen, financiële nieuwsfeeds etc.

Iemand klant bij ABNAMRO? Benieuwd wat jullie eerste indruk is.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • stap in de goede richting, beetje jammer alleen dat de videopresentatie zelf tergent langzaam is!ook is het niet echt vernieuwend om platte afbeeldingen en text te laten zien, hadden ze toch beter wat met flash kunnen doen zoals bij http://www.nuguru.tv/cbdemo/ en om ook nog even de 1e vraag te beantwoorden JA ik ben klant bij de abn amro, maar waarschijnlijk niet lang meer. Abn amro heeft volgens mij nog nooit van multichannel gehoord, het is onvoorstelbaar hoe slecht de kanalen op elkaar zijn afgestemd.ik heb meer dan 10 voorbeelden liggen mocht daar interesse naar zijn ;)

    geplaatst op
  • Tjongejonge, kan het nog sneller. We gaan er maar vanuit dat veel mensen tegelijk de nieuwe interface aan het bewonderen zijn. Ik vind het een enorme verbetering qua design en gebruiksfunctionaliteit, slechter kon ook eigenlijk niet.

    Ik ben en blijf klant, nooit een negatieve ervaring gehad met de bank.

    geplaatst op
  • verdwijnt die pratende annimatie muts dan ook eindelijk..die verschijnt na het gebruik van internetbankieren?kan ook echt niet meer!

    geplaatst op
  • "slechter kon ook eigenlijk niet"

    Annet, vind je de huidge interface voor internet bankieren zo slecht? Hij blinkt niet uit in gebruiksgemak, maar slecht vind ik hem ook zeker niet. Na er even mee gewerkt te hebben voelt alles redelijk natuurlijk aan.

    Een punt wat ik wel vaag blijf vinden zijn de betalingsoverzichten die onder 'betalen' vallen. De naam voor de categorie 'betalen', naast 'beleggen', is wat slecht gekozen en leverde bij mij in het begin wel enige verwarring op.

    geplaatst op
  • Het huidige internetbankieren van ABN bevalt me prima maar dat de site zelf wordt aangepakt vind ik een goede zaak. Met stip op een in de top vijf van irritante zaken: die vrouw die opeens tegen je begint te raaskallen als je uitlogt. Keer op keer schrik je je het leplazerus. En dan was je net bijgekomen van de negativiteit van je saldo :-)

    Ben wel benieuwd trouwens want ABN duikt vaak op bij hippe evenementen en congressen, voor zover ik dat online kan beoordelen. Het lijkt erop dat ze goed een vinger aan de pols houden, als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. Rest hen nog om daar ook vernieuwend op in te spelen....

    geplaatst op
  • Ik hoop als klant vooral dat ik straks af ben van overzichten die openen met een onlogische rekening als eerste (leeg beleggingsdepot consequent als eerste, gebruikte depot moet ik telkens handmatig kiezen).
    Het is nu ook wat vreemd dat het totaaloverzicht alleen te bekijken is als overzicht van de producten die afneemt. Voor mij is dat toch iets anders dan het overzicht van mijn financiën.
    Verder vind ik de vormgevingsaanpassingen er goed uitzien, al moet ik bekennen dat ik de demo niet uitgebreid bekeken heb vanwege de al genoemde stroperigheid.

    geplaatst op
  • Ziet er inderdaad een stuk beter uit. Vroeg me al een hele tijd af wanneer ze nu eindelijk eens een keer zouden afstappen van het huidige, niet gebruiksvriendelijke ontwerp.

    Wie ontwikkeld eigenlijk de nieuwe website van ABN AMRO,Mirabeau?

    Misschien een zinloze opmerking, maar hadden ze niet beter kunnen wachten met de nieuwe website totdat duidelijk is of ABNAMRO volgens jaar nog bestaat. Op de website van Barclays staat namelijk nog steeds het logo van ABNAMRO.

    Had een paar centen gescheeld.

    geplaatst op
  • @Timan
    Yep, ik vind de huidige interface slecht qua kleur, indeling, inlogsysteem, navigatie, fontsize en type, scalability, uitlijning, uitstraling etc. Los van het transactiesysteem zelf, daar heb ik nimmer problemen mee gehad.

    Vernieuwe website is dus geen overbodige dienstverlening, goed besluit.

    geplaatst op
  • Nog niet gekeken, maar wat ik ECHT handig zou vinden: een zoekfunctie op betalingsomschrijving ipv alleen bedragen. Alsjeblieft!!!!!!

    geplaatst op
  • @paulien, je bent imho erg negatief. Ik vind de demo keurig, duidelijk en informatief en is exact zoals in jouw eigen voorbeeld met de dame in de flash, filmpjes had leuker gekund idd, dat dan weer wel.

    geplaatst op
  • @Phileas Fox, ik ben inderdaad niet heel erg positief omdat ik dagelijks veel voorbeelden zie van hoe het beter kan. het verschil met de link die ik gaf is: de juffrouw beweegt meer, is daardoor minder statisch ook de dingen die om haar heen gebeuren zijn iets actiever.
    Bovendien load/laadt mijn link wel meteen, en loopt dan ook meteen zonder hakken en stoten.

    Daarnaast ben ik van mening dat instanties als banken teveel bezig zijn met het verzinnen van nieuwe kanalen en methodes (msn/chat/mobiel bankieren etc) terwijl de oude klantcontact kanalen nog alles behalve optimaal zijn, en dat stoort me! Ik kan bijvoorbeeld wel mijn internbankieren online aanvragen, maar om het te activeren moet ik een enorme stapel brieven ondertekenen en terugsturen en dan moet ik nog wel even langs voor een face to face identificatie want het paspoort dat ik bij de vorige keer heb laten scannen voor de andere rekening kan in het systeem niet gelinkt worden!!

    geplaatst op
  • Lieve, lieve ABN, ik smeek jullie; waarom moet ik ook in deze nieuwe versie apart een adres gaan toevoegen in mijn adresboek? Mijn zakenrekening is SNS en daar kan ik als ik een overboeking doe met een simpel vinkje aangeven dat deze adresgegevens automatisch moeten worden opgeslagen. Als jullie dat nou heel erg alsjeblieft wijzigen en dat pratende ruimtewezen verwijderen, zal ik echt nooit overstappen! Een bank moet gewoon beschikbaar, gebruiksvriendelijk, betrouwbaar zijn en duidelijke informatie geven. Wat jullie voor kleurtjes gebruiken, zou mij een worst wezen.

    geplaatst op
  • A Phileas Fox: en niet alleen betalingsomschrijving....gewoon de betaler mag ook wel.

    All in all ben ik overigens niet ontevreden met het huidige internetbankieren van ABN, maar zal ook gewenning zijn. Ben benieuwd naar de nieuwe versie!

    geplaatst op
  • de demo ziet er goed uit. zeker tijd dat abn amro stappen maakt, die website is behoorlijk verouderd. het wordt vast erg goed.

    geplaatst op
  • Zolang banken niet bewegen naar "bank account management tools" word ik niet happy van het zoveelste redesign. Geld overmaken is zo 2000, nu wil ik het echt gaan beheren! (rubriceren, prognotiseren, calculeren etc etc)

    geplaatst op
  • @Paulien

    Graag hoor ik de voorbeelden die je hebt over slechte channel afstemming bij ABN AMRO! Kan naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Dank

    geplaatst op
  • @Camiel: ontwerp is inderdaad van Mirabeau zo valt op hun site sinds kort te lezen.

    geplaatst op
  • Internet Bankieren bij ABN AMRO is inmiddels vernieuwd!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.